کد خبر 261812
۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

آیا افزایش جریمه‌های رانندگی بازدارنده است؟

آیا افزایش جریمه‌های رانندگی بازدارنده است؟

در شرایطی که از ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، جرایم رانندگی ۵۰۰ درصد افزایش داشته، کارشناسان معتقدند که این افزایش جریمه در کوتاه مدت مؤثر بوده و تا چند وقت دیگر تأثیر خود را در میزان جرایم رانندگی از دست خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، از شنبه ۲۳ تیرماه افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است. اما پرسش اصلی در جایی مطرح می‌شود که این جرایم رانندگی که ۵۰۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد داشته، تا چه اندازه قدرت بازدارندگی و کاهش تخلفات رانندگی را دارد؟

آیا پلیس، توان مردم و معیشتی آن‌ها را در پرداخت این جرایم را در نظر گرفته؟ به‌عنوان مثال شاهد هستیم در ایام محرم و در روزها پلاک‌های بسیاری از خودروها پوشیده شده بود و در شب‌ها خیابان‌ها با افزایش چشمگیر تخلفات روبه رو بود، هر چند که پلیس راهور با توجه به تردد دسته‌های عزاداری به خودروها سخت نمی‌گرفت.

جریمه یا فرهنگسازی

در این رابطه سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین سابق پلیس راهور به خبرنگار حیات، گفت: باید بپذیریم که موضوع تخلفات رانندگی یک امر فرهنگی در جامعه محسوب می‌شود و هرجا که کار فرهنگی بلند مدت انجام شده، ما با کاهش جرایم رانندگی در دراز مدت روبه رو بوده‌ایم، اما بالعکس جرایم رانندگی شاید در کوتاه مدت ایجاد ترس و بازدارندگی داشته باشد، اما در دراز مدت خیلی تأثیرگذار نیست.

وی در ادامه با اشاره به نگاه فرهنگی پلیس راهور در دهه ۸۰ با همکاری صدا و سیما افزود: در اوایل دهه ۸۰ ما برنامه‌ای انیمیشنی که در میان مردم به «سیا ساکتی» شهرت پیدا کرده بود، داشتیم. شاید برای‌تان جالب باشد با آن انیمشین ما با کاهش ۳۰ درصدی جرایم روبه رو بودیم که بسیاری از فرهنگ‌ها هنوز پس از دو دهه در میان مردم جا افتاده است.

آیا افزایش جریمه‌های رانندگی بازدارنده است؟


جانشین سابق پلیس راهور خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های ترافیکی، یک مقوله چند بُعدی است که چندین مؤلفه در آن نقش دارد؛ اینگونه نیست که ما صرفاً با افزایش جریمه بتوانیم بازدارندگی ایجاد کنیم و به اهداف‌مان برسیم. اما افزایش مبالغ جریمه شاید در مقطع فعلی برای کارمندان و قشر متوسط و ضعیف ایجاد ترس کند، اما برای غالب رانندگان در مقطع فعلی نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

افزایش جریمه به افزایش امکانات شهری منتهی شود

وی با اشاره به اینکه چندی پیش به شهر مشهد رفتم و در بلوار مدرس تا شعاع دو تا سه کیلومتری یک فضای خالی برای جای پارک خودرویم پیدا نکردم، خاطرنشان کرد: در تهران و دیگر کلانشهرها نیز جای پارک برای خودروها یک معضل اساسی است و فردی که برای دادگاه یا کار ضروری باید خودرویش را پارک کند، چاره‌ای جز پارک دوبل ندارد تا به کارش برسد. آن زمان برای این راننده یک جریمه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومانی می‌آید! آیا مقصر راننده است؟ آیا بازدارنده است؟ قطعاً خیر و فقط باعث عصبی شدن راننده و افزایش استرس و ناراحتی مردم می‌شود.

سرهنگ شرافتی، همچنین گفت: حالا یک برج تجاری ساخته می‌شود، دریغ از اینکه یک پارکینک داشته باشد، مگر یک خیابان چقدر گنجایش پارک خودرو برای صاحبان مغازه در آن برج یا مراجعه‌کنندگان را دارد؟ پس مردم چاره‌ای جز پارک دوبل و استفاده از معابر عمومی را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha