کد خبر 254929
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

ناگفته‌های یک نابینا از مشکلات بسیار برای رفت و آمد در سطح شهر

ناگفته‌های یک نابینا از مشکلات بسیار برای رفت و آمد در سطح شهر

نبود فضای مناسب برای رفت و آمد نابینایان و معلولان در معابر شهری، باعث به‌وجود آمدن مشکلات گسترده‌ای برای این عزیزان در پایتخت و سایر شهرهای کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با عصای سفیدش با تسلط بالا خود را مقابل دوربین کشاند، مریم نابینا است و در خانواده‌ای بزرگ شده که پدرش نیز معلول است. او همواره از وضعیت معابر و فراهم نبودن شرایط رفت و آمد معلولان و نابینایان گله‌گی داشته است. او حتی دندان‌هایش به‌دلیل برخورد با موانع نامناسب معابر آسیب جدی دیده است.

خبرنگار حیات، به پای حرف‌های این دختر نشست و وی با بیان اینکه طی ۱۰ تا ۱۸ سال اخیر شدت ضعف بینایی‌اش بیشتر شده است، گفت: عبور و مرور در شهر تهران مشکلات خاص خود را دارد و یکسری نابسامانی‌ها و خرابی‌هایی در سطح شهر وجود دارد که شکستگی‌های موزائیک‌ها و جدول‌ها و کنده‌کاری هایی که مدت طولانی زمان می‌برد تا آنها را درست کنند، از جمله مشکلاتی است که وجود دارد.

این بانوی نابینا در مورد چالش‌ها و گمراهی هایی که در سطح شهر توسط شهرروندان برای آنها ایجاد شده، اظهار کرد: مردم شهر بیشتر اوقات از روی محبت و قصد کمکی که به ما دارند باعث‌ می‌شود که ما از مسیر خود منحرف شویم یا چند متر جلوتر به مانعی برخورد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا به‌حال بر اثر موانعی که در عابر پیاده ها وجود دارد دچار حادثه شده‌؟، خاطرنشان کرد: موانعی که برای عدم ورود موتور سیکلت‌ها در عابر پیاده‌ها نصب شده مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده و در بیشتر مواقع با صورت ما برخورد می‌کند، یک بار هم صورت من به این موانع برخورد کرد و دندانشم شکست.

محدودیت‌های استفاده از حمل و نقل عمومی

این نابینا که از شرایط نبود شرایط هموار برای رفت و آمدش در سطح شهر گله‌مند است، همچنین گفت: متاسفانه بعد حادثه‌ای که برای دو فرد نابینای مطلق در مترو رخ داد، بیشتر کارکنان مترو با دیدن عصای سفید نابینایان به ما کمک می‌کنند و تا زمانی که در مترو مستقر نشده‌ایم خودشان را موظف می‌دانند که ما را همراهی کنند.

گفتنی است مخاطبین، گزارش‌های زیادی در خصوص نبود فضای مناسب برای رفت و آمد معلولان در سطح شهر و وجود موانعی که باعث اذیت در حمل و نقل معلولان و ویلچر سواران شده است، به خبرنگار حیات، ارسال می‌کنند. این مساله، موضوع جدیدی نیست و بارها رسانه‌های مختلف از دریچه‌های گوناگون این معضل را گوش زد کرده‌اند اما هنوز که هنوز است شهرداری و نهادهای مرتبط به‌شکل کامل و گسترده، فضاهای مناسبی را برای سهولت رفت و آمد نابینایان و معلولان و به‌صورت کلی ویلچر سواران فراهم نکرده است.

در ادامه فیلمی از گفتگوی خبرنگار حیات، با مریم را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha