کد خبر 261373
۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

چرا اپیدمی تب دنگی در حال تکثیر در ایران است؟

چرا اپیدمی تب دنگی در حال تکثیر در ایران است؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که تغییرات آب و هوایی بر اثر تغییرات اقلیمی و گرمای زمین، فضا را برای زیست و تکثر پشه ناقل آئدس مساعد می‌کند.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با حیات، در پاسخ به این پرسش که که امکان تکثیر پشه آئدس در مناطق مختلف ایران و اپیدمی بیماری چقدر زیاد است، گفت: این‌طور نیست که پشه ناقل آئدس هر کجای ایران بخواهد برود و در آنجا امکان زیست و تکثیر وجود داشته باشد. باید محیط زیست منطقه مساعد داشته باشد. اما نکته نگران کننده تغییرات آب و هوایی بر اثر تغییرات اقلیمی است که گرمای زمین، فضا را برای زیست و تکثر پشه ناقل آئدس مساعد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال 50 سال قبل فقط 10 کشور در جهان محیط زندگی پشه‌های آئدس بودند، اما در حال حاضر بیش از 120 کشور در دنیا آلوده به این پشه‌هاست، افزود: در کشورهای اروپایی و تا چند سال قبل این پشه وجود نداشت، اما حالا به واسطه تغییرات اقلیمی، حتی انتقال محلی پشه آئدس در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه وجود دارد، یعنی نه تنها پشه در آنجا مستقر شده و زاد و ولد می کند، بلکه بیماری هم منتقل می‌کند. در چهار استان جنوبی ما این پشه مستقر شده و انتقال محلی که ما در بندر لنگه داشتیم، این آلودگی را به پشه‌های دیگر انتقال می‌دهد.

چرا اپیدمی تب دنگی در حال تکثیر در ایران است؟

فرهنگ‌سازی بهترین راه مقابله با بیماری

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما به تدریج در چهار استان جنوبی همچنان مواردی از بیماری را خواهیم داشت، اظهار کرد: موثرترین روش برای کنترل بیماری، کنترل جمعیت پشه‌ها است، اما چون کشتن و نابودی پشه‌ها فعلا سخت و به نوعی امکان پذیر نیست، باید بهسازی و موارد متعددی انجام شود که بهترین کارها بهسازی محیط توسط ارگان‌های مختلف از قبیل شهرداری‌ها است. این موضوع از طریق پدافند غیر عامل به شهرداری ها ابلاغ شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بهسازی محیط به معنای این است که مثلا پس از بارش باران یک قطره باران هیچ جا و روی زمین و سطوح نماند که این اقدامی نیست که یک روزه انجام شود. حتی ته گلدان هم اگر یک مقدار جمع شود، امکان تکثر پشه وجود دارد. این موضوع نیازمند یک فرهنگ عمومی است که سواد سلامت جامعه را افزایش دهد و در کنار آن، همکاری مردم با دستگاه‌های مختلف نیز بیشتر شود.

عرشی افزود: مردم باید مراقب باشند که به‌راحتی در معرض گزش پشه قرار نگیرند، شما نباید ساعت 5 یا 6 عصر در منطقه‌ای که پشه وجود دارد، با لباس آستین کوتاه بروید و انتظار مراقبت دستگاه‌ها و دولت را داشته باشید. یک برنامه ایمنی، فرهنگسازی، اقدامات متعدد و... برای کنترل بیماری نیاز است. ما به مردم اعلام می‌کنیم که خود مراقبتی را در دستور کار قرار بدهند. مثلا افراد به مناطق گرم می‌روند که بیماری در آنجا وجود دارد مثل بندر لنگه، سعی کنند از مواد دور کننده پشه، توری و لباس آستین بلند بپوشند که در معرض گزش پشه قرار نگیرند.

آخرین آمار مرگ و میر

وی در رابطه با میزان مرگ و میر تب دنگی در ایران خاطرنشان کرد: تا کنون فقط یک مورد قطعی از مرگ براثر تب دنگی در ایران داشتیم که همان خانم 80 ساله که از کشور امارات بازگشته بود که ابتلا به بیماری در آن کشور صورت گرفت.

 دو مورد دیگر از فوتی‌ها که از کشور امارات به ایران آمدند و سن و سال بالایی هم نداشتند، علت مرگ‌شان ایست قلبی بود، اما در آزمایشان بالینی آنها علائم تب دنگی داشتند. کشور امارات به دلیل اینکه آمارشان را پایین بیاورد، علت فوت را ایست قلبی ذکر کرده بود، اما آمار فوتی‌ها در کشور ما فقط آن یک مورد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha