کد خبر 217300
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

همزمان با آخرین روز ماه صفر انجام شد؛

برگزاری آئین سنتی «علم واچینی» با قدمتی ۲۰۰ ساله در آستانه اشرفیه

برگزاری آئین سنتی «علم واچینی» با قدمتی ۲۰۰ ساله در آستانه اشرفیه

همزمان با فرارسیدن آخرین روز ماه صفر و در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) آیین سنتی علم واچینی با قدمتی ۲۰۰ ساله در روستای ماشک تهرانچی آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش گروه استانی حیات، همزمان با فرارسیدن آخرین روز ماه صفر و در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) آیین سنتی علم واچینی با استقبال با شکوه مردم از سراسر گیلان در روستای ماشک تهرانچی آستانه اشرفیه برگزار شد.

همه ساله در چنین روزی مراسم سنتی علم واچینی که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد با حضور مشتاقان و عزاداران اهل بیت (ع) از سراسر استان گیلان و شهرستان در این روستا برگزار می‌شود.

در این روز ۷۲ تکه پارچه به رنگ‌های سبز، مشکی و قرمز به معنای شهادت، عزا و خون بر روی علم نصب و به عنوان تبرک بین زوار پخش می‌شود و عَلم بعد از سه بار گردش بر دور حرم شریف، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مراسمی بی نظیر و باشکوه در میان دستان هزاران عاشق اهل بیت (ع) به حرکت در می‌آید و در بعد از ظهر آن روز پس از عزاداری و سینه‌زنی علم باز می‌شود و با باز کردن علم مراسم به پایان می‌رسد.

آئین علم واچینی در واقع معادل عاشورای محرم است که پس از ۱۰ روز بستن علم در روز دهم، این علم را با برگزاری مراسم باشکوهی اجرا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha