کد خبر 259596
۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

در اولین مناظره دور دوم انتخابات مطرح شد؛

جلیلی در نخستین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟

جلیلی در نخستین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات گفت: در ۴۸ ساعت گذشته مطالب زیادی علیه من به دروغ مطرح شده است که هیچ یک از آنها به مشکلات مردم ارتباطی نداشته است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - یازدهم تیرماه - در نخستین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که با حضور «مسعود پزشکیان» رقیب وی و با موضوع «فرهنگی و سیاسی» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «اگر رئیس جمهور شوید، برنامه شما برای افزایش مشارکت مردم در دوره‌های بعدی انتخابات چیست؟» اظهار داشت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و حرکت بزرگ امام(ره) این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم در جمهوری اسلامی تعیین‌کننده هستند.

وی ادامه داد: در همین روزهای انتخابات، همه دنیا منتظر بودند ببینند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران چه می شود، چرا که یک موضوع از پیش تعیین شده نبود؛ مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند  همچنان که جمعه آینده هم این اتفاق دوباره رخ رقم خواهد خورد.

جلیلی گفت: اگر امروز پیشرفت یا قدرتی داریم، وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حاصل مشارکت مردم است و وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می شوند از برخی مشکلات عبور می کنیم از جمله دفاع مقدس، همین مردم آمدند و ما را عبور دادند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در عرصه های مختلف مردم هستند که با مشارکت خود نقش آفرینی می کنند، افزود: باید این نقش را پاس بداریم و اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، اگر می گوییم یک جهان فرصت باید نتیجه آن این باشد که راهی جز با مشارکت دادن مردم نداریم و بسترسازی این امر وظیفه دولت است.

وی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه»  اظهار داشت: هر ایرانی باید احساس کند متناسب با استعدادی که دارد می تواند نقش آفرین باشد و دولت باید این نقش آفرینی را ایجاد کند.

جلیلی گفت: یکی از برنامه های دولت من حتما این خواهد بود که مشارکت مردم در اداره کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی روز به روز  جدی‌تر و موثرتر باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه قدرت و پیشرفت و موفقیتی که امروز وجود دارد، حاصل مشارکت مردم است، گفت: مشارکت مردم در عرصه های مختلف باید جدی‌تر و موثرتر باشد.

وی ادامه داد: اینکه بارها به مردم عرض کردم گفتمان دولت سایه، یعنی در خصوص مشارکت مردم سخن گفته‌ام به عبارتی هر فردی به اندازه توان خود تلاش کند روند کشور به سوی بهتر شدن پیش برود.

جلیلی گفت:  اگر کسی احساس کند کار یک نفر در مجلس یا دولت اشکال دارد و باید تصحیح شود باید کمک کند امور اصلاح یا کارها تقویت شود؛ من یکی از موفقیت های نظام  را همین موضوع می دانم که باید تقویت شود.  

نمی‌توانیم برای استعدادها بستر فراهم نکنیم و موقع انتخابات از مردم بخواهیم مشارکت کنند مثلا در زمان انتخابات با بالگرد صندوق رأی را به روستاهای ببریم اما در وقت های دیگر آنها را رها کنیم.

وی توضیح داد: در بحث دولت سایه، می گوییم که هر وضعیتی یک وضع موجود و یک وضعیت مطلوب دارد، برای رسیدن از وضع موجود به وضعیت مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد و با مشارکت مردم موارد را برطرف کرد.

جلیلی اظهار داشت: برخی از مشارکت هایی که در انتخابات دو سال اخیر روند کاهشی داشته، باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا میزان مشارکت کم شده است و کاری کرد که مردم با مشارکت بیشتری حضور یابند.

وی تصریح کرد: اینکه برای هر یک از استعدادهایتان متناسب با توانمندی بسترها را فراهم کنید یکی از روش های من برای افزایش مشارکت مردم است.

جلیلی خاطرنشان کرد: نمی توانیم برای استعدادها بستر فراهم نکنیم و موقع انتخابات از مردم بخواهیم مشارکت کنند مثلا در زمان انتخابات با بالگرد صندوق رای را به روستاهای ببریم اما در وقت های دیگر آنها را رها کنیم.

افزایش مشارکت با دیده شدن مردم

جلیلی اظهار داشت: اگر انتظار مشارکت از سوی مردم داریم باید مردم را ببینیم.  مردم باید احساس کنند که با مشارکت آنها حرکتی جمعی را می‌توانند با کمک دولت شکل دهند، اما عموماً مردم دیده نمی‌شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آنچه آقای پزشکیان از مسائل و مشکلات گفتند، مردم زیادی این مسائل را بیان نکرده بودند و بسیاری کارگران، محرومان و کارگران ساختمانی می‌گویند که ما را در این عرصه‌ها نمی‌بینید شما صحبت کنید.

وی اضافه کرد: در موضوع زنان، چند میلیون زن بد سرپرست یا بی سرپرست در کشور وجود دارد که باید در برنامه‌های کشوری دیده شوند تا احساس کنند که به مسئله آنها پرداخته شده است.

جلیلی تاکید کرد: اگر مردم در نظرسنجی‌ها از گرانی و تورم صحبت می‌کنند، باید ببینند ما برای آنها برنامه داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که مشارکت را شکل داده و تقویت می‌کند، این است که برای مشکلات و مسائل مردم راه حل ارائه کنیم و اگر به جای آن مباحث فرعی را و دروغ را مطرح کنیم حتماً جواب نمی‌گیریم.

مردم در هفته جاری در یک فضای مردم سالاری دینی پای صندوق‌های رأی رفتند، اما هنوز نتایج اعلام نشده بیایند به  حدود ۱۰ میلیون جمعیت کشور بگویند شما طالبان هستید آیا این موضوع کمک کننده است؟وی اظهار داشت: مردم در هفته جاری در یک فضای مردم سالاری دینی پای صندوق‌های رأی رفتند، اما هنوز نتایج اعلام نشده بیایند به  حدود ۱۰ میلیون جمعیت کشور بگویند شما طالبان هستید آیا این موضوع کمک کننده است باید بگوییم در فلان موضوع فلان راه حل را داریم.

وی افزود: باید فراتر از این‌ها به حل مسئله بپردازیم و نه تنها مشکل را حل کنیم، بلکه فرصتی برای مردم ایجاد کنیم تا احساس رضایت کنند.

هیچ وقت به خاطر دنیای امثال من آخرت را خراب نکنید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که «چه توصیه ای به رقبا و رفقای خود دارید؟» به موضوع اخلاق انتخاباتی اشاره کرد و در این باره گفت: من توصیه که از ابتدای شروع انتخابات داشتم به همه دوستان گفتم که هیچ وقت به خاطر دنیای افرادی مثل من آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید و به آنها توصیه کردم حدود فعالیت سیاسی و خط قرمز تقوای الهی را رعایت کنند زیرا همه اینها را باید جواب دهند.  

وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند(شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده است و حتما اکر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.  

جلیلی افزود: ممکن است در همین عرصه ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتما محکوم شود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی اوقات افرادی ممکن است رفتاری غلط انجام دهند اما مشکل ما این است که اگر خودمان یا ستادهایمان و افرادی که مسئولیت رسمی دارند در عرصه ها بد اخلاقی انجام دهند حتما مذموم است و باید جلوی آن گرفته شود.  

چرا برنامه ششم توسعه اجرا نشد؟

وی اضافه کرد: مهم ترین موضوع این است که الان یک فرصتی است که میلیون ها نفر دارند ما را تماشا می‌کنند و می‌ببینند مشکل چیست. همانطور که دکتر پزشکیان اشاره کردند مشکل آمریکا نیست و بعضی وقت‌ها مشکل خود ما هستیم زیرا خیلی وقت‌ها خیلی از موضوعات را ما انجام ندادیم و مردم آن را پای آمریکا نمی گذارند.  

جلیلی اظهار داشت: اشاره کردند به برنامه ششم؛ چرا اجرا نشد و برنامه ششم زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بود و اتفاقا هم مجلس و دولت دست کسانی بود که حداقل در نگاه با ما متفاوت بود و به دولت تدبیر و امید و به مجلس نیز مجلس امید می گفتند. سوال اینجاست چرا این برنامه اجرا نشد.  

وی توضیح داد: در اینجا باید اینها را بحث کنیم که اگر به قول آقای دکتر پزشکیان این برنامه خوبی بوده و می توانسته کمک کند چرا اجرا نشده است. اگر شما در جایگاهی مثل مجلس که نقش نظارتی دارد و اینکه باید اجرای برنامه ها را دنبال کند، برنامه مثل کارنامه دانش آموز است و نمی توان آخر سال آمد که قبول نشده ای. پدر دلسوز کسی است که هر شب دنبال کند که فرزندش درس می خواند تا آخر سال مردود نشود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار مجلس و نهادها اتفاقا نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصا در عرصه‌ای که تخصص خودشان بودند و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقا همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند اینطور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.  

جلیلی افزود: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و موثر باشد و بر آن کار کند.  مثلا موضوع حقوق اهل سنت یکی از بحث های بسیار خوب است. اهل سنت و اقوام ما حقی دارند. چه رای به من بدهند چه ندهند.   

نباید حقوق مردم وارد معاملات شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وظیفه دولت و نظام این است که حق را انجام دهند. اگر شایسته سالاری و حقوق سیاسی و مشارکت در بحث های مختلف است. این خیلی رفتار بدی است که موضوع حقوق اقوام به معامله تبدیل شود. اگر این حل است که باید همواره باشد و نباید حقوق مردم وارد معاملات شود. باید تعامل شود که اقوام ما مثل همه مردم ایران ایفای نقش کنند.  

جلیلی خاطرنشان کرد: شعار ما که بر اساس باور، رویکرد و توصیف و برآورد ما از صحنه است، هر ایرانی یک نقش پرشکوه شامل همه ایرانیان است و زن و مرد و اقوام و مذاهب مختلف باید در آن نقش ایفا کنند.

جلیلی در جواب اظهارات پزشکیان در خصوص موضوع تعارض منافع گفت: نکات خوبی آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند که باید توضیح بدهم؛ تعارض منافع یعنی اگر کسی منافعی داشته باشد روی یک موضوعی حتما جواب نمی‌دهد، من همین امروز صبح در جمع فعالین اقتصادی شرکت داشتم؛ یکی از حضار پیشنهاد داشت که یک بار وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی انتخاب کنید که صریحا مخالفت کردم چون بخش خصوصی در این بخش منافعی دارد و باید زمینه برای فعالیت آنها ایجاد شود که کارهایشان به نحو احسن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید صدای جوانان و دانشجویان شنیده شود، افزود: در حوادث سال ۱۴۰۱ من تقریبا از مهرماه که شروع شد بنا داشتم هفته ای یک بار در دانشگاه حضور پیدا کنم یا بعضی وقت ها هر دو هفته یک دانشگاه حضور پیدا کنم، جلساتم یکی دو ساعت نبود و سه تا چهار ساعت طول می کشید. یادم هست که در دانشگاه یزد از ساعت یک شروع کردم و تا ساعت ۶ و ۷ طول کشید در استان های مخلتف موضوعاتی مطرح شد و شما باید بروید با مردم و با همان دانشجویان صحبت کنید.

جلیلی افزود: مطلبی مطرح شده بود که جوانان امروز نسلی هستند که زبان مشترک نداریم که من گفتم این اشتباه است با این مردم و دانشجویان در آن شرایط چالشی و پرتنش بودم و وقتی ۶ تا ۷ ساعت صحبت می کردیم می‌دیدم که همدیگر را درک می کنیم بله ممکن است نسبت به برخی حرف ها قانع کننده نباشد؛ اما این فضا را ما باید شکل بدهیم.

کارگر چه زمانی کف خیابان می‌آید؟ وقتی حرفش شنیده نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کارگر چه زمانی می آید کف خیابان؟ وقتی حرفش شنیده نمی شود؛ گفت: در همان ایام در موضوع کارگران، شرکت هپکو، ماشین سازی تبریز، هفت تپه، آذر آب وروود کردم و من در هپکو یادم است که کارگری می خواست خودکشی کند که می گفت حرف من رو بشنوید ما چند ماه حقوق نگرفتیم و این کار انجام نمی شود همان زمان هایی بود که دولت و مجلس اتفاقا دوستانی بودند که از رقبای ما محسوب می‌شدند و این موضوعات انجام نمی شد اما اکنون خوشحالم که همان کارگر امسال که به اراک رفتم من را بغل کرد و گفت در دولت شهید رئیسی این کار انجام شد و اینجاست که نشاط ایجاد  می شود.

جلیلی اضافه کرد: اگر مباحث را خدا نکرده ناقص مطرح کنیم و یک بخش را ببنیم و بخش اصلی گم شود؛ ببنید وقتی در هشت سال شما رشد منفی و صفر داشته باشید و متوسط رشد هفت دهم درصد باشد این یعنی رکود یعنی عدم اشتغال یعنی همین دانشجوی شما و میلیون ها دانشجوی که می گویند آینده شغلی ما چه می شود؟ دانش آموخته هایی داریم که می گویند که درس خواندیم و  بهترین وقت عمرمان را گذاشتیم چی می شود باید همه نقش فعال ایفا کنند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که مردم، دانشجویان، کشاورزان و ... براساس اصول قانون اساسی چگونه اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند و «چه سازکارو کار اجرایی برای شنیده شدن اعتراضات دارید؟»، گفت: شنیده شدن صدای مردم از افتخارات نظام و اندیشه دینی ما است که اگر وظیفه ای برای دولت تعیین می کند نمی گوید دولت باید فقط آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: تک تک مردم باید این امکان را داشته باشند که موضوع را دنبال کنند، بحث امر به معروف و نهی از منکر بحث متعالی و بزرگ است و باید اول دولت و کارگزاران شروع کنیم، بحث دولت سایه ما اصلا بر همین مبنا است و هر فردی در حد خودش باشد مسائل را دنبال کند اگر اشکالی دید اعتراض کند و بگوید که این کار خطا است و به نتیجه نمی رسد.

جلیلی افزود: پزشکیان بحث درستی مطرح می کند که می گوید باید رفت در میان مردم، من دهها ساعت در دولت رفیقان آقای پزشکیان در دانشگاه ها حضور پیدا کردم، مشاهده کردم که سئوالات دانشجویان به گونه ای بود که وقتی پاسخ مناسب می دادیم قانع می شدند.

جلیلی گفت: من در دولت روحانی هم همواره در دانشگاه ها حضور داشتم و با دانشجویان گفت وگو می کردم.

مسائلی که از سر دلسوزی مطرح می‌کنید کافی نیست

وی خطاب به پزشکیان گفت: مسائلی که از سر دلسوزی مطرح می کنید کافی نیست، همه باید به قانون عمل کنند چرا که قانون لازم الاجرا است.  

جلیلی ادامه داد: در برنامه  هفتم رشد هشت درصدی آمده است، این که خود به خود اتفاق نمی افتد باید ریز شد در حوزه های مختلف آن را پیگیری کرد و باید ماموریت تعریف کرد حتی برای دانشگاه ها، به دانشگاه ها اعلام کنیم که در کنار تعیین استاد و درس و ... در موضوع خاص کشور مثلا ارزآوری نیز نقش ایفا کنند.

مردم رئیس‌جمهوری می‌خواهند که قانون را بداند و به آن التزام داشته باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سوال این است که رئیس جمهوری چه نقشی باید ایفا کند و چنانچه وزیر، مدیر کل و سایر مسئولان به قانون اشرافی نداشته و آن را اجرایی نمی‌کنند، پس رئیس جمهور چه کاره است؟

وی اظهار داشت: مردم می‌خواهند رئیس جمهوری انتخاب کنند که وزیر و مدیرش به برنامه ملتزم بوده و آن را اجرایی کند و پس از چند ماه نیز از او در این زمینه سوال کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر در برنامه هفتم توسعه کشور که قانون است رشد ۸ درصدی دیده شده، این رشد خود به خود اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید وزرای مختلف آن را بدانند و برنامه عملیاتی برای آن داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش مجری در خصوص «مرز مسئولیت پذیری و محدودیت در فضای مجازی» اظهار داشت: وقتی شعارمان «یک جهان فرصت» است، باید بگوییم بخش عمده از فرصت‌ها در فضای مجازی به وجود می‌آید که امروز با فضای واقعی عجین شده است و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد.

جلیلی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود نگاه ما به فضای مجازی چیست، افزود: به طور مثال در بحث سرعت اینترنت، باید سرعت شایسته داشته باشیم تا بهره بهتری از فضای مجازی ببریم.

 قابلیت افزایش ۱۰ تا ۵۰ برابری سرعت اینترنت

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان داده سرعت اینترنت موبایل می‌تواند حداقل ۱۰ برابر و سرعت اینترنت ثابت تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

بررسی‌های ما نشان داده سرعت اینترنت موبایل می‌تواند حداقل ۱۰ برابر و سرعت اینترنت ثابت تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای بهره‌برداری مستمر و پایدار در هر عرصه و موضوعی، مسئولیت پذیری نیاز است آن هم نه مسئولیت پذیری که سلیقه‌ای باشد، بلکه باید قانونی باشد و حتی این قانون نباید هر روز عوض شود؛ این مسئله در حوزه‌های مختلف اقتصاد صنعت فضای مجازی فرهنگ و غیره وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر مسئولیت پذیری خارج از سلیقه بوده و استانداردی خاص داشته باشد، حتماً کمک حال خواهد بود و آنگاه فضای مجازی نیز یک فضای بسیار مفید تبدیل می‌شود.

لزوم تنظیم گری از سوی دولت 

وی به دیدار صبح امروز خود و حضور در بین فعالان عرصه دیجیتال اشاره کرد که می‌گفتند اگر دولت مانع کار نشود ما خود قادر به انجام بسیاری از کارها خواهیم بود و گفت: دولت باید در بخش‌های مختلف به تنظیمگری بپردازد، به جای اینکه خود را جای مردم بگذارد؛ در این صورت مردم آن کارها را به بهترین شکل انجام می دهند.

جلیلی تاکید کرد: دولت باید کمک کار باشد و ادارات و وزارتخانه‌ها باید پناهگاه مردم باشند.

قرار نیست از سکوهای خارجی استفاده نکنیم/ ۱۰ درصد از پول اینترنت به مردم بازگردانده شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت های پزشکیان درباره فضای مجازی گفت: اگر که بگوییم فضای مجازی فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشم و به مردم بگوییم برنامه ما چیست.  

وی ادامه داد: باید در حوزه فضای مجازی ببینیم که نگاه ما به آن مصرف کننده محض است یا تولید کنند هستیم. یا نگاه ما به سکوی داخلی است یا سکوی خارجی؟ البته نه اینکه ما نباید از سکوی خارجی استفاده کنیم. بله باید شرکت های خارجی در چهارچوب شرایط و قوانین کشور قرارداد بسته و فعالیت کند. اینکه باید سکوهای خارجی هزینه تولید محتوای مردم را پرداخت کنند.  

برنامه داریم تا ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به خارج فضا وارد کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید ۱۰ درصد درآمد سکوها به تولید کننده محتوا داده شود که خواهید دید چه میزان شغل و منبع درآمد برای مردم ایجاد خواهد شد. اینکه امکان اشتغال را فراهم شود و صنعت فضایی را پر رونق‌تر کنیم و انشاالله ما برنامه داریم تا ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به خارج فضا وارد کنیم.

سعید جلیلی: در جلسات محفلی، گعده و لابی مصحلت کشور تامین نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه «پایگاه حزبی به دنبال ندارید و به گعده یا محفلی اعتقاد ندارید و رفقای شما هم معتقد هستند شما آدم بسته ای هستید آیا شما با کار تشکیلاتی مخالف هستید؟» گفت: ۲  نکته مهم را عرض کنم که یکی جناب آقای دکتر پزشکیان فرمودند و من با آن موافقم. ابتدا باید بگویم که به هر حال شما باید برای اداره کشور نمی‌توانید بگوید من علامه دهر هستم و همه چیز را بلدم.

وی ادامه داد: موضوعات مختلف است و در حوزه اقتصاد، سیاست، بهداشت، وزارت و همه این چیزها باید بر اساس جلسات کارشناسی و جلسات مختلف بشنویم و به تصمیم برسی.  اما موضوع اینجاست که اکنون از مقام رئیس جمهور صحبت می کنیم.

رئیس جمهور با رئیس دانشگاه و نظریه پرداز فرق دارد

جلیلی تاکید کرد: رئیس جمهور با رئیس دانشگاه و نظریه پرداز فرق دارد و باید تصمیم بگیرد. این مباحث کارشناسی در موضوعات مختلف را باید قبلا انجام داده باشید. یعنی وقتی که اعلام آمادگی برا ریاست جمهوری می کنید باید این کارها را در صنعت، سیاست خارجی، کشاورزی و باقی حوزه ها انجام داده باشید و نگاههای مختلف را شنیده و به جمع بندی رسیده باشید.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ادعای ما این است که می گوییم به گعده های سیاسی و جلسات محفلی اعتقاد نداریم باید گفت، بله. در دنیا احزابی در دنیا وجود دارد که بر این موضوعات کار کرده و به جمع بندی رسیده و یک نفر از درون حزب معرفی می شود تا برنامه را دنبال کند.  

ادعای ما این است که می گوییم به گعده های سیاسی و جلسات محفلی اعتقاد نداریم و آنچه برای کشور به مصلحت است از جلسات محفلی در نمی آید

جلیلی اضافه کرد: نگاه ما این است که با جلسات محفلی و اینطور لابی‌ها چنین چیزی از آن خارج نمی شود. آنچه برای کشور به مصلحت است از جلسات محفلی در نمی آید. نگاه ما این است که ما محدود و بسته به یک گعده و محفل نیستیم و همه مردم باید مشارکت کنند.  

وی با اشاره به بررسی های خود در طی ۱۱ سال اخیر اظهار داشت: اینکه عرض کردم ما در ۱۱ سال سعی کردیم این موضوعات را بررسی کنیم و یکی از عزیزان در مناظرات گفت که شما ۱۱ سال زنبیل گذاشتید گفتم بله. این موضوع اهمیت دارد زیرا وقتی روزی در این جایگاه می خواهید کار کنید باید آشنا باشید و نمی توان همینطوری حرف کلی بزنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نمی شود بر اساس چهار لابی و چهار رفیق و لابی های سیاسی حرف زد. این مسئله کار عمیق و جدی می خواهد و باید در موضوعات مختلف به جمع بندی رسیده تا بتوانید تصمیم بگیرید.  

جلیلی گفت: رئیس جمهور در مقام اجرا است و رئیس جمهور باید بتواند در مقام اجرا تصمیم بگیرد. آقای دکتر پزشکیان فرمودند بسیاری از برنامه ها آمده اما در عمل اجرا نشده است. وقتی شما به آن موضوع اشراف داشته باشید، می‌توانید در لحظه و در جای مناسب تصمیم صحیح را به موقع بگیرید. اگر تاخیر داشته باشید و دچار تزلزل شوید یا اینکه اگر دچار تردید شوید و هنوز منتظر بررسی باشید حتما زمان را از دست خواهید داد. آن زمان فقط زمان شما از دست نمی رود بلکه ۸۰ میلیون جمعیت زمان و فرصت خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از این مباحث کارشناسی وقتی به یک جمع بندی در حوزه های مختلف اقتصاد و سیاست خارجی می رسد، شما می توانید فرصت ها را در لحظه شناسایی کرده و هرجا منابع و حقوق شما باشد از آن دفاع کنید و هرجا تهدیدی باشد با آن مقابله کنید. لازمه چنین رویکردی اشراف کامل است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علاوه بر این اگر شما اشراف کامل داشته باشید، نه فشار خارجی و نه برخی کارشکنی های داخلی می‌تواند مانع شما شود. بسیاری از مواقع شما موضوعاتی را دنبال می کنید چه بسا در همان ساختاری که باید اجرا کند با مقاومت روبرو می شود. وقتی هم به موضوع و هم به مقاومت‌ها و سنگ اندازی ها اشراف داشته باشید می‌توانید از این مسئله عبور کنید.  

وی خاطرنشان کرد: من دیروز بازار بودم و ما با ۲۲ صنف طی ۸ سال گذشته جلسه داشتیم  و به ۱۷ موضوع رسیدیم که مانع تولید، باعث شکل گیری رکود در بازار است و بسیاری از آن در بخش دولت است. بخشنامه های متعدد و بعضا تصمیمات غلط که مانع می شود بازار پیشرفت کند. شما باید اینجا مقاومت کنید و بایستید و بدانید و اشراف داشته باشید و با قوت تصمیم بگیرید.  

سیاست خارجی به امتداد سیاست داخل است

جلیلی در بخش سوال اختصاصی مجری برنامه مبنی بر اینکه «در زمینه گسترش روابط خارجی و وجود تحریم‌ها چه برنامه ای دارید؟» گفت: بحث سیاست خارجی به امتداد سیاست داخل است و اگر شما بخواهید اقتصاد داخل موفق شود حتما باید سیاست خارجی فعال و پویا داشته باشید.

وی ادامه داد: اگر از سیاست خارجی صحبت می کنیم فقط دو سه تا کشور نیست؛ این اشتباه است روابط خارجی منحصر و خلاصه شود در چند قدرتی که بیشترین اختلاف را با شما دارند؛ دنیا ۲۰۰ کشور دارد، چگونه فرصت ها بدست می‌آید؟ از نقاط اشتراک؛ کسانی که دارند می روند روی نقاط اختلاف و با کسانی که بیشترین اختلاف دارند و می خواهند با آن موضوع و منافع کسب کنند حتما بدست نمی‌آید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اظهارات پزشکیان درباره برجام گفت: همین توافقی که فرمودند برجام انجام شد؛ مگر نشد؟ همین دوستان گفتند اگر به ما اجازه بدهید این کار را انجام دهیم هم چرخ سانیفیوژ می چرخد هم چرخ اقتصاد؛ مگر این کار را نکردند، ما که نگفتیم خود طرف مقابل گفت ۱۵ بار آژانس گزارش نوشت که ایران هم تعهداتش را انجام داد پس مانعی نبود نتیجه اش چه شد؟ طرف مقابل یک تعهد انجام داد ۲ تا را انجام نداد؛کلا خارج شد یعنی کسی مانع نشد و در فضای سیاسی شاید نظرات مختلف مطرح شود.

جلیلی خطاب به پزشکیان افزود: آقای دکتر سیاست خارجی جای دیدن واقعیت ها است واقعیت را باید ببینیم؛ زود ملت خودمان را متهم نکنیم و طرف مقابل تبرئه. او بود که آژانس خودش گفت که ایران ۱۵ بار به تعهداتش عمل کرد حتی فراتر از تعهداتش ولی خارج شد نتیجه اش چه شد اینکه تحریم ها را اضافه کرد و تحریم ها را از ۸۰۰ تا به ۱۵۰۰ تا رساند و در همان شرایط بود و در شرایطی بود که گفتند ما می رویم حل کنیم اقتصاد چرخید آن موقع چه اتفاقی افتاد؟

استفاده درست از سیاست خارجی هنر است

وی اضافه کرد: اشکال کار چه بود خود شما اشاره کردید که شما دنیا را به چند کشور منحصر کنید که غلط است؛ بله کشورهایی دیگر ممکن است همینطور رفتار کنند؛ هنر سیاست خارجی این است که شما ۲۰۰ کشور را نگاه کنید نقاط اشتراکی که فرصت دارد استفاده کنید حتی در برخی مواقع از اختلافات برخی کشورها فرصت بدست می آید که باید استفاده کرد به عناون نمونه روسیه امروز با اروپا دچار اختلاف شده است و قبلا ۱۱ میلیارد دلار از اروپا صیفی جات وارد می کرد و امروز اروپا کنار رفته و شما برای یک بازار درست شده باید از این فرصت استفاده کنید؛ همیشه ممکن است فرصت نباشد، این هنر سیاست خارجی است که شما بتوانید دقیق استفاده کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روابط خارجی گسترش پیدا می کند در همین روابط با همسایگان، من امروز گرگان بودم ترکمنستان همسایه ماست؛ در همان زمانی که بحث مطرح شد ما هفت میلیارد دلار روابطمان با کشور همسایه که نه مشکل تحریم داشت به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و  این حاصل کدام سیاست خارجی است؟ این ضعف است دیگر کار پیش نمی رود ما در همین منطقه در ۱۵ کشور همسایه اطراف بازار صنایع پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار وجود دارد و ما چه سهمی از این بازار داریم؟ اگر شما متهم کنید همه اینها به خاطر این است که یکی آمد که درباره برجام حرف زد؛ ۱۵ بار اجرا کردید و خودش (طرف مقابل) خارج شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره (گروه ویژه اقدام مالی ) FATF توضیح داد: طیب نیا که در ستاد شما فعالیت دارد، ۴۱ بند با این گروه امضا کرد تا همکاری کنند البته اکثر کشورهای اروپایی که با این گروه توافق همکاری را امضا کردند، به همه بندهایی که امضا کرده اند عمل نکرده اند.

وی ادامه داد: یک کشور اروپایی مثلا نصف بندهای امضا شده را هنوز انجام نداده است، حال آنکه ایران شروع کرده و تک تک این بندها را انجام دهد.

جلیلی تصریح کرد: با این وجود طرف مقابل می گوید این موارد را قبول ندارد، تازه اگر این موارد را تایید کند تازه می گوید که گام بعدی ایران باید چه باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به جای آنکه گروه ویژه اقدام مالی را متهم کنیم، ملت خود را متهم می کنیم درحالی که کار غلطی انجام نداده ایم. متاسفانه نه تنها متهم می کنیم بلکه معطل هم می کنیم و می گوییم حال که این گروه این موضع را دارد ما واکسن هم نخریم.

جلیلی یادآور شد: دیدیم که سخنگوی وقت دولت روحانی بیان کرد تا FATF نشود، واکسن نمی شود خرید، حتی بیشتر از این گفتند و اعضای هیات دولت می گفتند اگر FATF امضا نشود( البته به اشتباه می گفتند منظورشان دو بند از FATF بود) که اسفند ۹۷ اعلام کردند نمی توانیم حقوق دهیم حال آنکه امروز در سال ۱۴۰۳ هستیم و هنوز داریم حقوق می دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نظر کارشناسی می گویم اگر اشراف نداشته باشیم تشخیص غلط می دهیم و تجویز غلط هم خواهیم داشت.

وی در واکنش به این پرسش پزشکیان که شفاف بگویید برجام و FATF را نخواهیم پذیرفت، گفت: در هر دو موضوع ما امروز طلبکار هستیم نه بدهکار.

جلیلی گفت: وقتی طرف مقابل ۱۵ بار تایید کرده است که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است(برجام) و او نه تنها تعهدات خود را انجام نداده بلکه از توافق خارج شده است، ما باید چه کار کنیم؟.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر او می خواهد ما ادامه دهیم باید اول بیاید به تعهدات خود عمل کند. 

اگر طرف مقابل تعهدات را عمل نکرد، نباید مثل آقایان رو به قبله شد

جلیلی در واکنش به این پرسش پزشکیان که پرسید اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، چه خواهید کرد، گفت: آن زمان دیگر نباید ایران معطل طرف مقابل بماند و نباید بگویم دیگر واکسن وارد نمی کنیم و رو به قبله هستیم و نمی توانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقا اینجاست که باید با قدرت، فرصت های دیگر را پیدا کنیم، معتقدم که اشتباه است که فکر کنیم تنها دو سه قدرت در جهان است و اگر آنها نیایند و اخم کردند دیگر امور انجام نمی شود.

جلیلی با اشاره به سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته سیاست های ما علیه ایران به شکست انجامید ، اظهار داشت: آنها این را می گویند اما ما در ایران می شنویم که می گویند آنها خودشان نخواسته و شکست نخورده اند .

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به پرسش دیگر پزشکیان در خصوص انجام نشدن تعهدات ۲۵ ساله چین با ایران ، گفت:  ما امروز نفت می فروشیم و در آمریکا از دولت این کشور انتقاد می شود که چگونه ایران دو میلیون بشکه نفت می فروشد در حالی که دولت آمریکا مدعی شده بود نمی گذارد ایران حتی یک بشکه بفروشد.

وی در واکنش به این پرسش پزشکیان که امروز ما نفت را بشکه ای چند دلار می فروشیم، ادامه داد:  آمار فروش نفت ایران دقیق مشخص است و پزشکیان در مجلس است و باید اعلام کند که مجلس قیمت نفت را چند گذاشته است و بعد از آن دیوان محاسبات آن را محاسبه کند و بعد در بودجه بیاید و وزارت نفت در خصوص تک تک آن جوابگو باشد.

جلیلی اظهار داشت: وقتی صورت مساله را برای ما غلط تعریف کنند، نقطه قوت ما را ضعف تعریف می کنند.

وی گفت: قیمت نفت در دنیا روزبه روز متفاوت است اما ما مشابه دنیا نفت می فروشیم و نکته جالب اینکه در زمان برجام بیشتر در فروش نفت تخفیف داده می شد.

جلیلی در خصوص چین گفت: باید با دقت عمل کرد، مساله را درست شناخت؛ در غیر اینصورت نقطه قوت ما را نقطه منفی مطرح می کنند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می گویند ما دو میلیون بشکه نفت داریم می فروشیم چرا که معطل نماندیم و نگفتیم ببینیم برجام چه زمانی درست می شود و FATF کی به نتیجه می رسد.

جلیلی اظهار داشت: در این دوره بود که شهید رئیسی آمد و فروش نفت ایران را به جایی رساند که آنها می گویند ما دو میلیون بشکه نفت می فروشیم در حالی که ما هنوز دو میلیون نمی فروشیم، این نفت ها را هستند افرادی که می خرند.

در واکنش به این پرسش پزشکیان که با وجود این همه فروش نفت چرا وضع مردم خراب است، گفت: باید مسائل داخلی را حل کنیم، نفت را به خوبی می فروشیم اما بررسی های ما نشان داده است در وزارت نفت دو تا چهار درصد به صورت متعارف پرتی فروش نفت داریم.

وی ادامه داد: این عدد کمی نیست، شما (پزشکیان) در خصوص قیمت فروش حساس هستید اما پرتی مورد اشاره که چندین میلیارد دلار می شود و در چهار سال دولت نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار می شود را باید مورد توجه قرار داد.

در موضوع برجام باید طلبکار باشیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای پزشکیان می‌پرسند می‌بینید چه بلایی؟ من عرض می‌کنم بلا بر سر ما آمده است. این بلا که چیزی بدهیم و در مقابل چیزی نگیریم و امروز ما در برجام طلبکاریم.

وی گفت: راه حلش این است که نباید معطل آنها شویم، بلکه باید طلبکاریمان را عنوان کنیم. بده بستان کردن هنر نیست، اینکه ده‌ها چیز بدهیم و چیزی نگیریم.

جلیلی اظهار داشت: آقای روحانی در سبزوار گفتند حتی اگر شما از برجام خارج شوید ما خارج نمی‌شویم، آیا این دیپلماسی است؟

وی خاطر نشان کرد: در موضوع برجام من گفتم که ابزار آنها برای فشار بر ما تحریم است و حتی اوباما در آن زمان اذعان کرد که تحریم‌ها دارد به آخر می‌رسد. پس از آن ترامپ هم آمد و از برجام خارج شد و من عنوان کردم که حماقت او بود و ملت ما چنین چیزی را متوجه شد.

جلیلی تصریح کرد: من این مسیر را با قدرت ادامه خواهم داد نه با ذلت.

وی گفت: باید بدانیم بحث چیست، اگر تشخیص غلط بدهیم تجویزمان نیز غلط خواهد بود و من روی تشخیص شما (آقای پزشکیان) حرف دارم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنها نگفته بودند تحریم‌ها لغو می‌شود بلکه از ۸ سال دیگر حرف می‌زدند. مدت ۸ سال هم به سر رسید اما سه کشور اروپایی اطلاعیه دادند که تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند؛ بر این اساس طرف مقابل بدعهدی کرد.

باید اهرم تحریم را از دست بدخواهان خارج کنیم

وی با تاکید بر اینکه ما باید اهرم تحریم را از دست بدخواهان خارج کنیم، اظهار داشت: این مهم از ۲ طریق ۱- از طریق گفت‌وگو و طلبکاری و ۲- معطل آنها نماندن و خنثی کردن تحریم‌ها حاصل می شود، کاری که شهید رئیسی کرد و آمریکایی‌ها نیز اذعان داشتند که ما روزانه دو میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.

در ۴ سال آینده و در صورت تصدی ریاست جمهوری برای حقوق مردم ایران طلبکاری خواهم کرد، به خنثی کردن تحریم‌ها ادامه خواهم داد و طرف مقابل را از تحریم پشیمان می‌کنم

جلیلی گفت: در ۴ سال آینده و در صورت تصدی ریاست جمهوری برای حقوق مردم ایران طلبکاری خواهم کرد، به خنثی کردن تحریم‌ها ادامه خواهم داد و طرف مقابل را از تحریم پشیمان می‌کنم آن هم با اهرم‌های اقتصادی. این مسئله امروز در برخی عرصه‌ها شکل گرفته است و طرف مقابل می‌بیند که ما تهدید را تبدیل به فرصت کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: فرمایش شهید سلیمانی که «تهدیدها را باید به فرصت تبدیل کنیم» را نباید به سخره بگیریم بلکه باید به دنبال قابلیت‌های خودمان برویم.

جلیلی تاکید کرد: برای راه انداختن اقتصاد باید تعامل گسترده با جهان داشته باشیم و دیدیم شهید رئیسی با حضور در سریلانکا از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی مهندسی رونمایی کرد و این موضوع می‌تواند در صد کشور دیگر نیز تکرار شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی اظهار داشت: آقای پزشکیان من و شما امروز مدعی رئیس جمهور بودن هستیم و باید برنامه‌هایمان را از قبل آماده می‌کردیم و زمان نداریم. برنامه من در حوزه نقدینگی کشاورزی و بانک با مطالعات قبلی آماده است. شما هم باید همه این برنامه‌هایتان را از قبل نوشته باشید و نه اینکه بخواهید معطل بمانید. شما در برخی از موضوعات حتی درست هم تشخیص نمی‌دهید همانطور که ۸ سال دولت قبلی هم می‌گفت حالا باید بررسی شود.

وی درباره برنامه خود در زمینه fatf گفت: این موضوع را دنبال کنیم و باید راه‌های دیگر را به موازات آن ادامه دهیم و اگر طرف مقابل تعهدی را انجام نداد ما نباید رو به قبله بایستیم. باید راه‌ها را پیدا کنیم اما باید جهش را پیدا کنیم و فقط معطوف به فروش نفت نباشیم و این جمع‌بندی نظر کارشناسان متعدد است و نتیجه حضور در نقاط مختلف کشور است.

جلیلی افزود: من با اصناف مختلف جلسه داشته‌ام و جمع‌بندی و راه حل‌هایی که بیان می‌کنم نتیجه نظر کارشناسان بسیاری است که برنامه‌هایی که ارائه می‌دهم کارشناسی شده است. اقتصاد ایران باید در دنیا جانمایی پیدا کند و باید تلاش کنیم و روز به روز فرصت‌های جدید را کشف کنیم و آنها را اجرایی کنیم برنامه من این است که باید اولویت‌ها را بشناسم به هر سفارت ما یک سکوی صادراتی شود.

وی گفت: شهید رئیسی را خدا رحمت کند که به پاکستان رفت و آنجا ۷۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. ما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی‌بندیم و منافع و حقوق ملت را با قوت دنبال می‌کنیم و باید برای آن فکر داشته باشیم و این‌ها را از قبل اندیشیده باشیم و برنامه‌هایمان را از قبل نوشته باشیم نه مثل شما که می‌گویید این برنامه‌ها را رها کنید. شما چون برنامه‌ای برای عمل ندارید حتماً از دیگران عقب می‌مانید در کشاورزی و سیاست خارجی هم اگر مطالعه نداشته باشید و بررسی نداشته باشید حتماً کشور ۴ سال عقب می‌ماند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بر موضوعی که می‌خواهم تاکید کنم این است که ۶ قطعنامه سازمان ملل که صادر شد سه مورد آن در زمان آقای لاریجانی و زمانی که آقای ظریف در سازمان ملل نماینده بوده‌اند صادر شده است باید ببینید که عمده قطعنامه‌ها در زمان کدام دولت صادر شده است و بررسی کنید این دولت مسیری را که دنبال کرده است با چه رفتار غلطی طرف مقابل را به طمع قطعنامه صادر کردند انداخته است.

جلیلی گفت: مهمتر از خطای صورت گرفته این است که یک خطا مجدد تکرار شود و مجدد ملت به همان خطا گرفتار شوند.

وی در پاسخ به پزشکیان که گفت شما برنامه ندارید و روش برنامه نوشتن این نیست، برنامه شما علمی نیست و اگر برنامه دارید بگویید که خرید راهبردی در بهداشت و درمان چیست، پاسخ داد: شما آیا برنامه دارید. همانطور که شما گفتید می‌خواهید سیاست‌های کلی نظام را دنبال کنید و رشد ۸ درصدی در آن پیش بینی شده است. و اینکه شما می‌گویید قیمت خانه و گوشت و خودرو چند است به این دلیل است که ۸ سال رشد نداشتیم و رشد اقتصادی ما صفر شد.

جلیلی در پاسخ به این سوال پزشکیان که پرسید شما کدام کار اجرایی را عمل کرده‌اید و درست از آب درآمده است و چرا در دولت شهید رئیسی در سایه بودید و به آفتاب نیامدید، شما یک بنگاه را اداره نکردید و حالا می‌خواهید مملکت را اداره کنید؟، افزود: تدابیر درست و تصمیم‌های صحیح و به موقع در زمانی که آمریکا در شرق و غرب ما کشورها را اشغال کرده بود. تدابیر به فرصت تبدیل شد. ویژگی من این بوده است که از پایین‌ترین سطح از کارشناسی تا معاونت و رئیس اداره و مدیر کل در مراحل مختلف در مدت ۱۸ سال در اداره آمریکا در وزارت امور خارجه بودم و همان زمان میلیاردها دلار قرارداد با آمریکای لاتین منعقد می‌شد.

جلیلی در واکنش به این صحبت پزشکیان که گفت من همین امروز از انتخابات کناره‌گیری می‌کنم اگر شما بگویید که ۸ درصد رشد را موفق اجرا می‌کنید، گفت: مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه کسی وعده الکی می‌دهد و چه کسی می‌خواهد ۸ درصد برنامه را محقق کند و من مطالعه نکردم اما اگر دولتی معتقد باشد که این ۸ درصد بر روی محاسبه و کتاب ایجاد می‌شود یک جهان فرصت دارد و می‌تواند یک ایران جهش داشته باشد. ضعف را با ضعف نمی‌توان برطرف کرد و باید دولت نقاط قوت را بشناسد.

وی در رابطه با این موضع پزشکیان که به او می‌گفت شما به صورت تئوری صحبت می‌کنید و در عمل تجربه ندارید منابع ما را دارند از بین می‌برند و عرض ما را می‌خورند شما در مورد صحبت‌ها سخن می‌گویید، افزود: همان‌هایی که به ما اجازه نمی‌دادند یک سانتریفوژ داشته باشیم ۱۵ هزار سانتریفوژ رسید بسته درصد را به ۲۰ درصد رساندیم.

جلیلی همچنین در رابطه با اینکه پزشکیان می‌گفت همان افرادی که شما می‌گویید الان در تعداد شما هستند و با شما در صدا و سیما هستند، گفت: دولت وقت کارها را انجام نداد و شما پزشک هستید و می‌گویید که یک زمانی بیماران ما به سوخت ۲۰ درصد هسته‌ای نیاز داشتند و قدرت ما این بود که این سوخت را انجام دادیم و این دارو را تولید کردیم نه تنها برای داخل بلکه صادرات هم داشتیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما به جای آنکه دشمن را متهم کنید ملت را متهم می‌کنید. دشمن باید تعهدات خود را عمل می‌کرد حالا ما متهم شدیم.

جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و طرف مقابل از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم چون تعهدات‌ خود را اجرا کرده‌ایم. باید در این زمینه طلبکاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.

وی اضافه کرد: من در زمان برجام توضیح دادم و بعد از حدود ۹ سال بهتر گواهی روشن شد ابزاری که او برای فشار بر ما دارد، تحریم‌هاست و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی از برجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما به کار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روابط خارجی گسترش پیدا می‌کند در همین روابط با همسایگان، من امروز گرگان بودم ترکمنستان همسایه ماست؛ در همان زمانی که بحث مطرح شد ما هفت میلیارد دلار روابطمان با کشور همسایه که نه مشکل تحریم داشت به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و این حاصل کدام سیاست خارجی است؟ این ضعف است دیگر کار پیش نمی‌رود ما در همین منطقه در ۱۵ کشور همسایه اطراف بازار صنایع پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار وجود دارد و ما چه سهمی از این بازار داریم؟ اگر شما متهم کنید همه اینها به خاطر این است که یکی آمد که درباره برجام حرف زد؛ ۱۵ بار اجرا کردید و خودش (طرف مقابل) خارج شد.

جلیلی در دو دقیقه پایانی مناظره، گفت: این وقت تصمیم است که بگوییم رشد ۸ داشته باشیم و برنامه داشته باشیم که یا بگوید ندارم یا بگوید غلط است یا بگوید ممکن نیست یا بگوید بعداً می‌گوییم این کشور را عقب می‌اندازد احترامی که برای برادر عزیزمان جناب آقای دکتر پزشکان قائل هستم می‌گویم که یک نگاه این است که ما باید رشد ۸ محقق کنیم و اعتقادمان این است که با هزاران ساعت جلسه و با ده‌ها گروه از طیف‌های مختلف کارشناسی علمی و مدیران با تجربه به جمع‌بندی رسیده‌ایم که یک جهان فرصت داریم می‌توانیم نه تنها با استفاده از آنها کشور را اداره کنیم بلکه جهش دهیم.

وی، افزود: لازمه کار ما این است که مردم را مشارکت دهیم نه آنکه بگوییم چون fatf امضا نشد در کرونا هم ۷۰۰ نفر مردند در روز مشکلی نیست و ما به دنبال پیشرفت کشور هستیم.

جلیلی بیان کرد: من زمانی در شورای‌عالی امنیت ملی دبیر بودم که آمریکا در شرق و غرب کشور وجود داشت؛ تصمیمات درست، آن مشکلات را حل کرد.

وی در واکنش به سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه مگر می‌شود کسی که یک سازمان را اداره نکرده، بخواهد کشور را اداره کند؟ ادامه داد: بنده کارمند، معاون اداره،  رئیس اداره و معاون وزارتخانه بودم و از پایین‌ترین به بالا رسیدم.

نامزد انتخابات خاطر نشان کرد: مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی فقط وعده می‌دهد و چه کسی برای امور کشور برنامه دارد.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما به‌جای اینکه دشمن را متهم کنید، مردم را متهم می‌کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha