کد خبر 238706
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

فضیلت خواندن دعا در «ماه رجب»

فضیلت خواندن دعا در «ماه رجب»

ماه رجب یکی از ماه‌های پرفضیلت و مبارک است زیرا از تعبیر و تأویل برخی از روایاتِ رسیده چنین برمی‌آید که این ماه، به قدری ممتاز و باارزش است که عنوان «ماه خدا» را به خود اختصاص داده و در این زمینه گوی سبقت را از ماههای شعبان و رمضان ربوده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ رسول اکرم صلی الله علیه فرموده اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت به پای آن نمی رسد و در این ماه قتال با کافران و خونریزی حرام است، بدانید که رجب ماه خداوند متعال است و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. هرگاه کسی در ماه رجب یک روز، روزه بگیرد، پروردگار را از خود راضی و خشنود ساخته و غضب الهی از او دور می گردد.»[۱] برای بهره مندی از فضائل و برکات این ماه عزیز، بر آن شدیم تا اعمال مخصوص ماه رجب را در این مقاله گردآوری نماییم. در این ضیافت، همراه ما باشید.

یکی دیگر اعمال مخصوص ماه رجب دعای این ماه است. توصیه شده که در تمام ‏ایّام‏ ماه ‏رجب این دعا را بخوانید که روایت شده حضرت امام سجاد علیه السّلام آن را در حجر اسماعیل و در اوّل ماه رجب خوانده اند:

 بسم الله الرّحمن الرّحیم

یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السَّآئِلینَ و یَعْلَمُ ضَمیرَ الصَّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَهٍ مِنْکَ‏ سَمْعٌ حاضِرٌ، وَ جَوابٌ‏ عَتیدٌ، اَللّهُمَّ وَ مَواعیدُکَ الصَّادِقَهُ، و اَیادیکَ الفاضِلَهُ وَ رَحْمَتُکَ‏ الواسِعَهُ، فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، و اَنْ تَقْضِیَ‏ حَوائِجی‏ لِلدُّنْیا وَ الْأخِرَهِ، اِنَّکَ عَلی‏ کُلِّشَیْ‏ءٍ قَدیرٌ.

ای که مالک حاجات خواستارانی و ای که نهاد خاموشان دانی؛ برای هر خواسته‏ ای از جانب تو گوشی شنوا و پاسخی آماده است؛ ‏خدایا به حقّ وعده‏ های راستت و نعمت های بسیار و رحمت وسیعت، از تو خواهم که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد وحوائج دنیا و آخرتم را برآوری که به راستی تو بر هرچیز توانایی.

از دیگر اعمال مهم ماه رجب ذکرها و دعاهای این ماه می‌باشد که عبارتند از:

هزار مرتبه گفتن ذکر «استغفر اللّه ذا الجلال و الإکرام من جمیع الذنوب و الآثام» که موجب غفران همه ی گناهان می‌شود.

قرائت ده‌ هزار مرتبه یا هزار مرتبه سوره مبارکه توحید. در اعتبار آن، در روایتی ذکر شده است که: «کسی که هزار مرتبه آن را بخواند روز قیامت عمل هزار پیامبر و هزار فرشته را با خود به همراه می‌آورد. و هیچکس نزدیکتر از او به خدا نخواهد بود مگر کسی که بیشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن این سوره در رجب چندین برابر سایر ایام است.» و نیز« سید بن طاووس» در کتاب اقبال، فضیلت بسیاری برای خواندن سوره‌ ی توحید در ماه رجب نقل کرده است. وی از قول رسول الله روایت کرده است که هر کس خالصانه و با نیت پاک در ماه رجب، ۱۰ هزار مرتبه سوره‌ی مبارک توحید را بخواند، هنگامی که وارد عرصه‌ی محشر شود در حالی که همچون روز تولد، طیب و پاک باشد، هفتاد فرشته به استقبالش آمده و مژده ی بهشت را به او خواهند داد.

گفتن صد مرتبه ذکر «أسْتغْفر اللّه الّذی لا إله إلاّ هو، وحْده لا شریک له و أتوب إلیْه». پیامبر اکرم صلی الله فرموده اند هرکس صد بار این ذکر را بگوید و پس از آن صدقه‌ای بدهد، خداوند متعال، اموراتش را با رحمت پایان دهد و هرکس ۴۰۰ بار آن ذکر را بگوید، به فضیلت شهیدان نائل خواهد آمد.

گفتن هزار مرتبه ذکر «لا اله الا اللّه»

گفتن هزار مرتبه ذکر «سبحان اللّه»

گفتن صد مرتبه ذکر «أستغفر اللّه الّذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب إلیه»

گفتن ذکر «عظم الذّنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک» در سجده‌های نمازهایی که در ماه رجب می خوانیم به تأسی از امام سجاد علیه السلام که این ذکر را در سجده های خود می‌گفتند.

گفتن ذکر «استغفر الله و اتوب الیه»؛ در روایت آمده است که هر کس در ماه رجب، به وقت صبح هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید «اسْتغْفر اللّه و أتوب الیْه» و سپس دست‌هایش را به سمت آسمان بلند کرده و بگوید «أللّهمّ اغْفرْ لی و تبْ علیّ»، چنانچه در همان ماه رجب از دنیا برود، خداوند از وی راضی و خشنود خواهد بود.

بعد از هر نمازی این دعا را بخوانید:«یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ، یا من یُعطی الکثیر بالقلیل یا من یُعطی من سئله یا من یُعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحنّنا منه و رحمه أعطنی بمسألتی إیّاک جمیع خیر الدّنیا و جمیع خیر الآخره و اصرف عنّی بمسألتی إیّاک جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخره فإنّه غیرُ منقوصٍ ما أعطیت و زدنی من فضلک یا کریم» سپس با دست چپ محاسن (صورت) خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حرکت داده و با تضرع بگوید: «یا ذا الجلال و الإکرام یا ذا النّعماء و الجود یا ذا المنّ و الطّول حرّم شیبتی علی النّار»

مره رجبیه

انجام عمره در ماه رجب، فضیلت‌های بسیاری دارد. طبق احادیث و روایات ائمه اطهار علیهم السلام، عمره در این ماه، فضیلتی هم‌ ردیف حج تمتع دارد. همچنین طبق روایتی از رسول گرامی اسلام: «افْضل الْعمْره، عمْره رجب»؛ با فضیلت ‌ترین عمره، عمره ی ماه رجب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha