کد خبر 253708
۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

شهدای خدمت فردا به خاک سپرده می‌شوند؛

زمان و مکان تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان مشخص شد/ خاکسپاری از مشهد تا تبریز

زمان و مکان تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان مشخص شد/ خاکسپاری از مشهد تا تبریز

در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان گران‌قدرشان در سانحه هوایی، پس از برگزاری آئین بزرگداشت و تشییع شهیدان خدمت، زمان و مکان تدفین آنها اعلام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران اسلامی، صبح روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، برای بهره‌برداری و افتتاح سد مشترک قیزقلعه‌سی روی رودخانه مرزی ارس و بازدید از پروژه پل ترانزیتی جاده‌ای - ریلی ارس به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب که کلاله در شهرستان جلفای آذربایجان‌شرقی و دیدار با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان، راهی این منطقه شده بود، در مسیر بازگشت به شهر تبریز و در منطقه ورزقان، دچار سانحه هوایی شد.

جستجوها برای یافتن بالگرد رئیس جمهور و همراهان از همان دقایق ابتدایی سانحه آغاز شد و در نهایت ساعت حدود ۸ صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه و با پیدا شدن لاشه بالگرد و پیکر حادثه دیدگان این اتفاق تلخ، خبر درگذشت ایشان و تیم همراه به‌صورت رسمی اعلام شد.

در پی این حادثه که برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور رخ داد، دکتر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، به همراه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه کشورمان، «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، شهید شدند. همچنین سردار «سیدمهدی موسوی» محافظ رئیس جمهور و سرهنگ خلبان «سیدطاهر مصطفوی» سرهنگ خلبان «محسن دریانوش» و سرگرد فنی «بهروز قدیمی» اعضای کادر پرواز، در این حادثه تلخ به درجه رفیع شهادت رسیدند.

پس از پیدا شدن پیکر شهدا و انجام امور لازم، ابتدا مردم شهر تبریز میزبان پیکرهای پاک رئیس جمهور و سایر شهدای این سانحه تلخ بودند تا یک مراسم تشییع تاریخی را برای این ۸ شهید والامقام برگزار کنند. سپس پیکر شهدا طی مراسمی راهی تهران شد و پس از برگزاری مراسم رسمی، به قم منتقل شد تا یک مراسم تشییع دیگر در این شهر و حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شود.

سپس امروز چهارشنبه دوم خردادماه، در دانشگاه تهران و با حضور گسترده مردم پایتخت، مقام معظم رهبری بر پیکر این شهدا نماز خواندند و در ادامه، مردم تهران با حضور گسترده و چشمگیر و حزن و اندوه فراوان، پیکر این شهدا را از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع کردند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است پیکر رئیس جمهور شهید، راهی استان خراسان جنوبی شود تا از ساعت ۸ صبح فردا پنجشنبه، در شهر بیرجند تشییع شود. در نهایت مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی، فردا ظهر در مشهد مقدس برگزار شده و سایر شهدا برای تدفین به شهرهای محل زندگی خود منتقل خواهند شد.

زمان و مکان تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان مشخص شد/ خاکسپاری از مشهد تا تبریز

محل و زمان تشییع شهدای خدمت کجاست؟

بعد از پایان مراسم وداع با تشییع شهدای خدمت، پیکر آیت‌الله شهید «سیدایراهیم رئیسی» با موافقت تولیت آستان قدس رضوی، در رواق دارالحفاظ حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود؛ رواق دارالحفاظ پایین پای حضرت قرار دارد و این رواق اکنون ورودی اصلی آقایان به روضه منور رضوی است. این رواق قدیمی‌ترین رواق حرم امام رضا(ع) است که قرن نهم هجری توسط گوهرشاد خاتون احداث شده است.

همچنین مراسم بدرقه و وداع با وزیر امور خارجه شهید «حسین امیرعبداللهیان» ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه در میدان مشقِ وزارت امور خارجه ورودی خیابان فردوسی برگزار خواهد شد؛ پیکر این شهید سپس برای تشییع و خاکسپاری ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه سوم خرداد به ری انتقال یافته و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده می‌شود. شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در شبستان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جوار سیدالکریم و در کنار مزار شهید مدافع حرم وحید زمانی‌نیا و شهید قدس سیدامیر جلادتی روز پنج‌شنبه ۳ خرداد خاکسپاری خواهد شد.

ضمن اینکه، پیکر شهید سردار «سیدمهدی موسوی» هم پس از انجام مراسم تشییع، در شبستان امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده خواهد شد.

پیکر آیت‌الله «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه محبوب تبریز هم روز پنجشنبه در تبریز و پیکر «مالک رحمتی» استاندار جوان و پرتلاش آذربایجان شرقی در شهرستان مراغه تدفین می‌شود. تشییع و تدفین این شهید راه خدمت از مقابل مسجد شهدای به طرف میدان مصلی برگزار می‌شود و پس از اقامه نماز در میدان مصلی، پیکر مطهر ایشان به گلزار شهدا انتقال می‌یابد.

زمان و مکان تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان مشخص شد/ خاکسپاری از مشهد تا تبریز

از سوی دیگر، مراسم تشییع و خاکسپاری سیدطاهر مصطفوی خلبان اصلی پرواز رئیس‌جمهور فردا (پنجشنبه) سوم خردادماه در بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر کمک خلبان شهید سرتیپ دوم محسن دریانوش فردا (پنجشنبه) سوم خرداد از ساعت ۹ صبح در نجف آباد اصفهان انجام می‌شودئ مسیر تشییع این شهید از میدان امام (باغ ملی) نجف‌آباد به سمت جنت الشهدای این شهر خواهد بود.

همچنین قرار است پیکر مطهر شهید سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی، روز پنجشنبه پس از تشییع در شهرهای زنجان و ابهر در زادگاهش به خاک سپرده شود. بنابر هماهنگی‌های انجام شده، پیکر مطهر شهید قدیمی ساعت ۱۰ صبح به شهر زنجان منتقل و پس از اقامه نماز و تشییع در مسیر سبزه میدان تا میدان انقلاب، رهسپار شهر ابهر می‌شود؛ در شهر ابهر نیز پس از برگزاری آئین تشییع، پیکر مطهر شهید به روستای درسجین منتقل و در زادگاهش به خاک سپرده می‌شود.

گفتنی است، امیر سرتیپ دوم خلبان سیدطاهر مصطفوی خلبان اصلی پرواز رئیس‌جمهور با تخصص خلبانی بالگرد ۲۱۴ با ۲۰۰۰ ساعت پرواز بود. او ۲۰ شهریور ۱۳۴۸ در شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان چشم به جهان گشود. از این شهید عزیز دو دختر و یک پسر و یک نوه به یادگار مانده است. یگان خدمتی ویریال‌آشیانه جمهوری اسلامی ایران بود.

امیر سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش، کمک خلبان پرواز رئیس‌جمهور است که ۲۲ مهرماه سال ۵۹ در شهرستان نجف آباد اصفهان چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۷۸ وارد خدمت نیروی هوایی ارتش شده بود. دو فرزند پسر از این شهید عزیز به یادگار مانده است. امیر خلبان محسن دریانوش هم در کارنامه خدمتی خود دارای ۱۴۵۰ ساعت پرواز است.

همچنین سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی با تخصص الکترومکانیک، ۱۰ آذر ماه سال ۵۸ شهرستان ابهر در استان زنجان چشم به جهان گشود و ۲۵ شهریور ۷۴ وارد نیروی هوایی ارتش شد. او در پایگاه‌های شکاری همدان، چابهار، مهرآباد و آشیانه جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده بود. دو فرزند پسر از این شهید عزیز به یادگار مانده است. سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی دارای ۷۲۰ ساعت پرواز بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha