کد خبر 260207
۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴

بازتاب انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ایران در رسانه‌های بین‌المللی

بازتاب انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ایران در رسانه‌های بین‌المللی

پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ دقایقی پس از اعلام رسمی نتایج نهایی دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران، رسانه‌های غربی در اخبار و گزارش هایی خبر پیروزی پزشکیان را منتشر کرده و در زمینه محقق شدن وعده‌های انتخاباتی وی و چالش‌های پیش روی دولت آتی گمانه‌زنی کردند.

با پایان فرآیند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در شامگاه جمعه و پس از شمارش و تجمیع کل آرا، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور صبح امروز گزارش پایانی از نتایج شمارش آرا را ارائه و اعلام کرد که از میان بیش از ۳۰ میلیون رای ماخوذه، مسعود پزشکیان با بیش از ۱۶ میلیون رای، منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت: پس از سال‌ها تحریم ایران از سوی غرب، مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، امروز با وعده تعامل با غرب پیروز شد.

حامیان پزشکیان، جراح قلب و قانونگذار کهنه کار، بامداد امروز در خیابان ‌های تهران و شهرهای دیگر پیروزی وی بر سعید جلیلی، مذاکره ‌کننده سابق هسته‌ای را جشن گرفتند.

پزشکیان در شرایطی برنده انتخابات می شود که ایران در برهه حساسی قرار داشته و منطقه خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس با تنش های شدیدی روبروست، برنامه هسته ای ایران در حال پیشرفت است و انتخابات قریب الوقوع آمریکا می تواند هر گونه احتمال تنش زدایی بین تهران و واشنگتن را با خطر روبرو کند.

خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارشی عنوان کرد: نامزدی پزشکیان که تا این اواخر فردی نسبتاً ناشناخته بود، امید اصلاح طلبان ایران را پس از سال ها تسلط اردوی محافظه کاران افزایش داد. ائتلاف اصلی اصلاح طلبان ایران از پزشکیان حمایت کردند. پزشکیان، جراح قلب ۶۹ ساله، خواهان "روابط سازنده" با کشورهای غربی برای احیای توافق هسته ای به منظور «خروج ایران از انزوا» شده است. پزشکیان متعهد شده که محدودیت‌های دیرینه اینترنت را کاهش داده و "کاملاً" با گشت‌ ارشاد مخالفت کند.

همچنین در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: مسعود پزشکیان که متعهد شده باب تعامل ایران با جهان را گشوده و آزادی های مورد خواست مردم را فراهم سازد، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. فیلم‌هایی از بسیاری از شهرها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که حامیان پزشکیان را در حال پایکوبی نشان داده و رانندگان برای ابراز شادمانی بوق ماشینهایشان را به صدا در می‌آورند.

انتظار نمی‌رود رئیس جمهور بعدی تغییر عمده‌ای در برنامه هسته‌ای یا در سیاست تهران در قبال گروه‌های شبه‌نظامی خاورمیانه ایجاد کند. با این حال وی امور روزمره دولت را اداره کرده و می تواند بر لحن سیاست خارجی و داخلی ایران تأثیر بگذارد.

به گفته تحلیلگران، پیروزی پزشکیان ممکن است مشوق یک سیاست خارجی عملگرایانه بوده، تنش‌ها را بر سر مذاکرات احیای برجام کاهش داده و چشم انداز آزادی‌های اجتماعی و تکثر سیاسی را بهبود بخشد.

شبکه خبری سی.ان.ان نیز عنوان کرد: کارشناسان می گویند یک چهره معتدل تر در ریاست جمهوری می تواند گفتگو بین ایران و کشورهای غربی را تسهیل کند. پزشکیان ممکن است در داخل کشور نیز برخی تغییرات اجتماعی ای را که در جریان مبارزات انتخاباتی بر آنها پافشاری کرده بود، اجرا کند هرچند کارشناسان هشدار می دهند که هیچ تضمینی در عملی شدن چنین اقدام هایی نیست. پزشکیان در زمانی عهده دار ریاست جمهوری می شود که ایران در پی جنگ غزه و پیشرفت برنامه هسته ای، درگیر تشدید تنش ها با اسرائیل و متحدان غربی آن است.

به گفته کارشناسان انتظار نمی‌رود پزشکیان مسیر کنونی سیاست تهران در قبال اسرائیل را تغییر دهد. در حالی که کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد، پزشکیان مطمئناً کاندیدای مورد ترجیح آنها است.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز نوشت: برخی از حامیان محافظه ‌کار آقای جلیلی در شبکه‌های اجتماعی گفتند که صرف نظر از اینکه چه کسی برنده شده، حضور بیشتر در انتخابات یک پیروزی برای جمهوری اسلامی بوده و امیدوارند که دولت جدید برای پر کردن شکاف ‌ها میان جناح‌ های سیاسی تلاش کند. بسیاری از محافظه کاران فارغ از دسته بندی های سیاسی به پزشکیان رای دادند.

روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی عنوان کرد: مشارکت در دور دوم انتخابات که به طور رسمی ۴۹.۸ درصد اعلام شده، در مقایسه با مشارکت ۴۰ درصدی دور اول، تقویت شد و موفقیت پزشکیان یک تحول قابل توجه برای اردوگاه اصلاح طلبان است که سال ها را در عزلت سیاسی سپری کرده بودند. پزشکیان در طول مبارزات انتخاباتی تاکید کرده بود که از رهنمودهای رهبری ایران پیروی خواهد کرد.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز نوشت: به گفته تحلیلگران، پیروزی پزشکیان تا حد زیادی مورد استقبال رهبران جهان قرار خواهد گرفت.

روزنامه‌های گاردین و دیلی تلگراف و رسانه های دویچه وله و بلومبرگ نیز در مطالب مشابهی به بازتاب نتایج دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداختند.

انتخاب پزشکیان، تیتر اول روزنامه‌های روسیه

خبرگزاری‌های تاس، ریانووستی،‌ اسپوتنیک، ار ب کا،‌ راشا تودی و دیگر رسانه‌های روس به بازتاب مهمترین رخداد سیاسی سال ۱۴۰۳ ایران پرداختند.

خبرگزاری تاس در گزارشی در این زمینه نوشت: مسعود پزشکیان، نامزد جناح اصلاح طلب، وزیر سابق بهداشت، در دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران پیروز شد؛ این را محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات ایران اعلام کرد.

این رسانه با اشاره به اینکه پزشکیان بر اساس نتایج پردازش ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار رای، ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای - حداقل ۵۳.۶ درصد از کل آرا را به دست آورده است، نوشت: سعید جلیلی، نماینده رهبر (معظم انقلاب اسلامی) ایران در شورای عالی امنیت ملی نیز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار رأی (۴۴.۳ درصد) را به دست آورد.

خبرگزاری تاس، ساعتی بعد بیانیه منتخب ملت ایران را منتشر کرد و نوشت: پزشکیان از اعتماد حامیان و مردم به وی تشکر کرد.

خبرگزاری ریانووستی نیز خبر مرتبطی با عنوان «پزشکیان اصلاح طلب پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران شد» را به عنوان تیتر یک برگزید.

این رسانه روس با اشاره به جزئیات نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشت:‌ مسعود پزشکیان، اکنون ۶۹ ساله، سیاستمدار اصلاح طلب و نماینده پنج دوره اخیر مجلس شورای اسلامی است.

ریانووستی نوشت:‌ پزشکیان که یک پزشک حرفه ای است، در دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی (۱۳۸۴-۱۳۸۰) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران بود.

خبرگزاری اسپوتنیک فارسی نیز خبرهای جداگانه‌ای مرتبط با نتیجه انتخابات ایران منتشر کرد و از قول پزشکیان منتخب ملت این تیتر را برگزید: ما به همه دست دوستی خواهیم داد و از همه برای اعتلای کشور استفاده خواهیم کرد.

این رسانه روس همچنین گزارش دیگری با این عنوان منتشر کرد:‌ مراسم تحلیف پزشکیان چه زمانی برگزار می‌شود؟

این رسانه به نقل از یک عضو هیات رئیسه مجلس ایران اظهار داشت که در صورت خواست تیم رئیس‌جمهور منتخب و با وجود تعطیلی مجلس، آمادگی برگزاری مراسم تحلیف را داریم.

خبرگزاری ار ب کا نیز در گزارشی نوشت: مسعود پزشکیان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران شد. این رسانه روس در ادامه مصاحبه‌ای از یک کارشناس منتشر کرد که معتقد است نتیجه انتخابات ایران تغییر چندانی در روابط مسکو – تهران ایجاد نخواهد کرد.

شبکه تلویزیونی راشاتودی RT نیز ضمن انتشار نتیجه انتخابات ایران به نقل از میخائیلوف کارشناس مسائل سیاسی گزارش داد: پیروزی پزشکیان در ایران قابل انتظار بود. این کارشناس روس به این شبکه تلویزیونی گفت:‌ اخیراً مشخص شده بود که ایران به نوعی به تنوع در روابط خود با جهان نیاز دارد و پزشکیان دقیقا همان کسی است که می‌تواند این مأموریت را دنبال کند.

بازتاب اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های آسیایی

اعلام نتایج نهایی دومین دور چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام نام مسعود پزشکیان به‌عنوان پیروز این رقابت در رسانه‌های آسیایی بازتاب یافت.

شبکه ملی رادیو تلویزیونی ژاپن موسوم به «ان اچ کی» در بازتاب این خبر نوشت: مسعود پزشکیان از اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، وی در جریان کارزار انتخاباتی خود مذاکرات بیشتر با غرب را خواستار شده بود.

این تارنمای خبری در ادامه افزود: وزارت کشور ایران اعلام کرد پزشکیان بر رقیب خود سعید جلیلی پیروز شد؛ انتخابات ریاست جمهوری ایران بدنبال درگذشت سید ابراهیم رئیسی (رئیس جمهور شهید) در سانحه بالگرد در ماه مه گذشته برگزار شد.

رسانه ملی ژاپن در ادامه گزارش داد: پزشکیان عضو سابق هیئت رئیسه مجلس ایران و وزیر سابق بهداشت بود، وی گفته که خواهان بهبود روابط با غرب است تا تحریم ها علیه ایران برداشته شوند.

خبرگزاری رسمی چین شینهوا نیز دقایقی پیش خبر پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را بازتاب داد.

این رسانه در تیتر خبری خود نوشت: مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت ایران برنده چهاردمین دوره انتخابات ایران شد.

تارنمای شینهوا در ادامه نوشت: مسعود پزشکیان، اصلاح طلب و وزیر سابق بهداشت روز شنبه بنابر اعلام «محسن اسلامی» سخنگوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در چهاردمین دوره ریاست جمهوری ایران با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۲ رای از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۷۳هزار و ۹۳۱ آرای ماخوذه در دور دوم انتخابات پیروز شد.

تار نمای روزنامه هنگ‌کنگی استریتس تایمز نیز گزارش داد: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب و از چهره‌های میانه‌رو ایران، با پیگیری کاهش محدودیت‌های اجتماعی و سیاست خارجی عملگرایانه، امید میلیون‌ها ایرانی را برای کسب آزادی‌های بیشتر جلب کرده است.

این روزامه به نقل از تحلیلگران نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی را شکست داد، ممکن است در مذاکرات با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران رویکرد صلح‌آمیزتری اتخاذ کند.
این گزارش افزود: مسعود پزشکیان، جراح قلب ۶۹ ساله و رئیس‌جمهور منتخب ایران، وعده داده است که با ترویج سیاست خارجی مصلحت‌گرا، کاهش تنش‌ها در مذاکرات هسته‌ای و بهبود آزادسازی اجتماعی و تکثرگرایی سیاسی، تغییراتی ایجاد کند.

خبرگزاری دولتی قزاقستان کازینفرم نیز با بازتاب خبر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت که از بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رای شمارش شده، پزشکیان جراح قلب با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای پیروز شد درحالیکه جلیلی رقیب وی با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ رای پشت سر او ایستاد.

روزنامه صبح جنوب چین به نقل از اعلام وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد که مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب ایران، روز شنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، سعید جلیلی را شکست داد.

این گزارش با اشاره به تعداد رسمی آرای اعلام شده افزود: این انتخابات زودهنگام پس از درگذشت رئیس‌جمهور محافظه‌کار، سیدابراهیم رئیسی، در یک سانحه سقوط بالگرد برگزار شد.

بر اساس گزارش این روزنامه، مقام معظم رهبری در بیاناتی شرکت گسترده مردم در دور دوم انتخابات را خاستار شد و بر اهمیت آن تأکید نمود.

برپایه این گزارش، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران نتایج نهایی شمارش چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به این شرح اعلام کرد: مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ است که بر این اساس، تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‏تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha