کد خبر 261602
۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۶

یک متخصص به «حیات» پاسخ داد؛

آیا دنگی در مسیر کرونا است؟ 

آیا دنگی در مسیر کرونا است؟ 

بسیاری از مردم نگران تجربه اپیدمی کرونا، این‌بار با تب دنگی در کشور هستند، اما یک متخصص عفونی گفت که تا اپیدمی دنگی راه بسیاری زیادی مانده و بعید است تجربه همه گیری کرونا تکرار شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، طبق آخرین آمار ۴۰ شهر کشور درگیر پشه آئدس (ناقل اصلی دنگی) شده و پشه آئدس هم اکنون کیش، بندرلنگه، هرمز و قشم را آلوده کرده است. طبق ادعای مسئولان، در شمال کشور استان گیلان آلوده شده و استان‌های مازندران و گلستان احتمال قریب به یقین آلوده می شوند.

تجربه کرونا تکرار خواهد شد؟

اما سوال بسیاری از مردم این است که تجربه اپیدمی کووید ۱۹، که ایران به تازگی از چنگال این همه‌گیری سخت به وسیله واکسیناسیون نجات یافته، با تب دنگی تکرار می‌شود؟

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال خبرنگار حیات، اظهار کرد: ویروس کرونا خصوصیات خاصی داشت که فعلا در ویروس دنگی مشاهده نمی‌شود. ویروس کووید ۱۹، به‌راحتی از راه دهان و تنفس انتقال پیدا می‌کرد و دائم جهش‌های عجیبی داشت و باعث سخت شدن راه مقابله با آن و عفونت‌های مجدد می‌شد، ما انتظار این موضوع را در ویروس دنگی نداریم.

وی در ادامه افزود: دنگی دارای دو بخش مهم است. اول خود ویروس و دوم عامل انتقال آن (پشه ناقل آئدس). در حال حاضر هر کدام از این دو عامل قطع شود ما با شیوع دنگی مواجه نخواهیم بود. باید مواظب گسترش پشه‌ها ویروس را جابه جا می‌کنند، باشیم و همینطور بیماریابی را دقیق‌تر و سریع‌تر انجام دهیم. اگر بیماریابی صورت نگیرد و جمعیت پشه‌ها کنترل نشود، می‌تواند بیماری شیوع بسیار بالایی را در کشور داشته باشد.

نباید ویروس جهش پیدا کند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعلا موضوع پاندمی یا همه‌گیری مطرح نیست و سازمان جهانی بهداشت نیز این نظر را ندارد، خاطرنشان کرد: اما اگر مانند کووید ۱۹،، ویروس بر اثر چرخش در بدن افراد، دچار جهش شود و شرایط جدیدی را برای انتقال به وجود بیاورد و از سوی دیگر شرایط پشه‌های آئدس نیز تغییر کنند و در شرایط راحت‌تری تکثیر پیدا کند، آن زمان باید در انتظار شرایط خطرناک برای کشور باشیم.

عرشی در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه کشورهای امارات و پاکستان و برخی از کشورهای آفریقایی، میزان شیوع بالایی از بیماری را به‌دلیل محل گرم و بستر مناسب برای زیست پشه آئدس، تجربه می‌کنند و ما فقط در استان هرمزگان و بندر لنگه شاهد انتقال محلی بیماری هستیم. اما متاسفانه حدود ۱۱ شهر ما به این پشه‌ها آلوده هستند. قدم اول جلوگیری از گسترش پشه آئدس است و باید پدافند غیر عامل و شهرداری‌ها موضوع را جدی بگیرند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha