کد خبر 250736
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در آمریکا در کمتر از ۱۵ روز

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در آمریکا در کمتر از ۱۵ روز

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا اعلام کرد بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در کمتر از ۱۵ روز از آغاز اعتراض های دانشجویان حامی فلسطین بازداشت شده اند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ در حالی که اعتراض های دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه ها در سراسر آمریکا ادامه دارد، تعداد زیادی از آنها بازداشت شده اند.

بر اساس بررسی های سی ان ان از دانشگاه و بیانیه های پلیس، بیش از ۴۰۰ معترض روز سه شنبه دستگیر شدند. از این تعداد، حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و دانشکده سیتی کالج نیویورک دستگیر شدند.

سی ان ان همچنین برآورد کرد که به طور گسترده‌تر، بیش از ۱۵۰۰ نفر از ۱۸ آوریل در محوطه‌های دانشکده ها و دانشگاه های آمریکا بازداشت شده‌اند.

رئیس گشت پلیس نیویورک در پی یورش شب گذشته به دانشجویان در دانشگاه های نیویورک به ویژه دانشگاه کلمبیا و برخورد خشونت آمیز با دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل اعلام کرد: حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و سیتی کالج نیویورک دستگیر شده اند.

مقامات و پلیس آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی پس از سرکوب اعتراضات دانشجویی به ویژه در دانشگاه کلمبیای نیویورک و یورش به این دانشگاه و دستگیری دهها دانشجوی حامی فلسطین با خشونت در نشستی خبری به دفاع از عملکرد خود پرداختند.

جان چل، رئیس گشت پلیس نیویورک در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه با حضور مقامات شهر نیویورک گفت: از حدود ۳۰۰ نفری که توسط افسران پلیس نیویورک در داخل و خارج از ساختمان دانشگاه کلمبیا دستگیر شدند، بیشتر بازداشت شدگان مربوط به دانشکده سیتی این دانشگاه بودند.

این مقام پلیس نیویورک گفت: ۲۸۲ نفر در رابطه با حمله به همیلتون هال دستگیر شده اند، از جمله ۱۷۳ نفر از دانشکده سیتی و ۱۰۹ نفر از دانشگاه کلمبیا.

او افزود که مقامات هنوز در حال تعیین تعداد دقیق دستگیرشدگان غیروابسته به هر دو دانشگاه هستند.

حمایت از مردم غزه و اعتراض ها به سیاست های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاههای آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاههای آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

این اعتراض ها در پی حمایت های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)  و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماهها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

اینگونه سرکوبهای خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha