کد خبر 231048
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹

در مراسم تجلیل از بانوان ایثارگر مطرح شد؛

قاضی زاده هاشمی: از ظرفیت خانواده ها برای مددکاری استفاده شود/ ایثارگران همچنان مشغول ایثارگری هستند

قاضی زاده هاشمی: از ظرفیت خانواده ها برای مددکاری استفاده شود/ ایثارگران همچنان مشغول ایثارگری هستند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شاید بزرگترین کار خیری شما می‌توانید انجام دهید این است که در مسائل معنوی کمک کنید پس از ظرفیت خانواده ها برای مددکاری باید استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از بانوان ایثارگر که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: بزرگترین بخشش، بخشش از جان است و شما عزیزان بخشی از جانتان را در راه خدا و کمک به مردم بخشیده اید. شما کسانی هستید که نتوانستید نسبت به دغدغه های روزگار بی تفاوت باشید، آرمان هایی در شما پررنگ بوده که توانستید عزیزتان را ببخشیده اید.

وی ادامه داد: بر اساس همین صفت و همین خصوصیت نمی توانید نسبت به مشکلات مردم و حوادث روزگار بی تفاوت باشید اگر امروز کسی دچار مشکل شود شما قد علم می کنید و به میدان می آیید و رهبری می‌کنید. امیدوارم این مسیر را پر قدرت جلو برویم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مردم صداقت شما ایثارگران را یک بار در عمل دیدند می‌دانند که شما همسر، فرزند یا پدر خود را بخشیده اید به همین دلیل مردم با شما اعتماد دارند افزود: دلیل اینکه شما عزیزان انقدر قابل اعتماد هستید همین موضوع است. امروز می توانید گره گشای مادی و معنوی مردم باشید. تعداد زیادی مراکز مشاور داریم اما مراجعه به این مراکز چقدر است جای بحث دارد.

وی ادامه داد: شاید بزرگترین کار خیری شما می توانید انجام دهید این است که در مسایل معنوی و خانوادگی کمک کنید پس  از ظرفیت خانواده ها برای مددکاری سایرین باید استفاده کرد. ما یک اصل جدی در حوزه توسعه خدمات آموزشی و تربیتی داریم اینکه با هر فردی، قومی یا طبقه ای باید با زبان خودش حرف بزنیم پس باید مشاوران نیز از جنس ایثارگران باشند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: با توجه به گستردگی مسائل اگر بخواهیم مسائل و مشکلات را اولویت بندی و آسیب شناسی کنیم باید عرض کنم که حدودا یک میلیون خانوار تحت پوشش بنیاد شهید و بیش از  ۳.۵  میلیون نفر خدمات دریافت می‌کنند، به همین دلیل باید جنبه های خانوادگی پررنگ تر از جنبه های مادی است. برای رسیدگی فراگیر، از خانواده های شهدا و ایثارگران باید کمک بگیریم تا این عزیزان بیایند و با تقسیم کار، کمک کنیم و خدمات ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه باید این انعکاس در جامعه وجود داشته باشد که ایثارگران همچنان مشغول ایثارگری هستند افزود: متاسفانه سو تفاهماتی در افکار عمومی وجود دارد که نیازهای این جامعه نشان داده می‌شود ولی توانمندی های آنها نشان داده نمی‌شود پس باید مردم بدانند که ایثارگران کمک حال دیگران هستند. وظیفه ما در بنیاد شهید و تمامی دستگاه ها این است که واقعیت ها و چهره خالص و صاف ایثار و شهادت را نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال طرح های مختلفی را اجرا کردیم ولی متاسفانه ساز و کار موجود برای ارائه خدمات به خانواده های ایثارگران دقیق نیست افزود: بنیاد شهید باید نهاد احزار کننده باشد هر دستگاه یا یگانی که اعزام کننده بوده باید متولی امر نیز خودشان باشند. پیشنهاداتی نیز در برنامه هفتم داشتیم که متاسفانه به نتیجه نرسید. متاسفانه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت چندین متولی داریم به طور مثال گلزار شهدا یک متولی دارد، مسئول برگزاری کنگره یادواره شهدا کیست؟ ولی تلاش می کنیم تا وحدت فرماندهی ایجاد شود در این زمینه در سطوح مختلف از جمله، زیرساختی، فرهنگی و.... طرح و مدل برای ارائه داریم.

وی گفت: بنیاد شهید نام مقدسی را به دوش می کشد. البته کارهای نادرستی به دوش بنیاد شهید گزارده شده که باید خود را بتکانیم و جایی که مسئولیت ما هست بنشینیم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه آن سالی که بنده به بنیاد آمدم ۳۱ هزار میلیارد تومان بود که از این رقم، حدودا ۳۰۰ میلیارد تومن یعنی کمتر از ۱ درصد مربوط به بخش اقتصادی می‌شد. از سال ۸۲ ابلاغ شده بود که بنیاد شهید از امور بنگاهداری و اقتصادی خارج شود که مدیریت های پیشین زیر بار این ابلاعیه نرفتند ولی الان ما در بنیاد شهید این مسایل  را پیگیری می‌کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: به نوبه خودمان تلاش کردیم عدالت توزیعی ایجاد کنیم، این عدالت، مبتنی بر قانون است از حدود ۶۴۰ هزار جانبازی که داریم  حدود ۳۶۰ هزار جانباز کمتر از ۲۵ درصد داریم که اغلب شان زیر ۵ درصد هستند ما نمی‌توانیم به این عزیزان حقوقی اختصاص دهیم فقط به معسرینی که بر اساس آنچه که قانون اعلام کرده است ماهیانه حدود ۵میلیون ۶۰۰ هزار تومان کمک میکنیم که قطعا این رقم برای حل مشکلات اقتصادی شان کافی نیست.

قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: بودجه امسال ما ۷۳هزار میلیارد تومن  بود، پس از وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بالاترین بودجه کشور دست ماست زیرا حدود ۴۰۰هزار نفر حقوق و معیشت و مستمری از طریق بنیاد شهید دریافت میکنند. البته میتوانیم کمک های موردی و دست گیری های موردی انجام دهیم  که آمار این کمک های موردی نسبت به دوسال قبل از ۱۵ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است یعنی افزایش ۷ برابری.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha