کد خبر 139623
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

رئیس هیئت مدیره انجمن خانه نور بصیر در گفت و گو با حیات عنوان کرد:

فضای شهری ما عامل انزوای جانبازان نابینا

فضای شهری ما عامل انزوای جانبازان نابینا

حیات: علاوه بر نبود شغل و درامد مناسب، عدم تناسب فضاهای شهری با نیاز نابینایان باعث گوشه نشینی ایشان شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن خانه نور با اشاره به مشکلات جانبازان نابینا گفت: نابیناهای ایران یکی از اقشار محروم و مظلومی هستند که متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به آنها ندارند. با این که مسئولان همیشه نسبت به نابیناها ارادت خاصی نشان می دهند اما در حوزه عمل ما چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم.

امیر عقیقی در گفت و گو با پایگاه خبری حیات، نبود شغل را یکی از مهم ترین معضلات جامعه نابینای کشور بر شمرد و اذعان کرد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که این روزها ما را تهدید می کند نداشتن شغل و درآمد کافی است. اگر یک نابینا از مزایایی که سازمان بهزیستی به او اختصاص می دهد نتواند بهره‌مند شود، بدون شک دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.

عقیقی با گله‌مندی از وعده های توخالی مسئولان، تصریح کرد: امروز وقتی با مسئولان در خصوص اشتغال نابینایان صحبت می کنیم همگی وعده های مختلفی می دهند اما طولی نمی کشد که همه وعده ها به فراموشی سپرده می شود. در همین خصوص در رایزنی هایی که با نمایندگان مجلس داشتیم مشکلات و گله های خودمان را به آنها اعلام کردیم، اما ترتیب اثر داده نشد. حتی در آن جلسه بنده به صراحت اعلام کردم شما در قوانین مصوب، نابینایان را از خدمات اجتماعی محروم کردید.

وی افزود: به طور مثال افرادی که از لحاظ روانی مشکل دارند، مجرمین و همچنین نابینایان نمی توانند از حق نمایندگی مجلس بهره‌مند شوند. این قانون نهایت اجحاف را در حق جامعه نابینای کشور نشان می دهد و سوال ما این است که چرا نابینایان هم ردیف با چنین افرادی قرار می گیرند.

این جانباز 70 درصد عدم مناسب سازی مبلمان شهری را یکی دیگر از مهم ترین مشکلات جامعه نابینا برشمرد گفت: امروز پیاده روها به شکلی ساخته می شود که تناسبی با نیاز ما و یا حتی معلولان ندارد. به عنوان مثال در پیاده روها، موزائیک های برجسته برای تشخیص درست راه فراهم شده است اما در انتهای همان پیاده رو می بینیم که شهرداری برای جلوگیری از ورود موتور سیکلت به داخل پیاده رو، موانعی را تعبیه کرده است.

وی ادامه داد: همین امر سبب می شود تا نابینایان نتوانند از امکانات شهری به درستی استفاده کنند. متاسفانه چنین مشکلاتی فقط باعث می شود تا نابینایان کشور روحیه خود را از دست بدهند و گوشه نشینی را انتخاب کنند.

 

طاهره ساعدی 

برچسب‌ها