کد خبر 258182
۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

اوجی مطرح کرد:

فروش نفت سنگین و فوق سنگین در دولت دوازدهم اتفاق نیفتاد / ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم

فروش نفت سنگین و فوق سنگین در دولت دوازدهم اتفاق نیفتاد / ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم

وزیر نفت گفت: در شروع کار ما، نزدیک ۷۸ میلیون میعانات گازی روی آب داشتیم و فروش نفت سنگین و فوق سنگین در دولت دوازدهم اتفاق نیفتاده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، سخنگوی دولت در ابتدای نشست مشترک خود با حضور جواد اوجی وزیر نفت و علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست، ولادت امام هادی(ع) و هفته قوه قضائیه را تبریک گفت و بیان کرد: نگاه دولت در توسعه و رشد و تحول آفرینی اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری مبتنی بر نگاه حمایتی از محیط زیست بوده است و علی رغم اینکه در بسیاری از ادوار شاهد توقف هایی در حوزه توسعه بودیم، اما در طول سه سال مدیریت دولت سیزدهم، توسعه زیست پایه بودن در اولویت بود و در عین حفاظت از منابع زیست محیطی، توسعه شکل گرفت.

 بهادری جهرمی عنوان کرد: وزارت نفت در این مدت ایده های جدیدی ارائه داد و به واسطه این ایده مشکلات متعددی که داشتیم برطرف شد.

وی افزود: وزارت نفت علاوه بر حوزه های اختصاصی مربوطه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز فعال بوده است‌.

در ادامه این نشست جواد اوجی، وزیر نفت اظهار کرد: در شهریور ۱۴۰۰ که آغاز کار دولت سیزدهم بود در وزارت نفت سطح پایین فروش نفت و پروژه‌های نیمه تمام را داشتیم و نیروهای این وزارتخانه بی انگیزه بودند، در شروع کار ما، نزدیک ۷۸ میلیون میعانات گازی روی آب داشتیم، فروش نفت سنگین و فوق سنگین در دولت دوازدهم اتفاق نیفتاده بود. 

وی ادامه داد: فاز دوم پالایشگاه آبادان در دولت شهید رئیسی به بهره برداری رسید که ظرفیت پالایش نفت و گاز ما اضافه شد. و 4 تا 5 طرح پتروشیمی با حضور سرپرست ریاست جمهوری در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

اوجی افزود: تا امروز 11 و نیم و تا پایان امسال 30 میلیون متر مکعب جمع آوری گازهای سمی مشعل را داریم که گازهای غنی هستند که به ارزش افزوده تبدیل می‌شود. 

اوجی تاکید کرد: 18 میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشتیم و هم افزایش تولید و هم افزایش کیفی فرآورده ها اتفاق افتاد. 

وی ادامه داد: تا دو سال آینده کیفی‌سازی پالایشگاه ها به اتمام می‌رسد و کیفیت فرآورده‌ها به یورو 4 و یورو 5 می‌رسد. 

وی ادامه داد: سابقه نداشته است که در زمستان نیروگاه‌های ما به مشکل سوخت برخورد کنند، با وجود اینکه تولید گاز کاهش پیدا کرده بود. مجوز هایی را دریافت کردیم اما خرید یک کشتی هم برای خرید و نگهداری مخازن و میعانات نفت اتفاق نیفتاد. 

وزیر نفت خاطر نشان کرد: ما سالانه ۴۶۰ میلیون دلار بابت خرید و اجاره کشتی‌ها هزینه می‌دادیم. از مهر ۱۴۰۰ چیزی به میعانات یا نفت روی آب اضافه نشد. تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ هیچگونه میعانات گازی و نفت سنگین و فوق سنگین روی آب نداشتیم و در زمستان ۱۴۰۰ با توجه به ناترازی در بحث گاز نه قطعی گاز نیروگاه ها رقم خورد و نه قطعی گاز در حوزه صنایع و بخش خانگی.

 اوجی تصریح کرد: در میدان مشترک پارس جنوبی از شریک قطری خود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر برداشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه فشار افزایی پارس جنوبی نیز مطالعات کارشناسی را انجام دادیم و با ۴ هلدینگ بزرگ قرارداد به میزان ۲۰ میلیارد دلار امضا کردیم.

اوجی تاکید کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی را نیز بعد از ۲۰ سال سرگردانی به سرانجام رساندیم که هم‌اکنون ۱۲ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود و برنامه ریزی شده که این عدد به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.

وزیر نفت گفت:خوشبختانه به لطف الهی توان تولید نفت که در شروع دولت ۲۲۰۰ هزار بشکه بود امروز به ۳۶۰۰ هزار بشکه رسید.در حوزه تولید گاز، بیش از ۵۳ میلیون متر مکعب تولید گاز خام طی ۳ سال افزایش پیدا کرد،در نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیدیم.

وی افزود: افزایش ظرفیت پالایشگاه گازی و پالایشگاه نفتی را داشتیم، در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با حضور دکتر رئیسی افتتاح بزرگترین پالایشگاه فاز ۱۴ جنوبی داشتیم، پیشرفت ۵۵ درصدی این پروژه نصیب این دولت شد و فاز دوم پالایشگاه آبادان را داشتیم، ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت فراورش نفت خام جلوگیری از خام فروشی به بهره برداری رسید .

اوجی تاکید کرد: در بحث پتروشیمی بیش از ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اضافه شد.در همین یکی دو روز اینده بیش از ۴ یا ۵ طرح پتروشیمی با حضور اقای مخبر آماده افتتاح می‌باشد.تا امروز ۱۱.۵ میلیون متر مکعب و تا پایان امسال ۳۰ میلیون متر مکعب جمع آوری گاز های مشعل را داریم. بیش از ۵ میلیارد دلار در بحث جمع آوری گازهای همراه چه میادین شرق کارون و چه میادین غرب کارون سرمایه گذاری داشته ایم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد:  بحث جمع آوری گازهای مشعل یک رکورد بی سابقه ای انجام شد. در اجلاس جی سی اف در الجزایر میان کشورهای تولیدکننده و صادر کننده گاز رتبه اول شدیم در این اجلاس اعلام کردند که رشد تولید گاز در کشورهای تولید کننده ۲.۵ درصد بود اما ما نزدیک ۵ درصد رشد تولید گاز داشتیم و در اجلاس جی‌ئی‌سی‌اف (GECF) در میان کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز رتبه اول را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در همان اجلاس اعلام شد که رشد تولید گاز در کشورهای تولید کننده ۲.۵ درصد است که الحمدالله رشد تولید گاز ما ۵ درصد بود.در تک تک پالایشگاه های کشور بحث کیفی سازی و کمی سازی فراورده های نفتی را شروع کردیم.در شروع دولت از ۹۶میلیون لیتر تولید بنزین امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیدیم.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha