کد خبر 227067
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴

فیلم/ خبر خوش وزیر نیرو در مورد سوخت

فیلم/ خبر خوش وزیر نیرو در مورد سوخت

وزیر نیرو در مورد نیروگاه هایی که راندمان بیشتری دارند، گفت: اجرای ماده ۱۰ قانون جدید در طول زمان با افزایش راندمان نیروگاه های کشور همراه می شود به این گونه که نیروگاه هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی های بیشتری داشته باشند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ وزیر نیرو در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ادامه داد: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی یک قانون بسیار خوبی به تصویب رسید مبنی بر قانون مانع زدایی از صنعت برق که مواد بسیار خوبی از جمله ماده سه و چهار دارد؛ اما اجرای ماده ۱۰ این قانون در طول زمان با افزایش راندمان نیروگاه های کشور همراه می شود به عبارت دیگر یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می کند و موجب می شود نیروگاه هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی های بیشتری داشته باشند.

علی اکبر محرابیان در این باره ادامه داد: آیین نامه این امر تدوین شده و در هیئت دولت در حال تصویب است اما در سال جاری بر اساس حکم قانون بودجه با اصلاح نرخی در سوخت نیروگاهی که انجام شد این امر آغاز شده؛ به طوری که نرخ سوخت نیروگاهی در سال گذشته ۲۵ تومان بود اما در سال جاری به ۷۵ تومان رسیده است. این نرخ در نیروگاه ها توزیع می شود. نحوه توزیع به این گونه است که سهم نیروگاه هایی که راندمان بیشتری دارند از این عدد بیشتر خواهد بود و بالعکس.

محرابیان درباره برقراری شبکه برق ایران و روسیه و نیز اثرات مثبت این امر، گفت: اقدامات مطالعاتی اتصال شبکه برق ایران به کشور روسیه از طریق سه مسیر اعم از گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است؛ مسیری که از نظر اجرایی بسیار آسان تر به نظر می رسد و نیاز به توسعه شبکه ندارد مسیر آذربایجان است. در این زمینه توافق بسیار خوبی با کشور جمهوری آذربایجان و روسیه صورت گرفته و این توافق منجر به این شد که بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع تر شبکه های برق را متصل کنیم.

وزیر نیرو در ادامه ابراز امیدواری که حداکثر ظرف ۶ ماه آینده تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک آغاز شود؛ این طرح بسیار اقتصادی است چراکه پیک مصرف ایران و روسیه با یکدیگر کاملا متفاوت است؛ به عبارت دیگر زمان هایی که کشور روسیه بیشترین مصرف را دارد ایران کمترین مصرف را دارد و بالعکس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha