کد خبر 261361
۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱

گفتگوی «حیات» با سه کارشناس رسانه؛

چگونه صداوسیما «ضد فرهنگ» را اشاعه می‌دهد؟

چگونه صداوسیما «ضد فرهنگ» را اشاعه می‌دهد؟

بارها و بارها شنیده‌ایم که دیالوگ‌ها و سخنانی که توسط افراد خاص و مجریان برنامه‌ها مطرح می‌شود و پس از مدتی ورد زبان کودکان و مردم عادی است؛ در این بین سهم صداوسیما در ترویج این ناهنجاری‌ها چقدر است؟؛ در این گزارش به بررسی نحوه‌ی عملکرد صدا و سیما در خصوص اشاعه‌ی فرهنگ می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ ترویج افکار و کلمات از طریق افراد مختلف بین مردم عادی نشان از سهم ویژه‌ی رسانه‌ی ملی در ترویج هنجارهای عمومی مردم دارد؛ تصور کنید زمانی که سریالی طنز روی آنتن در حال پخش است در اندک زمانی نحوه‌ی رفتار و تکه کلام‌های نقش اصلی بین مردم عادی رد و بدل می‌شود. 

در برخی موارد کلمات و اصطلاحات افراد خاص سبب فرهنگ سازی اشتباه بین عامه‌ی مردم می‌شود؛ چندی پیش خداداد عزیزی فوتبالیست سابق کشورمان در برنامه یورو از خیابانی خواست تا هر کس به او چک زد مقابل مثل کند و به او چک بزند و این جز سخن «گر تو با بد بد کنی پس فرق چیست؟» است؟! 

به همین سبب به گفتگو با کارشناسان رسانه و ارتباطات پرداختیم تا نظرشان در خصوص ترویج ضد فرهنگ در رسانه ملی را جویا شویم.

بهبود مسائل با نداشتن قصاوت نابه‌جا

امیرعباس تقی‌پور، نائب رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل شرکت علمی و فرهنگی فیلم تهران، عضو هیأت‌مدیره انجمن روابط عمومی ایران در گفتگو با خبرنگار حیات؛ اظهار کرد: قطعا رواج افعال غیر اخلاقی نیت کسی نیست و ما نمی‌توانیم پیش فرضی داشته باشیم که رسانه‌ی ملی در قضیه دست داشته باشد؛ اما خاصیت برنامه‌ی زنده رخ دادن اتفاقات غیر منتظره است. من فکر می‌کنم قبل از هر چیزی باید به کم طاقتی مردم جامعه بپردازیم و اینکه چرا جامعه‌ی ما انقدر عصبی شده و باید علت را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه نبض نخبگان و مردم عادی هر کدام به نحوی پیش رفته است که به علت مشکلات عدیده ای که با آن مواجه هستند صبر آنان زودتر به پایان می‌سد؛ تاکید کرد: جامعه‌ی نخبگان علاوه بر اینکه می خواهد خودشان را آدم صبوری نشان دهد اما می‌بینیم روی آنتن زنده این اتفاقات رقم می خورد. رسانه‌ی ملی مثل تمامی نهادها باید ایراد های خود را شناسایی کند و میزان تقصیرات خود در کاهش صبر مردم را ریشه یابی و اصلاح کند.

نائب رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل شرکت علمی و فرهنگی فیلم تهران، با بیان اینکه هر نهاد و سازمان رسمی در این مسئله باید سهم خود را ببیند و اصلاح کند؛ افزود: با حذف پیش فرض ها (اما نه به معنای حذف مراحل) بلکه به معنای اینکه باید در لحظه آنی قضاوت نکنیم مساله را بهبود ببخشیم؛ اگر تمامی رسانه‌ها در میزان سهم خود در مشکلات سهیم و راه حل ها را شناسایی و اجرا کنند ما قطعا در آنتن زنده شاهد سخنانی راجب چک و این گونه اصطلاحات نخواهیم بود.

کور کردن چشم در برابر کور کردن چشم فقط جهان را نابیناتر می‌کند

همچنین احسان محمدی، کارشناس رسانه در حوزه‌ی فوتبال در گفتگو با خبرنگار حیات؛ در این رابطه تاکید کرد: این اولین اتفاقی نیست که در برنامه‌ی یورو با حضور خداداد عزیزی و جواد خیابانی رقم می خورد. بخشی از افکار عمومی معتقد است که این برخورد و صحبت‌های آقایان عزیزی و خیابانی در آنتن زنده هماهنگ شده و برای دیده شدن برنامه است.

وی ادامه داد: شاید من جزء این افراد نباشم اما معتقدم این برنامه به علت پخش در بهترین زمان ممکن و پوشش دادن مهم ترین موضوع ورزش جهان لباس پوشیدن، اکت بدن و صحبت ما دیده و شنیده می‌شود و باید خیلی مراقب حرف زدن خود باشیم. آقای خداداد عزیزی بسیار فوتبالیست قابل احترام و ارزشمندی هستند اما به عنوان کارشناس ورزشی و کسی که بسیاری از نوجوانان فوتبال آموز او را نگاه می کنند به هیچ وجه رفتاری که ترویج می‌کند مناسب نیست.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه این رفتار مخالف رفتاری است که فیفا سال هاست روی آن تاکید می‌کند؛ افزود: در یورو وقتی بازیکنان تکل خشن روی هم می‌زنند دست به یقه نمی‌شوند و گزارشی از تحقیر و توهین نژاد پرستانه دست کم بین بازیکنان نمی ببنید. تمام جهان به سمتی می‌رود که فوتبال تبدیل به فضایی شود که تمامی افراد به یکدیگر احترام بگزارند. کلید واژه‌ی «رست فکت» که روی بازوبند بازیکنان چندین ساله نقش بسته به علت احترام به یکدیگر است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود متقابلا به کسی که به شما فحاشی کرد فحاشی کنید.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: کور کردن چشم در برابر کور کردن چشم فقط جهان را نابیناتر می‌کند و هیچ مشکلی حل نمی‌شود. آقای عزیزی خودش زمانی که بازیکن بود بارها با مربیان و بازیکنان درگیر شد و این را به عنوان یک فکت پیش خودش نگه دارد اما به عنوان یک کارشناس و توصیه برای فوتبالیست‌های نوجوان کاملا اشتباه است.

محمدی در ادامه تاکید کرد: بنده معتقدم تلوزیون با شبکه های اجتماعی در رقابت است و برای اینکه مخاطب به دست بیاورد برخی از تهیه کنندگان از مهمان هایی دعوت می‌کنند که مروج بی اخلاقی هستند اما خوب دیده می‌شوند؛ این حرکت شاید مخاطب جذب کند اما چیزی به تربیت جامعه اضاضه نمی‌کند و اتفاقا به رواج پرخاشگری منجر شود.

وی با بیان اینکه من به عنوان یک بیننده شگفت زده می‌شوم که رسانه ملی بیوفتد به دام جلب مخاطب و این برنامه ها موجب ایجاد جنجال و شکل‌گیری برنامه‌ای فاقد محتوا می انجامد و نهایت زیان را به مخاطب می‌رساند؛ افزود: شاید عقیده به مقابل مثل برای خود فرد به عنوان یک اکت محسوب شود اما برای مخاطبی که ما نمی‌دانیم یک کودک ده ساله است یا مادر خانه دار یا دانش آموخته دانشگاهی ترویج غیر فرهنگی محسوب می‌شود.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: اینکه هرکس می‌تواند نظر شخصی‌اش را مطرح کند درست است اما اینکه این عقیده در برابر میلیون‌ها مخاطب ترویج داده شود نادرست است؛ از کجا می دانیم شاید بعد از این برنامه کودکی چون خداداد عزیزی یک فوتبالیست بزرگ است باید کسی که به من مشت زد منم به آن مشت بزنم را الگوی خود قرار دهد. آقای عزیزی می‌تواند این گفته‌شان را یک عقیده‌ی شخصی بدانند چون سبب ترویج خشونت و انتقام گیری است؛ مسئله‌ی بازی جوان مردانه محور اصلی فیفاست و تلوزیون اینستاگرام نیست و مجریان، کارشناسان و میهمانان رسانه ملی باید مسئولیت پذیری بیشتری سخنان خود را بیان کنند.

آزادی بیان اصل مهمی است که باید بلوغ کافی را داشته باشد

در ادامه محمد لسانی، کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: اصولا کسانی را که به عنوان چهره‌های مشهور می‌شناسیم در عالم رسانه‌های سنتی ستاره ها می‌شناختند زیرا افکار عمومی از آن ها جهت می‌گیرد و در ادبیات علمی به عنوان مراجع افکارعمومی دیده می‌شوند. با حضور فضای مجازی ستاره ها به عنوان سلبریتی شناخته می‌شوند که عموما با رفتار منفعت محور و نقادی شناخته می‌شوند و سعی می کنند مطابق سلایق عمومی رفتار کنند.

وی با بیان اینکه طنازی، سراحت و گفتار کوچه خیابانی در سلبریتی ها زیاد است؛ افزود: با رفتار نا به هنجار توجه جلب می‌کنند و هر چه خود را از دیگران متمایز کنند می‌توانند بیشتر تبلیغ بگیرند؛ صحبت های آقای عزیزی مبتنی بر کنش و واکنش طبیعی و تخلیه هیجان بوده و موردی که اشاره کردند رفتار صبورانه و مبتنی بر ارزش های انسانی را نفی کرد و به نظر می‌رسد یک اعتقاد فردی است.

این کارشناس رسانه صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: البته ممکن است صحبت های ایشان علاقه‌مندانی داشته باشد اما برای نسل جدید دارای مخاطره از خطر و تاسف دارد زیرا ارزش های انسانی را زیر پا می‌زارد؛ به عقیده بنده آزادی بیان اصل مهمی است اما از طرفی کلام باید بلوغ کافی را داشته باشد که زمانی اگر نقدی به آن شد به گوینده برنخورد.

لسانی در پایان گفت: آقای عزیزی به نظر یک تجویز اجتماعی داده‌اند که گره‌ای از مسائل جامعه باز نخواهد کرد. ایشون نسبت به بیان خود آزاد اما باید پیامدهای آن را پذیرا باشد.

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha