کد خبر 254684
۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

جزئیات برگزاری اولین اجلاسیه مجلس دوازدهم/ اعتراض یک نماینده نتیجه آرا را تغییر نداد

جزئیات برگزاری اولین اجلاسیه مجلس دوازدهم/ اعتراض یک نماینده نتیجه آرا را تغییر نداد

نمایندگان ملت در دومین جلسه علنی دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۸ خردادماه) رئیس و اعضای جدید هیات رئیسه مجلس را انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، دومین جلسه علنی دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۸ خرداد) ، به ریاست علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس، با حضور نفر ۲۸۷ از نمایندگان ملت آغاز شد که در ابتدای این نشست، دستور کار نشست علنی امروز مجلس به شرح زیر قرائت شد: 

* انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی (اجلاسیه اول دوره دوازدهم) 

* انجام مراسم تحلیف هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۱۶ آیین نامه داخلی مجلس

* قرائت گزارش شعب ۱۵ گانه در مورد انتخاب اعضای هیات رئیسه شعب و اعضای کمیسیون های تحقیق و تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در اجرای مواد ۲۵ و ۴۲ و ۴۵ آئین‌نامه داخلی مجلس

قالیباف دوباره رئیس مجلس شد

در ادامه عبدالحسین همتی عضو هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم، اسامی کاندیداهای تصدی ریاست مجلس دوازدهم را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- محمدباقر قالیباف

۲- حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری

۳- منوچهر متکی

پس از اعلام اسامی کاندیداها، مراسم انتخاب رئیس مجلس دوازدهم برگزار شد که در نهایت محمدباقر قالیباف با کسب ۱۹۸ رای مجددا به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. در این رای‌گیری، مجتبی ذوالنوری ۶۰ رای و منوچهر متکی ۵ رای بدست آوردند. آرای باطله در این رای‌گیری ۲۴ عدد بود.

جزئیات برگزاری اولین اجلاسیه مجلس دوازدهم

حاجی‌بابایی و نیکزاد؛ نواب رئیس جدید مجلس

در ادامه، پس از پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس، رای‌گیری برای انتخاب نواب رئیس مجلس دوازدهم برگزار شد.

به گزارش حیات، ۲۸۷ نماینده در این رای‌گیری حضور داشتند که حمیدرضا حاجی‌بابایی با ۱۷۵ رای به‌عنوان نایب رئیس اول و علی نیکزاد ثمرین با ۱۶۹ رای به‌عنوان نایب رئیس دوم به‌مدت یکسال انتخاب شدند.

همچنین عبدالرضا مصری ۱۱۵ رای، حسینعلی حاجی دلیگانی ۹۶ رای، حمید رسایی ۳۵ رای و موسی غضنفرآبادی ۱۶ رای را در این رای‌گیری به خود اختصاص دادند و ۲ رای هم به‌عنوان آرا باطله اعلام شد.

ناظران هیات رئیسه تغیر کردند

در ادامه عبدالحسین همتی دبیر هیات رئیسه سنی مجلس، اسامی کاندیداهای ناظران مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

 سیدحمیدرضا کاظمی، فرشاد ابراهیمی، شهباز حسن‌پور، روح‌الله موسوی، زهره‌سادات لاجوردی، سیدجلیل میرمحمدی، محمدمهدی شهریاری، مصطفی معینی آرانی، حسین محمدزاده، جبار کوچکی‌نژاد، حسن قشقاوی، مهدی کوچک‌زاده، علیرضا سلیمی، احمد بخشایش، محمد آشوری، محمد سرگزی، رحیم زارع، غلامرضا نوری قزلجه، الهام آزاد، ابوالفضل ابوترابی، احمد راستینه، فرهاد بشیری، عبدالوحید فیاضی، ولی داداشی، عبدالحسین روح‌الامینی، محمد سراج و مجید دوستعلی‌

در نهایت غلامرضا نوری‌قزلجه با 130 رای، علیرضا سلیمی با 82 رای و جلیل میرمحمدی با 61 رای از مجموع 287 رای ماخوذه، به‌عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند.

دبیران با تجربه مجددا بر کرسی هیات رئیسه تکیه زدند

پس از انتخاب رئیس و نواب رئیس و ناظران مجلس دوازدهم، اسامی نامزدهای تصدی دبیری هیات رئیسه مجلس، به شرح زیر قرائت شد: 

اکبر رنجبرزاده، روح‌الله متفکرآزاد، صدیف بدری، رضا جباری، محمد رشیدی، عباس پاپی‌زاده، بهنام سعیدی، مجتبی بخشی‌پور، رحمت الله نوروزی، سارا فلاحی، زینب قیصری، ابوالفضل ظهره وند، ابوالقاسم جراره، مجتبی یوسفی، علیرضا زندیان، غلامحسین زارعی، عباس گلرو، احمد نادری، جمشید قائم مقام، علی اصغر باقرزاده، علیرضا عباسی، فتح‌الله توسلی، سمیه رفیعی، علی شیرین‌زاد، رضا تقی‌پور، رحم‌دل بامری و بیت‌الله عبدالهی

همچنین اعلام شد که علی امامی‌راد، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی و احمد جباری از کاندیداتوری دبیری هیات رئیسه در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انصراف دادند.

در نهایت پس از رای‌گیری انجام شده، مجتبی بخشی‌پور با ۱۲۰ رای، احمد نادری با ۱۱۲ رای، روح‌الله متفکر آزاد با ۱۰۱ رای، مجتبی یوسفی با ۹۸ رای، محمد رشیدی با ۹۷ رای و اکبر رنجبر زاده با ۹۵ رای به‌عنوان دبیران هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند.

هیات رئیسه مجلس دوازدهم سوگند یاد کردند

پس از اتمام رای‌گیری کرسی‌های هیات رئیسه، علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس از منتخبان هیات رئیسه دعوت کرد تا با حضور در جایگاه  برای اجرای آئین‌نامه سوگند یاد کرده و آن را قرائت کنند.

متن سوگند هیأت رئیسه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم، من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم.»

قالیباف: رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد

محمدباقر قالیباف در نخستین نطق خود پس از انتخاب به عنوان رئیس در اجلاسیه اول دوازدهمین دوره مجلس گفت: در ابتدا وظیفه خود می‌دانم بار دیگر شهادت سید شهیدان اهل خدمت آیت‌الله دکتر رئیسی و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب و مردم داغدار ایران تسلیت گویم و از خداوند متعال علو درجات و هم‌نشینی با ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا (ع) را مسئلت دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدا ضروری است از شما نمایندگان محترم به صورت ویژه تشکر کنم که به من اعتماد کردید و بنده را به عنوان خادم خود انتخاب نمودید و برخی امور را به اینجانب تفویض کردید تا مطابق قانون اساسی و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس وظایفی را با استفاده از اختیاراتی که تعیین شده است، پیگیری کنم.

مجلس پنجشنبه جلسه علنی دارد

محمدباقر قالیباف، در ادامه جلسه امروز مجلس بیان کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا پایان زمان اداری روز چهارشنبه اعضای شعب باید در مجلس حضور داشته باشند و کار خود را انجام دهند فلذا همه نمایندگانی که عضو شعب هستند باید تا پایان زمان اداری فردا در مجلس حضور داشته باشند تا اگر نماینده‌ای اعتراض داشت به آن رسیدگی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: سپس روند رسیدگی به اعتبارنامه‌ها براساس گزارشی که شعب ارائه خواهند کرد در صحن مجلس طی می‌شود. اکنون ما دو راه پیش رو داریم اول اینکه مجلس روز پنجشنبه صحن علنی داشته باشد و اعتبارنامه نمایندگان بررسی شود یا اینکه هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد. وظیفه ما این است که به سرعت مجلس آماده کار شود فلذا اعتبارنامه‌ها باید زودتر به تصویب برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون نیز رای گیری استمزاجی صورت می‌گیرد تا برای روز پنجشنبه جلسه داشته باشیم یا خیر.

در نهایت نمایندگان مجلس با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.

با اعتراض یک نماینده آرا انتخابات هیات رئیسه مجلس بازشماری شد

ساعاتی پس از اتمام جلسه علنی امروز مجلس روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ با عنایت به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ و اعتراض یکی از کاندیداهای نایب رئیسی، به نتیجه شمارش آرا، جلسه بازشماری با حضور کاندیدای معترض، نماینده مرکز حراست و نماینده اداره‌کل هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد که نتایج جلسه بازشماری آرای نامزدهای نایب رئیسی برای اجلاسیه اول مجلس دوازدهم به این شرح است:

حمیدرضا حاجی‌بابایی
شمارش اولیه:۱۷۵
بازشماری: ۱۵۴

علی نیکزاد ثمرین
شمارش اولیه: ۱۶۹
بازشماری: ۱۴۲

عبدالرضا مصری
شمارش اولیه: ۱۱۵
بازشماری: ۹۶

حسینعلی حاجی دلیگانی
شمارش اولیه: ۹۶
بازشماری: ۹۰

حمید رسایی
شمارش اولیه: ۳۵
بازشماری: ۳۶

موسی غضنفرآبادی
شمارش اولیه: ۱۶
بازشماری: ۱۴

آرای باطله
شمارش اولیه: ۲
بازشماری: ۲
 
براین اساس صورت جلسه بازشماری آراء اعلام می‌شود:

در فرآیند چاپ تعرفه رای، توزیع تعرفه‌ها و ثبت امضاء نمایندگان و جمع‌آوری آراء که توسط سیستم اداری مجلس انجام شد، هیچگونه تناقضی وجود نداشته است.

در شمارش آراء که توسط ۴ نفر از نمایندگان انجام شده است اشتباه رخ داده و مغایرت ذکرشده در جدول فوق ایجاد شده است اما با وجود اشتباه انجام شده در شمارش اولیه، در بازشماری نتیجه انتخابات نواب رئیس (نایب رئیس اول و دوم) هیچ‌گونه تغییری نداشته و آقایان حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد ثمرین به ترتیب نایب رئیس اول و دوم هستند.

لازم به‌ذکر است پس از ملاحظه این میزان مغایرت، با دستور رئیس مجلس بازشماری سایر آرای اعضای هیئت رئیسه در دستور کار قرار گرفت که با بازشماری انجام شده درحضور تعدادی از نمایندگان، هیچ‌گونه تغییری در آراء کاندیداهای ریاست مشاهده نشد و تعداد آراء نامزدهای ریاست، همان تعداد اعلام شده توسط رئیس سنی مجلس است. همچنین بازشماری آراء دبیران و ناظران هیئت رئیسه در حال انجام است که در صورت هرگونه تغییر در نتایج، اطلاع رسانی رسمی از سوی اداره کل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha