کد خبر 243534
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

زنگ خطر افزایش اختلال دو قطبی به صدا درآمد/ مقاومت آقایان برای مراجعه به روانشناس

زنگ خطر افزایش اختلال دو قطبی به صدا درآمد/ مقاومت آقایان برای مراجعه به روانشناس

تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش برخی از مشکلات روانی مثل اختلال دو قطبی، همچنان آقایان مقاومت بیشتری برای مراجعه به روانشناس دارند و از کمک‌های متخصصین استفاده نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، اختلال روانی دو قطبی یکی از خطرناک‌ترین اختلالتی است که ممکن است یک فرد یا به آن دچار شود یا زمینه‌های ابتلا به آن را دچار شود. دو قطبی یکی از بیماری های اعصاب و روان است که به آن شیدایی افسردگی نیز می‌گویند.

فردی که به این حالت روانی مبتلا باشد، حالات مختلفی از دوره‌های شیدایی و فرازهای احساسی را تجربه می‌کند. مبتلایان به این اختلال همواره در روابط خود دچار چالش بوده و توانایی تجربه یک رابطه پر آرامش و پایدار را با هیچ یک از اطرافیان خود ندارند.

طبق مطالعات انجام شده روانشناسی، نشانه‌های بارز و مهم فردی که به اختلال دو قطبی دچار است، عبارت است از: 

* انرژی بالا و عدم کنترل آن 

* احساسات ناگهانی ( گاهی خیلی شاد و گاهی خیلی ناراحت)

* پرخاشگری و خشم

* اختلال در خواب

* بی‌میلی به انجام کارهای روزانه خود

* گاهی هیجان بالا و اعتماد بنفس بیش از حد، گاهی عذاب وجدان افراطی و از خود بیزاری

لازم بذکر است که دو قطبی انواع متفاوتی دارد و بسته به نوع آن، نشانه‌هایش نیز متفاوت است اما عواملی که ذکر شد، شش عامل مهم این اختلال است.

سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این سات که چرا یک فرد درگیر دو قطبی می‌شود؟ بر اساس مطالعات روانشناختی در پاسخ به این پرسش باید یادآور شد که عوامل ژنتیکی و محیطی در دچار شدن به اختلالات روانی و شخصیتی را نباید فراموش کرد.

اگر یکی از اقوام نزدیک شما به بیماری‌های روانی دچار بود حتما به روانشناس مراجعه کنید و تحت نظر قرار بگیرید.

حسین روزبهانی، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، با اشاره به آمار رسمی افراد مبتلا به دوقطبی عنوان کرد:  آمار رسمی در این حوزه وجود ندارد اما با توجه به مراجعینی که تاکنون داشته‌ام، مبتلایان به دو قطبی نسبت به گذشته ۴۰ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: از هر ۴ مراجعه‌ای که دچار اختلال است ۱ نفر دچار دو قطبی است که بعضی از این افراد به روانپزشک ارجاع داده می‌شوند تا با دارو بهتر شوند.

روانشناس بالینی در نهایت با بیان اینکه بعد از افسردگی بیشترین میزان ابتلا مربوط به اختلال دو قطبی است، خاطرنشان شد: باید به این موضوع اشاره شود که خانم ها راحت تر به تراپی (Therapy) می‌آیند و آقایان مقاومت زیادی برای مراجعه به روانشناس دارند.

روزبهانی همچنین گفت: یک‌چهارم خودکشی های در دنیا مربوط به کسانی می‌شود که دچار اختلال دو قطبی هستند.

گفتنی است بر اساس تحقیقات ارائه شده، عواملی مثل شکست عشقی، مصرف مواد مخدر و شوک‌های ناگهانی این اختلال را تشدید می‌کنند. در آخر باید به این نکته اشاره شود که همه افراد پس از گذراندن روزهای سخت و تحمل دردهای عاطفی بهتر است به متخصص و روانشناس مراجعه کنند تا با تحت نظر بودن زیر نظر یک صاحب نظر، زندگی خوبی را برای خود و اطرافیانشان فراهم کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha