کد خبر 237817
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

جزییات اصلاح ابهامات بند ج ماده ۳۱ ایثارگران در برنامه هفتم توسط مجلس

جزییات اصلاح ابهامات بند ج ماده ۳۱ ایثارگران در برنامه هفتم توسط مجلس

ایرادات بند ج ماده ۳۱ در برنامه هفتم توسعه که احکام مربوط به ایثارگران بود توسط مجلس اصلاح گردید.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ بند ج ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه که می توان گفت مهم ترین ماده در این لایحه محسوب می شود ئر همانند سایر احکام در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس تصویب گردید ولی برای تصویب نهایی نیاز به تائید شورای نگهبان داشت که این شورا در بررسی ها خود این ماده را دارای ایراد و ابهام دانست در گزارش زیر به این ایرادات و اصلاحیه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه می پردازیم.

آنچه که در لایحه برنامه هفتم آمده بود این بود که؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است با توجه به شأن و منزلت خانواده معظم شهدا و ایثارگران و ضرورت توسعه خدمت رسانی به ایشان از طریق مراجع ذیربط و با هدف تقویت عدالت و حمایت هدفمند، ارتقای اثربخشی و افزایش رضایتمندی جامعه هدف در ارائه خدمات، نسبت به اصلاح، تنقیح و تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدماترسانی به ایثارگران ازجمله قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی تا پایان سال اول برنامه متناسب با نوع و سابقه ایثارگری، میزان ازکارافتادگی با لحاظ سن و دهک درآمدی با ترتیبات قانونی اقدام نماید.

۱- فرزندان و همسران شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین مختلف برای شخص جانباز %۵۰ و بالاتر به استثنای حق پرستاری، کاهش ساعات کاری و حالت اشتغال، برخوردارند.

۲- حکم مربوط به سقف خالص پرداختی حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختیها از هر محل و تحت هر عنوان شامل بیمه بازنشستگی و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون «جامع خدمات رسانی به ایثارگران»، شامل ایثارگران نمی شود

۳- همسران و فرزندان شهدایی که به صورت پیش از موعد یا عادی بازنشسته یا استعفا یا بازخرید شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می توانند با عدم کاهش حقوق و مزایای پست قبلی درصورت تنزل پست، به خدمت اعاده و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.درصورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمی گیرد.

۴- کلیه فرزندان شهدایی که به دلیل حوادث ناشی از کار یا غیر ناشی از کار فوت یا به تشخیص کمیسیون پزشکی مربوطه از کار افتاده کلی و جزئی می گردند، به منظور حفظ کرامت خانواده شهدا و جلوگیری از تبعات اجتماعی آن، ملاک برقراری مستمری آنان حقوق و مزایای مشمول حق بیمه ماه آخر منتج به فوت یا از کار افتادگی کلی یا جزئی بصورت کامل خواهد بود.

۵- کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل دردستگاه های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می توانند با حداکثر ده سال سنوات ارفاقی و براساس حقوق و مزایای مشمول حق بیمه آخرین ماه منتج به بازنشستگی با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

۶- کلیه امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیص، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو، تجهیزات پزشکی و آمبولانس که مورد نیاز جانبازان پنجاه درصد(%۵۰) درصد و بالاتر مصرح در قانون جامع خدمات رسانی می باشد به ایثارگران در قوانین مرتبط به همسران و والدین و فرزندان شهداء تسری پیدا می نماید.

۷- عبارت «برعهده دستگاه متبوع مستخدم» و «فرزند شهید» به ترتیب به بعد از کلمه شاغل و بازنشسته در بند «ب» ماده (۱۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاحی ۱۳۹۷ اضافه میگردد.

۸- مواد (۸۶) تا (۹۱) قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ میگردد.

۹- متن زیرجایگزین بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه میگردد:ذ- رزمندگان به ازای هر ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول ده درصد(%۱۰) معافیت از پرداخت مالیات موضوع ماده (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران میشوند.

۱۰- مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای امنیت تسری مییابد.

همانطور که گفته شد این احکام در برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس رسید ولی شورای نگهبان در بررسی های خود ایرادات و ابهاماتی را به این ماده وارد کرد که بر این اساس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم نیز طی جلسات متعدد این ابهامات را رفع و مجددا در صحن علنی مجلس بررسی شد که جزئیات آن به شرح ذیل است:

۳-۲- مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای امنیت تسری می‌یابد.

ایراد شورای نگهبان

۲۲-۲- در بند (ج)، در جزء ۳-۲-، وجه عدم ذکر جانبازان مدافع امنیت، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

مصوبه کمیسیون

 در جزء ۳-۲ بند (ج) ماده (۳۱) عبارت «جانبازان و» به بعد از واژه «همچنین» اضافه میگردد.

۴-۲- به انتهای بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم عبارت «رزمندگان به ازای هر ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول هشت درصد (۸%) معافیت از پرداخت مالیات موضوع ماده (۵۶) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران می‌شوند.» اضافه میگردد. همچنین در ابتدا و انتهای بند «ز» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم بعد از کلمه «فرزند» عبارت «و همسران» اضافه می‌شود.

ایراد شورای نگهبان

۳-۲۲-در بند (ج)، در جزء ۴-۲-، تعمیم معافیت مالیاتی مذکور در بند (ذ) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم، به رزمندگان با شرایط مذکور، به دلیل کاهش هزینه‌های عمومی، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

۴-۲۲-در بند (ج)، در جزء ۴-۲-، اضافه شدن عبارت «و همسران» منجر به تعمیم امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات برای شخص جانباز پنجاه درصد و بالاتر به همسران شهدا می‌شود، این موضوع نسبت به مواردی که منجر به افزایش هزینه‌های عمومی می‌شود، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

تذکر: ۱۲- در جزء ۴-۲- بند (ج)، عبارت «بعد از کلمه «فرزند»» به عبارت «بعد از کلمه‌های «فرزند» و «فرزندان»» اصلاح شود.

مصوبه کمیسیون

متن زیر جایگزین جزء ۴-۲ بند (ج) ماده (۳۱) میگردد:عبارت "رزمندگان به ازای هر ماه حضور در جبهه مشمول هشت درصد (۸%) معافیت می شوند" جایگزین عبارت "رزمندگان با حداقل دوازده ماه حضور در جبهه" مذکور در بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم می گردد.دولت مجاز است نسبت به اصلاح حکم ذیل اقدام قانونی به عمل آورد: حکم بند (ز) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم به همسران شهدا تسری می یابد.


بند ز ماده ۸۸ به شرح ذیل بود: فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمیشود.

بر این اساس رفع ابهامات و اصلاحات برنامه هفتم توسعه در مجلس به پایان رسیده و این لایحه برای تائید نهایی مجددا به شورای نگهبان ارسال می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha