کد خبر 259747
۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳

یادداشت/

درنگی در سالگرد جنایت انهدام هواپیمای «ایرباس» ایرانی توسط ناو «وینسنس» آمریکا

درنگی در سالگرد جنایت انهدام هواپیمای «ایرباس» ایرانی توسط ناو «وینسنس» آمریکا

۳۶ سال پیش در چنین روزی، ناو جنگی وینسنس آمریکا که برای پشتیبانی از رژیم متجاوز بعثی عراق و تغییر موازنه قوا در منطقه به سود ارتش صدام از مدتها پیش در خلیج فارس مستقر شده بود، در اقدامی جنون آمیز و جنایتکارانه، هواپیمای مسافربری ایرباس ایران را هدف قرار داد و تمامی ۲۹۱ سرنشین آن را به شهادت رساند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، این جنایت فجیع و ددمنشانه، تمامی مدعیات دروغین بشردوستانه و افسانه حقوق بشر آمریکایی را باطل کرد و نشان داد جهان سلطه و استکبار تا کجا حاضر است در وحشیگری و اقدامات ضدبشری برای حمایت از همپیمانان خود و برهم زدن معادلات به سود متجاوز پیش برود.

برخلاف ادعای مقامات آمریکایی و سازمان ملل متحد که این حادثه را ناشی از اشتباه شناسایی ناو وینسنس دانستند، از نظر مقامات ایرانی، سقوط هواپیما بزرگ‌ترین جنایت جنگی دوران معاصر بود و رئیس‌جمهور وقت آمریکا مسئول این کشتار بی‌رحمانه شناخته شد. حضرت آیت الله خامنه ای که در آن زمان رئیس جمهور بود در بیانیه‌ای شدیداللحن، آمریکا را مسئول مستقیم این جنایت شمرد و این فاجعه را بزرگترین جنایت جنگی این دوران خواند.

حضرت امام خمینی با تسلیت به تمامی بازماندگان، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران را زنگ خطری برای تمامی مسافرت‌های هوایی دانست. ایشان جنگ علیه ایران را جنگ تمام کفر در برابر تمام اسلام خواند و استقامت رزمندگان برابر بزرگ‌ترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی آمریکا و اروپا در خلیج فارس را از افتخارات بزرگ ملت شمرد. حادثه سقوط هواپیمای ایرباس در وضعیت سال آخر جنگ، هشدار امریکا برای وادارکردن ایران به پذیرش قطعنامه ۵۹۸  تلقی شد.

امام خمینی چند روز بعد در جواب نامه تبریک «خلیفه شیخ زاید» رئیس دولت امارات عربی در پیوند با این جنایت آمریکا نوشت: «با این مصیبت‌های بزرگی که برای مسلمانان جهان و بخصوص ملت مظلوم ایران، پیش آمده جای تبریک و عیدی نمانده. در جایی که سردمداران امریکای جهانخوار دزدانه به خلیج فارس وارد شده و هواپیمای مسافربری را با بیش از ۲۹۰ نفر انسان بی‌دفاع و زن و کودک بیگناه هدف موشک قرار داده و می‌کشند و نوکر بی اراده و مزدورشان صدام جنایتکار در حلبچه و جبهه‌های جنگ هر روزه صدها و هزاران انسان را با بمبهای کشنده شیمیایی همچون برگ درختان روی زمین می‌ریزد و با کمال تأسف بیشتر حاکمان منطقه و کشورهای اسلامی نیز حتی از یک محکومیت لفظی هم دریغ می‌ورزند چه جای عید و تبریکی است؟»

حمله به هواپیما پیام روشن و قاطع آمریکا به ایران یعنی ممانعت جدی از پیروزی ایران بود و اینکه آمریکا برای تجاوز به ایران حدی قائل نیست. از سوی دیگر، پیش از آن، صدام حسین، با تجهیز و سکوت دولت‌های اروپایی برای نخستین بار پس از جنگ جهانی اول، در جبهه‌ها دست به سلاح‌های شیمیایی برد تا جایی که در ۲۵/۱۲/۱۳۶۶/ ۱۶/۳/۱۹۸۸م شهر حلبچه (در کردستان عراق) را که نیروهای ایرانی تصرف کرده بودند بمباران کرد. در این بمباران حدود پنج‌هزار تن شهید و بیش از هفت‌هزار تن مجروح شدند. همچنین موشک‌باران شهرهای ایرانیِ دور از جبهه، نشان از حد ناشناسی صدام و عدم‌پایبندیِ او به اصول انسانی داشت. بنابراین ایران با توجه به مجموع عوامل و ممکن‌نبودن تأمین نیازهای جنگ، پس از بررسی جوانب مسئله در حضور امام‌خمینی، موافقت خود را با قطعنامه ۵۹۸ و اجرای آتش‌بس اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha