کد خبر 224865
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶

عرشی در گفتگو با حیات:

تکذیب شناسایی تب دنگی و زیکا در ایران/ دیده شدن پشه آئدس در مناطقی از کشور

تکذیب شناسایی تب دنگی و زیکا در ایران/ دیده شدن پشه آئدس در مناطقی از کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری هایی مانند تب دنگی و زیکا که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می شود هنوز در کشور شناسایی نشده است.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات گفت: بررسی ها نشان می دهد که بیماری هایی مانند تب دنگی و زیکا که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می شود هنوز در کشور شناسایی نشده است.

به گفته وی بر اثر تردد و رفت و آمد ها پشه آئدس جا به جا شده است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: براساس شواهد پشه آئدس به دلیل تغییرات آب و هوایی در مناطق شمالی، در فصل تابستان در استان سیستان و بلوچستان و در طول سه سال قبل در استان هرمزگان نیز مشاهده شده است.

وی افزود: در این حالت پس از خروج لارو و پشه بالغ از تخم بدون خونخواری از فرد بیمار، می‌توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. ضمن آنکه مقاومت تخم آنها به خشکی، امکان جابجایی و انتقال آنها را از کشوری به کشور دیگر به راحتی مهیا می‌کند.بنابراین اسکله ها که محل پهلو گرفتن کشتی ها در ساحل برای بارگذاری و بارگیری شرایط مناسبی برای تخم گذاری پشه و ورود تخم به کشور دیگر است.

گفتنی است، اگر پشه آئدس حامل این ویروس یک انسان را نیش بزند، می‌تواند ویروس را با نیش زدن وارد بدن فرد دیگری نماید. همچنین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و اطمینان از ابتلاء به این بیماری بسیار مهم است، استراحت و نوشیدن مایعات بعد از ویزیت پزشک برای بهبودی سریعتر بیمار نیز بسیار مهم است.

 سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در پشت چشم هم از جمله علائم بالینی تب دنگی ناشی از پشه  آئدس است ضمن اینکه درد شدید در مفاصل و عضلات باعث شده که از آن بعنوان تب استخوان شکن یاد کنند.

این پشه‌های ناقل، مانداب‌های کوچک همچون آب جمع شده زیر گلدان یا لاستیک‌های رها شده در محیط و بطور کلی ظروف کوچک دست ساز انسان (مانند: ظروف جمع آوری آب کولرهای گازی) را بعنوان زیستگاه‌های ترجیحی خود برای تخمگذاری انتخاب می کنند و چنانچه پشه والد آلوده به ویروس باشد تخم‌ها نیز آلوده خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha