کد خبر 259348
۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد؛

بازنشستگی ۷۲ هزار معلم تا مهرماه

بازنشستگی ۷۲ هزار معلم تا مهرماه

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شده و این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

حدود ۱۷۶ هزار کمبود معلم داریم

وی با بیان به اینکه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم وجود دارد، گفت: البته این کمبود با فرض اعمال سیاست‌های انقباضی شدید در تخصیص نیروی مدیریت، کیفیت بخشی به مدارس و استفاده از بازنشستگان و حق‌التدریس شاغلین است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته خواهند شد و این امر تأمین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

عدم استقبال مردان از استخدام در کلان‌شهرها

وی در ادامه افزود: به‌دلایل مختلف اقتصادی همچون بالا بودن هزینه مسکن در کلان‌شهرهایی از جمله تهران، مشاغل معلمی برای مردان به‌شدت با کاهش استقبال مواجه شده‌ به‌نحوی که در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ در کلان‌شهر تهران ظرفیت پذیرش مردان ۱۵۷۸ نفر بوده که به‌دلیل عدم استقبال، تعداد ۱۳۵۴ نفر، یعنی معادل ۸۶ درصد از این تعداد، حتی در مرحله تکمیل ظرفیت هم پر نشده است. در کل کشور نیز در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۵۷ هزار مجوز، بیش از ۱۰ هزار مجوز خالی باقی مانده‌ است.

مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان

نگاهداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس آخرین استعلام‌های انجام‌شده، مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی در تشریح چالش‌ها و کمبودهای فضای‌های آموزشی، گفت: یکی از مهترین چالش‌ها و کمبودهای آموزش‌وپرورش که در واقع بستری برای تمامی فرایندهای آموزشی و پرورشی است، فضاهای فیزیکی آموزشی است. در موارد متعددی نظام آموزش‌وپروش با کمبود شدید در این حوزه مواجه است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت و عدالت آموزشی خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha