کد خبر 260785
۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

 وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد:

چین و بلاروس در مرز ناتو و اتحادیه اروپا تمرینات نظامی مشترک برگزار می کنند

چین و بلاروس در مرز ناتو و اتحادیه اروپا تمرینات نظامی مشترک برگزار می کنند

 وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد این کشور با همراهی چین، از روز دوشنبه تمرینات آموزشی نظامی مشترکی را در فاصله چند کیلومتری از مرز لهستان آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات، سرلشکر وادیم دنیسنکو عضو ارتش بلاروس در یک پست تلگرامی نوشت: این تمرینات آموزشی مشترک ضد تروریستی با نام " شاهین حمله کننده" (Attacking Falcon) در بلاروس انجام می شود و پرسنل نظامی هر دو کشور به عنوان یک واحد مشترک با هم همکاری می کنند.

وزارت دفاع بلاروس تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازان چینی تجهیزات نظامی را از یک هواپیمای باری نظامی تخلیه می‌کنند.

وزارت دفاع چین روز یکشنبه اعلام کرد که این رزمایش شامل "عملیات نجات گروگان‌ها و ماموریت‌های ضد تروریسم" خواهد بود.

هدف از این آموزش، ارتقای سطح آموزشی و توانایی های هماهنگی نیروهای شرکت کننده و نیز تعمیق همکاری عملی بین ارتش های دو کشور است.

سی‌ان‌ان نوشت: این تمرینات مشترک در یک زمین آموزشی در نزدیکی شهر برست در مرز بلاروس و لهستان و حدود ۴۰ مایلی مرز مینسک با اوکراین انجام می شود.

پکن و مینسک در سال‌های اخیر دوران حکومت شی جین پینگ، رهبر چین و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، که هر دو از متحدان قدرتمند ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هستند، روابط خود را افزایش داده اند.

آغاز تمرینات نظامی ضد تروریسم این دو کشور همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به ورشو و امضای توافقنامه امنیتی وی با دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان، ‌ صورت گرفت. این فعالیت‌های نظامی همچنین در حالی آغاز شده است که سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است (از ۱۹ تا ۲۱ تیرماه) در هفتاد و پنجمین سالگرد نشست سران این ائتلاف گرد هم آمده و راه کارهای افزایش حمایت از اوکراین را بررسی کنند.

این گزارش افزود: ناتو و اتحادیه اروپا مدت‌هاست که بلاروس را متهم کرده‌اند که با اسکان پناهجویان از کشورهای ثالث در مرزهای خود، این مناطق را تسلیح می‌کند. بی شک این تمرین‌های مشترک نظامی نیز از سوی ناتو و اتحادیه اروپا به عنوان یک عامل تحریک در مرزهای بلاروس تلقی می‌شوند.

سی‌ان‌ان نوشت: بلاروس یکی از متحدان مهم روسیه در جنگ با اوکراین بوده است. مسکو تا حدودی از بلاروس به عنوان سکوی پرتاب خود در جنگ با اوکراین استفاده کرده است. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، ‌رییس جمهوری روسیه، سال گذشته اعلام کرد که روسیه تسلیحات هسته ای تاکتیکی خود را در بلاروس قرار خواهد داد. از طرفی چین نیز، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان یک شاهرگ حیاتی سیاسی و اقتصادی در راستای منافع روسیه ظاهر شده است. رهبران غربی پکن را به تقویت جبهه جنگی مسکو از طریق تهیه کالاهای دو منظوره متهم می کنند، اتهامی که پکن آن را رد می‌کند.

به گفته وزارت دفاع بلاروس، هیئت‌هایی از کمیسیون مرکزی نظامی چین با همتایان خود در مینسک گفتگو و طی آن دو طرف درباره «چشم‌انداز همکاری بلاروس و چین در زمینه آموزش پرسنل نظامی» و زمینه‌های جدید همکاری گفت‌وگو کردند.

این آخرین نمایش همکاری امنیتی این دوکشور تنها چند روز پس از پیوستن بلاروس به سازمان همکاری شانگهای (SCO) -مورد حمایت پکن و مسکو- بود.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ (۱۳۷۹) توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای مبارزه با تروریسم و ‌ارتقای امنیت مرزی تأسیس شد، در سال‌های اخیر رشد کرده است. پکن و مسکو در تلاش هستند تا این بلوک را از یک باشگاه امنیتی منطقه‌ای به یک وزنه تعادل ژئوپلیتیکی در برابر نهادهای غربی به رهبری ایالات متحده و متحدانش تبدیل کنند. ناظران و تحلیلگران سیاسی ورود بلاروس به این بلوک را نشانه دیگری از این تحول تلقی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha