کد خبر 258840
۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

آخرین جزئیات از حریق در جنگل‌های زاگرس و لردگان/ آتش به جان ریه‌های ایران افتاد

آخرین جزئیات از حریق در جنگل‌های زاگرس و لردگان/ آتش به جان ریه‌های ایران افتاد

آتش‌سوزی در جنگل‌های مهم کشور از جمله جنگل‌های زاگرس و لردگان درحالی از چند روز پیش رخ داد که بسیاری از کارشناسان برای این موضع احساس نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، جنگل‌های ایران ریه تنفسی این مرز و بوم هستند و هر ایرانی برای حفظ آن باید تلاش گسترده‌ای انجام دهد اما این روزها جنگل‌ها و فضاهای سبز ایران در مناطق جنگلی و شهری از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

به تازگی گزارشی از وضعیت بحرانی مناطق سر سبز و پوشش درختان در حوالی میدان آزادی منتشر کردیم که در آن وضعیت نگران کننده این منطقه را به اطلاع مردم رساندیم.

محمد درویش، فعال محیط زیست و  برنده جایزه ترویج علم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، با بیان اینکه هر نوع تغییر کاربری در فضای سبز تهران، شهری که به شدت با بحران آلودگی هوا و با کمبود فضای سبز روبرو بوده، غیر قانونی است و به هیچ بهانه‌ای نباید این اتفاق رخ دهد، گفت: درختان شهر، ریه‌های این شهر هستند و نباید یک درخت به هر دلیلی قطع شود؛ فراموش نکنیم که در تهران طبق آمار رسمی به‌دلیل آلودگی هوا، ۸ درصد مرده‌زایی جنین رخ می‌دهد.

این موضوع تنها به تهران محدود نمی‌شود و حالا جنگل‌های مهمی مثل زاگرس، پاوه و لردگان در حال سوختن هستند، دلیل آن هم خشک بودن پوشش گیاهی آن مناطق و گرمای زیادی است که در آن‌جا حاکم است.

کبری رستم‌زاده، فعال محیط زیست، در این خصوص، گفت: آتش درختان بلوط و مراتع را می سوزاند. مردم محلی برای خاموش کردن آتش به جنگل رفته‌اند و هر روز با دست و پای سوخته برمی‌گردند.

وی با اشاره به نقش مهم سازمان حفاظت محیط زیست، تشریح کرد: تاکنون اقدام چشمگیری از سوی دستگاه‌های مسئول برای اطفای حریق صورت نگرفته است و بیشترین حضور ازسوی مردم محلی است.

فعال محیط زیست اضافه کرد: از مسئولان می‌خواهیم که نیروهای مردمی که در جریان خاموش کردن حریق آسیب می‌بینند، را مورد حمایت قرار دهند و جوانان این منطقه به عنوان جنگلبان بکار بگیرند.

برپایه این گزارش، اخبار منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد که آتش‌سوزی‌ها همچنان در جنگل‌های زاگرس ادامه دارد، بنا بر ادعای فعالان فضای مجازی جنگل‌های آتش گرفته به حال خود رها شده‌اند و هیچ نهادی برا خاموش کردن این آتش‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد.

بر اساس این ادعاها گسترده‌ترین آتش سوزی سال ۱۴۰۳ مربوط به استان کرمانشاه در پاوه است که حدود ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های آن دچار آتش سوزی شده‌اند.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست، ۶ تیرماه سال ۱۴۰۳ در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران، درباره آتش سوزی جنگل‌های لردگان گفت: از همه ظرفیت‌ها برای مهار آتش جنگل‌های لردگان استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص آتش سوزی جنگل‌های لردگان اظهار کرد: با سازمان منابع طبیعی کشور همکاری داشته و  از همه ظرفیت‌ها برای مهار آتش استفاده می‌کنیم اما با این درجه حرارت که وجود دارد و متاسفانه برخی مسائل عمدی که هست، کار با مشکلاتی مواجه است.

اما چندی پیش بود که معاون دفتر مدیریت زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست به حیات درباره آتش سوزی‌های صورت گرفته در  جنگل‌های زاگرس گفت: جنگل‌های شمالی کشور به دلیل رطوبت بالای منطقه زمان آتش سوزی و دفعات آن کمتر است اما در جنگل‌های زاگرس به دلیل رطوبت کم و خشکی پوشش گیاهی در اردیبهشت و خرداد، حریق در این مناطق آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای اطفای حریق در جنگل مذکور صورت گرفته است، توضیح داد: سازمان مدیریت بحران و سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات، مکاتبات و  هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند و برای خاموش کردن حریق در جنگل‌های پاوه نیز نیروهای ما ساعت‌ها هم از طریق هوایی و هم از راه زمینی مشغول اطفای حریق بودند.

معاون دفتر مدیریت زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در جنگل پاوه یک منطقه بسیار صعب‌العبور وجود دارد که مشغول سوختن بود و نیروهای ما به دلیل راه‌های بسیار ناهموار، دسترسی سختی به این مناطق داشتند.

وی با اشاره به کمک مردم بومی در اطفای حریق در جنگل‌های زاگرس، اظهار کرد: در حال حاضر در مناطق حفاظت شده هیچ آتش سوزی نداریم.

با این حال طبق تحقیقات خبرنگار حیات، آتش سوزی‌ها در برخی از جنگل‌های کشور هنوز ادامه دارد و نهادها و سازمان‌های مربوطه تا قبل از خسارت جبران ناپذیر باید اقدامات لازم را انجام دهند.

هرچند بهروز دریکوند، معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه اعلام کرده است که ۱۹ عامل آتش سوزی عمدی در مراتع و جنگل های استان شناسایی و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha