کد خبر 231167
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

عضو کمیسیون تلفیق بودجه تشریح کرد؛

چرا کلیات بودجه در صحن رای نیاورد؟

چرا کلیات بودجه در صحن رای نیاورد؟

حسن لطفی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه دلیل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس را تشریح کرد.

حسن لطفی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ در رابطه با علل رد کلیات بودجه در صحن علنی مجلس گفت: از مهم ترین دلایل رد بودجه مباحث مربوط به صحبت های

وی گفت: رئیس جمهور محترم در روز ارائه بودجه در صحن علنی مجلس مباحثی را مطرح کردند که شاید مهم ترین دلیل رد کلیات توسط نمایندگان همان ها بودند. ایشان عنوان کردند که ۳ عامل؛ کسری بودجه، ناترازی بانکها و افزایش نقدینگی در سطح جامعه سبب تورم در کشور شده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه تمامی موارد مذکور در لایحه بودحه ۱۴۰۳ ملموس است افزود: در این لایحه ۳۰۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد پس نشان میدهد که این بودجه تورم زاست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳بیان کرد: افزایش نقدینگی موضوع دیگری بود که نمایندگان بر آن تاکید داشتند. در هزینه های جاری کشور نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشت که این موضوع سبب دامن زدن بر نقدینگی می شود.

لطفی با بین اینکه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده  نیز دلیل دیگری بر رد کلیات بودجه بود افزود: در حال حاضر بسیاری از اصناف ما نسبت به بالا بودن نرخ مالیات اعتراض دارند چنانچه سال بعد نیز افزایش مالیات داشته باشیم منجر به تعطیلی کارگاه ها و کسب و کارهای کوچک می شود.

وی ادامه داد: کسب و کارهای کوچک و بزرگ چشمه های اقتصادی کشور هستند ما نباید کاری انجام دهیم که این چشمه ها خشک شوند. افزایش بی رویه مالیات و هزینه های جانبی تحمیلی منجر به خشک شدن چشمه های اقتصادی می شود. عمده ترین منابع دولت مالیات و نفت است که در شرایط فعلی فروش نفت شرایط خوبی ندارد پس مالیات را باید در حد معقول باشد. مالیات باید منجر به رونق کسب و کار شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در ادامه تشریح کرد: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان جز مباحث مهم مجلس بود که متاسفانه دولت در لایحه بودجه ، همسان سازی حقوق بازنشستگان را لحاظ نکرده بود البته رئیس سازمان برنامه و بودجه با توضیحات شفاهی که ارائه کدند نتوانستند اکثریت را قانع کنند.

وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ در تراز برنامه هفتم توسعه نیست افزود: این یک فرصت خوبی است تا هم برنامه تایید و دولت بتواند با برنامه هفتم توسعه منطبق کند.

لطفی با بیان اینکه دولت باید ملزم به اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان باشد افزود: دولت ۱۰ روز فرصت بازنگری و اصلاح دارد که پس از آن مجددا به مجلس ارسال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha