یک از موضوعاتی که این روزها بسیار بر سر زبانهاست و درباره آن می شنویم، برندسازی شخصی است؛ فرقی ندارد در کجای پازل کارآفرینی باشید؛ برندسازی اصل ابتدایی کارآفرینی است.
داشتن برند کاملاً با برندسازی متفاوت است و بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از برندسازی شخصی دوری می کنند و آن به دلیل ترس از دیده شدن و مطرح شدن است.
خودبازاریابی با برندسازی شخصی فرق بسیاری دارد. در سال های اخیر برندسازی شخصی به یک اولویت در بازاریابی هر کسب و کاری تبدیل شده و دلیل آن هم بسیار روشن و گویاست. محصولات در بازارها گوناگون و متنوع شده و مشتریان دیگر به فراتر از محصول فکر می کنند. مشتریان به این فکر می کنند که محصول یا خدماتی که استفاده می کنند برای چه برند شخصی ای است و دانستن این قضیه یک مسأله مهم برای کارآفرینان است که برند شخصی شان را پررنگ تر کنند تا بازار بیشتر و مخاطبین گسترده تری داشته باشند.
دقیقا همین جاست که «برند کارآفرین» پررنگ می شود.
برند کارآفرین و آغاز کارآفرینی واقعی
همواره تمامی کارآفرینان به دنبال رقابت بر سر منابع و فرصت های بیشتری هستند که بتوانند سهم بازار بزرگتری داشته باشند، داستان خود را بلندتر بازگو کنند و برند شخصی شان هم راستا با برند محصول یا خدمتی که ارائه می دهند، بزرگ تر شود. کارآفرینان از ساخت و تعریف برندشخصی نمی توانند اجتناب کنند، به دلیل اینکه برند نشانگر هرآنچه که هستید؛ است. برند نشانگر خود شماست.
چه بخواهید چه نخواهید همه یک برند شخصی دارند. برند شخصی شما تمام آن چیزی است که فکر می کنید، تمام نگرش ها و طرز فکرها، مسائلی که با آنها موافق هستید، مسائلی که مخالف نظر شماست و با آنها مبارزه می کنید. محصول و خدمت شما، افرادی که با آنها کار میکنید، سبک زندگی، رفتارها و .. تمامی این موارد، تصویری از شما است که دیگران میبینند.
اشتباه رایجی که بسیاری از کارآفرینان با آن مواجهه میشوند؛ تفاوت بین "برند" و "برندسازی" است. برندسازی یک روش خلاقانه برای نشاندادن تصویر، هویت بصری، احساسات، سبک زندگی و.. شما به دیگران است که معمولاً توسط تیمهای برندسازی و آژانسهای بازاریابی ایجاد میشود. در واقع برندسازی مسیری هست برای بهتر و دقیق تر نشان دادن شما.
بسیاری از کارآفرینان و متخصصان، در هر صنعت و حوزه ای که بخواهیم بحث کنیم، بیشتر بر روی برندشان (برند کمپانی، برند سرویس، برند محصول) و شهرتشان تمرکز میکنند تا بر روی برندسازی شخصیشان. یادتان باشد، برندشخصی شما نباید درباره خودتان باشد، باید درباره تفکرات و ایدئولوژیای باشد که شما می خواهید به تصویر بکشید.
نمونه چنین برندی «ریچارد برنسون» کارآفرین و سرمایهگذار بریتانیایی، رئیس و بنیانگذار گروه شرکتهای ویرجین است که عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده؛ به این دلیل شناخته شده است که صنایع قدیمی را به روز کرده است.
نظر شما