کد خبر 236722
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

با حضور معاون حقوقی بنیاد رقم خورد؛

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید برگزار شد/ اهدای حکم انتصاب توسط پدر دختر کاپشن صورتی

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید برگزار شد/ اهدای حکم انتصاب توسط پدر دختر کاپشن صورتی

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و تکریم مدیرکل پیشین، با حضور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ مراسم تکریم مجتبی قاسمی و معارفه حمید توسلی مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز با حضور محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس این مجموعه برگزار شد.

محسن بزرگی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: ولادت حضرت جوادالائمه (ع) و روز ولادت حضرت علی اصغر (ع) را تبریک می‌گویم. همچنین پیشاپیش فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر را هم خدمت همکاران عزیز تبریک عرض می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت خدمت در بنیاد شهید، اظهار کرد: قله این صحبت‌ها در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) است که می‌فرمایند بنیاد شهید از همه بنیادها افضل است زیرا  که شهید از همه افراد افضل است و خدمت در این بنیاد، از بهترین فعالیت‌هاست.

معاون حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: این نشان از جایگاه و اهمیت بنیاد شهید دارد که در کلام بزرگان ما مطرح شده است. حضرت آقا هم می‌فرمایند گاهی فضیلت جانبازان از شهدا هم بالاتر است. ما در جایگاهی فعالیت می‌کنیم که تعابیر این چنینی از سوی بزرگان ما در خصوصش مطرح شده و این اهمیت کار و مسئولیت‌مان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک وجه این جلسه تکریم از خدمات دکتر مجتبی قاسمی است که زحمات زیادی در بنیاد شهید متقبل شدند، تاکید کرد: ایشان یک جوان انقلابی است که تخصص خوبی در مسائل حقوقی داشتند و مدیریت کارآمدی در همکاری قوه قضاییه داشتند. هیچ سازمانی حاضر نمی‌شود چنین نیروی توانمندی را از دست بدهد ولی چون بحث خدمت در جایگاه دیگری مطرح بود، امکان ادامه همکاری وجود نداشت.

بزرگی با بیان اینکه ایشان به عنوان معاون حقوقی سازمان خصوصی ‌سازی منصوب شدند و در آن جایگاه برایشان آرزوی توفیق داریم، یادآور شد: باید در بنیاد شهید و امور ایثارگران یک رسم را جا بی‌اندازیم که وقتی مدیری از سازمان خارج می‌شود و خدمات موثری داشته، از او تکریم کنیم.

وی اضافه کرد: وجه دیگر ماجرا، معارفه برادر عزیز دکتر توسلی است که از امروز رسماً سکان اداره‌ کل حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران را بر عهده می‌گیرند. ایشان تجربه و تخصص کافی برای این سمت را دارند و سال‌ها تجربه مدیریت در سطوح مختلف را داشته و با هوش و توانمندی بالا می‌توانند این مسئولیت را به بهترین وجه انجام دهند.

بزرگی در ادامه با اشاره به اینکه ایشان از ابتدای سال به عنوان مشاور در کنار ما بودند و به مسائل  حقوقی بنیاد اشراف دارند، گفت: ایشان در مشغله خصوصی خود عایدی مالی بیشتری داشتند ولی پذیرفتند آن را تعطیل کنند و این مسئولیت را بپذیرند و ان‌شاءالله ادامه دهنده راه دکتر قاسمی خواهند بود. از برادر عزیزم دکتر عبدالملکی هم تشکر می‌کنم که سه ماه سرپرستی این مسئولیت را بر عهده داشتند.

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید برگزار شد/ اهدای حکم انتصاب توسط پدر دختر کاپشن صورتی

اتفاقات خوبی در حقوقی بنیاد رخ داد، در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است

در ادامه این نشست، مجتبی قاسمی مدیرکل پیشین حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه از همکارانم تشکر می‌کنم که اگر تلاش‌های آنها نبود، موفقیتی حاصل نمی‌شد، گفت: از افرادی که پیش از من این مسئولیت را داشتند هم تشکر می‌کنم. آنچه در ۱۴ ماه فعالیت ما اتفاق افتاد چیزی جز همکاری و همدلی و توکل به خدا نبود.

وی افزود: مهمترین کاری که اتفاق افتاد، احیای معاضدت قضایی بود که تاکید شده بود باید به آن توجه بیشتری شود. این را به امید خدا با کمک دوستان تقویت کردیم. در این راستا اتفاقات خوبی رخ داد که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. بعد از سال‌ها دستورالعمل معاضدت قضایی به روز شد که با حمایت دکتر بزرگی انجام شد.

مدیرکل پیشین حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: دومین اتفاق مهم بحث انعقاد تفاهم نامه با قوه قضاییه بود. با حمایت‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی و دکتر بزرگی در این خصوص تفاهم‌نامه داشتیم که در هفته دفاع مقدس منعقد شد که برای جامعه هدف اثرات زیادی داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: مورد سوم انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد دیه بود که منجر به آزادی تعداد زیادی از جرایم غیر عمد جامعه هدف بود. مورد بعدی هم بحث تعامل با دستگاه قضایی است.

قاسمی همچنین یادآور شد: وقتی در دفتر حقوقی ورود کردیم تعداد پرونده ها زیاد بود و ورودی پرونده ها در دوره ما کمتر شد و تعداد زیادی از پرونده‌ها حل و فصل شد. با دادستانی تهران جلساتی داشتیم و شعب اختصاصی برای بنیاد شهید ایجاد کردیم. مورد بعدی هم تشکیل جلسات شورای حقوقی بود که اساتید و قضات به نام دستگاه قضایی حضور داشتند و مسایل مهم در این جلسات حل و فصل می‌شد. مورد بعدی که خیلی مهم است بحث اصلاح ساختار بود. این اتفاق بعد از دو دهه شکل گرفت.

وی اضافه کرد: اخذ و به کار گیری مشاوران خبره کار دیگری بود که انجام شده بود. روزی که ما آمدیم کمبود نیرو داشتیم و حالا که می‌رویم حتی می‌توانیم نیرو به سایر بنیادها صادر کنیم. مورد بعدی فعال شدن بخش حقوق شهروندی بود که در همه استان‌ها انجام شد. با رایزنی‌های انجام شده اداره کل حقوقی در بسیاری از نقاط حساس و کلیدی بنیاد به عنوان عضو اصلی و دارای حق رای مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیرکل پیشین حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه مطلب بعدی بحث تغییر قوانین و مقررات و نظارت مستمر بر عملکرد سازمان‌های تابعه است، گفت: آخرین اقدام شاخص هم بحث مصدومین شیمیایی و قربانیان ترور بود که علاوه بر آثار تخصصی دارای احکام حقوقی مختص خودش بود که با اقدامات صورت گرفته به ساختار حقوقی اضافه شد و اولین اقدام حقوقی آن بحث پرونده جانبازان در دادگاه لاهه بود که حکم به نفع این عزیزان صادر شد. همه این موارد فقط و فقط با تعامل با همکاران خوب ما صورت گرفت و اگر این همدلی و حمایت‌های دکتر قاضی‌زاده هاهشمی، دکتر بزرگی و مهندس موهبتی نبود، این اتفاقات رقم نمی‌خورد. شاکریم بخشی از عمرمان را خدمتگذار خانواده معزز شهدا بودیم.

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید برگزار شد/ اهدای حکم انتصاب توسط پدر دختر کاپشن صورتی

تکلیف مهمی داریم که در طول ۴۰ سال مغفول بوده است

حمید توسلی مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در ادامه این مراسم، با تشکر از زحمات دکتر قاسمی و بیان این مساله که چیزهای زیادی از ایشان آموخته و این شأن شاگردی را همیشه خدمت ایشان حفظ می‌کند، افزود: همانطور که دکتر بزرگی فرمودند افضل جامعه خانواده شهدا هستند و اینکه گفتند من شغل خصوصی خودم را تعطیل کردم این را وظیفه اجتماعی خودم می‌دانم تا به افضل جامعه خدمت کنم.

وی ادامه داد: آقای دکتر قاسمی از اقدامات این دوران گفتند و من هم توفیق داشتم از ابتدای سال در خدمت بنیاد بودم در بحث کارشناسی و تدوین و مقررات و پیگیری امور ایثارگران و تسهیلات مسکن و بحث خودرو و... انجام شد.

مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: اما ما یک‌سری اقدامات برای نقشه راه باید در نظر داشته باشیم. این ریلی که دکتر قاسمی ترسیم کردند، یک ریل گذاری مطلوبی است که به سمت افق‌های خوبی می‌رود و با تغییر لکوموتیو ران مسیر تغییر نمی‌کند و اهداف ما هم همان است. قانون برنامه هفتم تصویب شده است و تکلیف مهمی که در طول ۴۰ سال مغفول بوده را داریم و قرار است در یک سال آینده لایحه ان از طریق دولت به مجلس برسد. این یکی از اقدامات ماست.

وی با بیان اینکه از جمله دیگر کارهای ما، تمرکززدایی از اداره کل و واگذاری به مرکز استان‌هاست، خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدام انجام شده و طبق ابلاغ دکتر قاضی‌زاده هاشمی تمرکززدایی امور از دفتر حقوقی به سمت استان‌ها یکی از اهداف عالی ماست. در این راستا یک شرکت حقوقی هیات امنایی در حال تاسیس و ثبت است و از اسفندماه و سال آینده این برون سپاری دیده خواهد شد.

توسلی در ادامه تاکید کرد: آئین‌نامه‌های تکلیفی که تصویب شده بود تا الان اکثرا اجرایی نشده و در برخی موارد آئین‌نامه نداریم و باید تدوین شود. آقای قاضی‌زاده هاشمی گفتند باید از نامه نگاری عبور کنیم و به سمت عمل گرایی برویم. کاری که ما در خصوص آئین‌نامه واگذاری خودرو انجام می‌دهیم و انتظارات به حق جامعه هدف پیگیری و تصویب شد و اخبارش منتشر خواهد شد. این نشان میدهد ما باید به دنبال نتیجه باشیم نه صرفا نامه نگاری.

وی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته از جمله تفاهم با ستاد دیه و قوه قضاییه، ادامه داد: اقدامات تکمیلی در این خصوص باید صورت بگیرد که از کمک‌های ایشان از این به بعد هم استفاده می‌کنیم. ما این مسیر را ادامه می‌دهیم و تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌های ذیربط را در دستور کار داریم.

مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه همایش حقوق شهروندی هم که قرار است در استان‌ها انجام شود، می‌بایست از یک همایش ساده به یک همایش مسأله محور تغییر کند، تصریح کرد: نکته بعدی شفاف شدن مقررات کارمندان این دستگاه است و شورای حقوقی که به طور منظم تشکیل می‌شود ادامه پیدا خواهد کرد.

توسلی همچنین گفت: در آخر دفاع از حقوق بنیاد به نحو صحیح در مراجع قضایی و شبه قضایی است که در سال‌های گذشته از این ناحیه خیلی ضربه خوردیم و دفاع نادرست منجر به تضییع حقوق ما بوده و هزینه به بنیاد تحمیل کرده است. همیشه ما در خصوص سازمان‌های تابعه پذیرای مشاوران‌شان هستیم. اگر موردی هست که ممکن است حقوق بنیاد تضییع شود، ورود خواهیم کرد. امیدوارم از این به بعد در کنار عزیزان اهداف عالی معاونت حقوقی را به بهترین نحو به نتیجه برسانیم.

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید برگزار شد/ اهدای حکم انتصاب توسط پدر دختر کاپشن صورتی

در این نشست همچنین دکتر محمدرضا سیاهپور معاون دادستان تهران با بیان اینکه اسم این مراسم را نمی‌توانیم تودیع بگذاریم چرا که دکتر قاسمی اگر در حال حاضر بیشتر از قبل دغدغه مشکلات حقوقی ایثارگران را نداشته باشند، کمتر نشده است، گفت: شورای حقوقی که تشکیل شد و ما هم در خدمتشان بودیم قول می‌دهیم در خدمت آقای توسلی هم باشیم و در خدمت دوستان باشیم.

وی در ادامه افزود: از زحمات عزیزان و دکتر قاضی زاده در راس مجموعه و معاونین ایشان تقدیر و تشکر می‌کنم و از آقای قاسمی بابت دغدغه مندی و تلاش‌شان در این مدت تشکر می‌کنم. ایشان همیشه در پرونده ها تا رسیدن به نتیجه پیگیر بودند و ما آمادگی داریم مثل سابق در خدمت معاونت حقوقی بنیاد شهید باشیم.

در پایان این نشست، حکم انتصاب حمید توسلی مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌صورت نمادین توسط پدر دختر کاپشن صورتی (پیمان سلطانی‌نژاد) داده شد.

مراسم معارفه مدیرکل جدید حقوقی بنیاد شهید برگزار شد/ اهدای حکم انتصاب توسط پدر دختر کاپشن صورتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha