کد خبر 254908
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

ترویج فرهنگ و زبان‌های اقوام بومی ایران، ما را از فرهنگ‌های بیگانه مستغنی می‌کند + فیلم

ترویج فرهنگ و زبان‌های اقوام بومی ایران، ما را از فرهنگ‌های بیگانه مستغنی می‌کند + فیلم

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی مجلس دوازدهم توجه به فرهنگ عمومی اقوام بومی ماست؛ توجه به این فرهنگ می‌تواند ما را از فرهنگ‌ لیبرال دموکراسی غربی بی‌نیاز سازد.

سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات و در رابطه با اولویت‌ها و برنامه های حائز اهمیت مجلس دوازدهم گفت: اولویت معیشت و اقتصاد که مقام معظم رهبری در ابتدای دوره یازدهم فرمودند کماکان پابرجاست. ما باید دنبال تضمین حل مشکلات معیشتی مردم از طرف دولت باشیم؛ به عبارت دیگر، مجلس باید تضمین بدهد که یازده قلم کالای اساسی به راحتی به دست مردم می‌رسد.

وی افزود: درست است که دولت برای این تضمین منابع مالی زیادی نیاز داردف اما مساله معیشت مردم به هرحال اولویت اول کشور است و امیدواریم که بتوانیم موضوع را نحوی حل کنیم. حل مشکلاتی مثل اشتغال، مسکن و جوانی جمعیت در اولویت‌های بعدی قرار دارند. حل این مشکلات می‌تواند با کاهش تورم و حل مسائل روزمره مردم آرامش آن‌ها را تضمین می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اهمیت مساله فرهنگ و آداب و رسوم بومی کشور یادآور شد: برابر اصل پانزده و نوزده قانون اساسی، توجه به زبان، فرهنگ و آداب و رسوم بومی خودمان ما را از گرایش به فرهنگ‌های بیگانه غربی مستغنی می‌کند. آموزش زبان‌های بومی ملی به نسل‌های آینده قطعا مقدمه یادگیری فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: به عنوان مثال، اگر تاریخ و فرهنگ آذری زبان‌های عزیز یا لرهای عزیز را بررسی کنید با تاریخ بلندی از مجاهدت و رشادت قومیت های در دفاع از اسلام و ایران مواجه خواهید شد.

ذاکر اضافه کرد: یک مثال دیگر فرهنگ عفاف و حجاب است که تاریخ قبایل و اقوام بومی ما سرشار از تاکید بر عفاف و حجاب است. ما برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به جای وضع قوانینی که موجب تنش‌زایی در جامعه می‌شود می‌توانیم به ترویج فرهنگ و آداب و رسوم بومی خودمان تاکید کینم.

وی در ادامه تصریح کرد: البته وضع قوانین هم لازم است و قانون باید در قبال افرادی که حرمت جامعه را شسکسته و فضای عمومی را آلوده می‌کنند، تدابیری داشته باشد. اما فرهنگ مردم ما آنقدر زیاد است که کار به جایی که چنین قوانینی در دستورکار قرار گیرد نمی‌رسد؛ مگر در مواردی که عده‌ای برنامه‌ای از پیش تعبیه شده برای هنجارشکنی داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین گفت: بنابراین یکی از اولویت‌های اصلی مجلس دوازدهم توجه به فرهنگ عمومی اقوام بومی ماست؛ چرا در ایران مردم با عشق و شور و نشاط زندگی می‌کنند و به نظر من توجه به این فرهنگ می‌تواند ما را از فرهنگ‌ لیبرال دموکراسی غربی بی‌نیاز سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha