کد خبر 260618
۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱

معاون رئیس جمهور در کنگره شهدای غریب در اسارت مطرح کرد:

شهدای غریب در اسارت هسته اصلی مقاومت برابر رژیم بعث بودند/ پیام این شهدا حفاظت از آرمانهاست

شهدای غریب در اسارت هسته اصلی مقاومت برابر رژیم بعث بودند/ پیام این شهدا حفاظت از آرمانهاست

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: اغلب شهدای غریب در اسارت سردمداران مبارزه و هسته اصلی مقاومت با رژیم بعث بودند به همین دلیل به شهادت رسیدند. شکنجه و ایستادگی و مبارزه در آن شرایط روح بسیار بلند و بزرگی می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، ظهر امروز در کنگره شهدای غریب در اسارت تهران بزرگ ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت:  امروز توفیقی شد خدمت خانواده شهدای غریب در اسارت رسیدیم. «شهید غریب» عنوان عجیبی است. اوایل که در بنیاد شهید منصوب شدم، دوستان در دوره های قبل، برای خانواده ایثار و شهادت آیینهایی برگزار می‌کردند. در اواسط مرداد ماه جلساتی برای آزاده ها داشتیم اولین این نشست با حضور رییس جمهور شهید بود. در آن جلسه یکی از بچه های آزاده به من گفت شما برای همه شهدا برنامه داشتید؛ اما یک تعداد از دوستان ما در دوران اسارت با ما بودند؛ اما با ما برنگشتند و کسی به فکر آنان نبوده است.

وی ادامه داد: این برادر، تعداد شهدای غریب در اسارت را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که آماری نداریم. یعنی حتی تعداد شهدای عزیز ما که اسیر شده بودند، را نداشتیم. برخی در بدو اسارت مانند شهدای غواص به شهادت رسیدند و برخی در استخبارات و اردوگاه؛ در واقع ما حتی از تعداد، نحوه و کیفیت شهادت آنها  خبر نداشتیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: این نوع شهادت بسیار عجیب است. تحمل «غربت» بسیار سخت است. برای مثال در سفر حج در اواخر سفر احساس دلتنگی میکنیم. تصور کنید که اسیر باشید و هیچ وسیله ارتباطی با خانواده نداشته باشید. بسیاری از این شهدا جزو اسرای مفقود الاثر بودند و در چنین وضعیتی مبارزه و جهاد کردند. اغلب این شهدا سردمداران مبارزه و هسته اصلی مقاومت با رژیم بعث بودند به همین دلیل به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: شکنجه و ایستادگی و مبارزه در آن شرایط بسیار عجیب بود و روح بسیار بلند و بزرگی می‌خواهد. این شهدا آدمهای ویژه ای بودند و همانگونه که میدانید، شهدا نیز مقام های متفاوتی دارند. جانبازان که به شهادت می رسند مقامشان در شهادت بالاتر از شهدایی است که بلافاصله به شهادت رسیدند. و این شهدا ابتدا جانباز، سپس اسیر و بعد هم شهید شده و در شرایطی به شهادت رسیدند که دستشان به جایی بند نبود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: ما نزدیک به ۱۰ هزار شهید مفقودالاثر داریم و چون صلیب سرخ نیز در آن زمان اسامی آنان را ثبت نمی‌کرد؛ ما از شهادت آنان اطلاعات دقیقی نداریم و در ادامه توسط هم‌رزمان و در تفحص مشخص شدند.

وی در ادامه یادآور شد: شهدا ناظر ما هستند. آنان می‌گویند که ما برای یک ارمان و جهان بینی این سختی ها را به جان خریدیم؛ مبتلا شدیم، مجروح شدیم، اسیر شدیم و ایستادیم و آنقدر مقاومت کردیم که مقام شهادت به ما اهدا شد. خطاب آنان به تک تک ماست. شما خانواده شهدا در جهاد آنان شریک هستید. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، خانواده شهدا در خاکریز دوم هستند. خانواده شهدا در تهییج فرزندان و شهدا به جبهه موثر بودند و این بود که توانستیم ۸ سال مقاومت کنیم و جهان را به زانو درآوردند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پیام این شهدا خطاب به ما این است که میگویند ما هیچ اجری از شما نمی‌خواهیم؛ الا حفاظت از آن آرمان و  مکتبی که بخاطر آن شهید شدیم. هرچقدر افراد موثر تر باشند، مسئولیت‌شان سنگین‌تر است.

وی با بیان اینکه ما باید به شهدا بسیار توجه کنیم و توجه به شهادت و شهدا، نحوه چگونه مردن را می‌آموزد، ادامه داد: همه می‌دانیم که همه انسانها در این عالم فانی هستند ولی چگونه مردن و حسن‌عاقبت بسیار مهم است؛ شهدا کسانی هستند که مدال حسن عاقبت دریافت کردند. یاد شهدا باعث می‌شود به چگونه مردن بیندیشیم و اینگونه روش چگونه زندگی کردن را می آموزیم و اینکه چه چیزی ارزش فدایی کردن عمر را دارد.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت: این یاد و جلساتی که برگزار می‌شود تمسکی به شهدا است. زحمت این کنگره و کارهای آن را خود آزادگان انجام دادند. شهدای غریب در اسارت از جمله شهدایی هستند که در حقشان ظلم شده؛ آنان جزو شهدای دستگیر بوده این جلسه تمسکی به این عزیزان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha