کد خبر 224660
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

مسی با هشت توپ طلا دست نیافتنی تر از همیشه

مسی با هشت توپ طلا دست نیافتنی تر از همیشه

نابغه آرژانتینی دنیای فوتبال با بردن هشتمین توپ طلا از همیشه دست نیافتنی تر شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ لیونل مسی، ستاره آرژانتینی اینترمیامی شب گذشته موفق شد توپ طلای مجله فرانس فوتبال که هر ساله به بهترین بازیکن سال فوتبال دنیا اهدا می‌شود را دریافت کند تا جمع توپ طلاهای خودش را در طول دوران فوتبالش به عدد شگفت انگیز و دست نیافتنی 8 برساند.

اگرچه سال گذشته برای مسی در رده باشگاهی به همراه پاری‌سن‌ژرمن چندان پرفروغ نبود اما کاپیتان تیم ملی آرژانتین، در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به آلبی‌سلسته برای فتح جام جهانی قطر کمک کرد و مهمترین افتخار تیمی فوتبال در رده ملی را به ویترین افتخاراتش افزود.

این هشتمین و احتمالاً آخرین باری باشد که مسی ۳۶ ساله توپ طلا را می‌برد، چرا که او در پایان فصل گذشته قید ادامه دوران بازیگری‌اش در اروپا را زد تا در محیطی کم‌فشارتر و کمتر رقابتی مانند MLS آمریکا توپ بزند. مسی پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ توپ طلا را برده بود و از این حیث رکورددار است. به این ترتیب حالا فاصله مسی با نفر دوم رده‌بندی بیشترین برندگان توپ طلا یعنی کریستیانو رونالدو به سه مورد افزایش پیدا کرد و فوق‌ستاره آرژانتینی عملاً دست‌نیافتنی شد.

مسی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از همه تشکر می‌کنم خصوصاً هم‌تیمی‌هایم در تیم ملی آرژانتین. از همه آنهایی که به من برای بردن این جایزه رأی دادند، قدردانی می‌کنم. این توپ طلا یک جایزه بزرگ برای تمام آرژانتینی‌هاست. نمی‌خواهم فراموش کنم که هالند و امباپه هم چه سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتند و من اطمینان دارم که آنها در سال‌های آینده این جایزه را خواهند برد. من میان این دو نفر یک رقابت زیبا می‌بینم. به نظرم هر دوی آنها هم امسال شایسته کسب این جایزه بودند. ارلینگ، این جایزه می‌توانست مال تو باشد و شک ندارم که کاملاً هم استحقاقش را داشتی.

وی خاطر نشان کرد: سطح رقابت برای بردن این جایزه هرگز اُفت نکرده است و من این شانس را داشته‌ام که چندین سال اینجا حضور پیدا کنم و توپ طلا را ببرم. می‌خواهم از تمام آنهایی که برای قهرمانی آرژانتین در جام جهانی جشن گرفتند، تشکر کنم. از خانواده‌ام، از همسرم و فرزندانم که حتی در بدترین شرایط همیشه در کنارم بوده‌اند و به من برای رسیدن به رؤیاهای فوتبالی‌ام کمک کردند تشکر کنم، چرا که بدون آنها این افتخارات ممکن نبود. در پایان می‌خواهم یادی هم از مارادونا بکنم که امروز سالروز تولدش بود. تولدت مبارک. فکر می‌کنم بهتر از اینجا که پر از بازیکنان و چهره‌های فوتبالی است، جایی برای تبریک گفتن به تو وجود نداشته باشد. این توپ طلا برای تو و تمام آرژانتین هم هست.

پرافتخارترین بازیکن فوتبال

مسی با کسب هشتمین توپ طلا، جای خود را در صدر جدول برندگان این جایزه تثبیت کرد و موقعیت او تا مدت‌ها دور از دسترس ستارگان جهان فوتبال باقی خواهد ماند. امشب پرونده پر و پیمان افتخارات مسی با یک جایزه ارزشمند دیگر تکمیل شد. این جایزه‌ به افتخارات فردی متعدد از جمله ۶ کفش طلا و ۲ عنوان برترین بازیکن جام جهانی افزوده می‌شود و در کنار افتخارات تیمی فراوان مانند ۴ جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، ۱۰ عنوان قهرمانی لالیگا، ۲ قهرمانی لیگ ۱ فرانسه، ۷ قهرمانی جام حذفی اسپانیا، ۳ قهرمانی جام  جام‌جهانی باشگاه‌ها، قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ و قهرمانی کوپا آمریکا در سال ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد. سال‌ها رسانه‌ها از جای خالی افتخارات ملی در کارنامه‌ مسی سخن می‌گفتند اما او حالا جزء معدود فوتبالیست‌هایی است که مدال طلای المپیک، جام جهانی، کوپا آمریکا و جام جهانی جوانان را در کلکسیون افتخاراتش جمع کرده.

رکورد ویژه اینتر میامی

لیونل مسی در پنجره تابستانی نقل و انتقالات امسال از پاری‌سن ژرمن به اینتر میامی پیوست و با وجود قعرنشینی این تیم در لیگ آمریکا، موفق به قهرمانی در جام لیگ‌های مکزیک و آمریکا شد. اینتر میامی امشب به نخستین تیم غیر اروپایی در تاریخ فوتبال تبدیل شد که برنده توپ طلای وقت را در ترکیب خود دارد. 

جایزه‌ای برای مهاجمان

تا کنون ۶۷ توپ طلا به برترین بازیکنان سال فوتبال اهدا شده و جایزه امشب لیونل مسی، چهل و پنجمین عنوان تقدیم‌شده به مهاجمان است. به عبارت دیگر بیش از دوسوم جوایز توپ طلا (۶۷ درصد) به مهاجمان داده شده و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد. درخشش گلزنان قابل مشاهده‌تر و محسوس‌تر است. تاکنون ۴ جایزه به مدافعان و ۱۷ عنوان به هافبک‌ها رسیده و اکثر آن‌ها در پست بال یا شماره ۱۰ بازی می‌کردند. همچنین تنها یک بار جایزه به یک دروازه‌بان (لو یاشین، در سال ۱۹۶۳) رسیده است.

آمار درخشان لیونل مسی

کاپیتان تیم ملی آرژانتین در فصل ۲۳-۲۰۲۲ فوتبال فرانسه که معیار انتخاب جایزه امشب بود، مجموعاً ۲۱ گل برای پاری‌سن ژرمن به ثمر رساند و ۲۰ پاس منجر به گل ثبت کرد. لیونل مسی همچنین با آمار ۳ پاس گل و ۷ گل (از جمله ۲ مورد در مسابقه فینال)، موفق شد برای نخستین بار در ۳۶ سال گذشته جام جهانی را به سرزمین نقره ببرد و علاوه بر آن، قهرمانی لیگ ۱ فرانسه و سوپر جام این کشور را جشن گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha