کد خبر 217285
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

«حیات» گزارش می دهد؛

غنی سازی اورانیوم ایران تحت تاثیر مداخله آمریکا

غنی سازی اورانیوم ایران تحت تاثیر مداخله آمریکا

غنی سازی اورانیوم ایران، تحت تاثیر اسناد جعلی ارائه شده توسط رژیم صهیونیستی به آژانس بین المللی قرار گرفته است لذا باید گفت هرگاه جمهوری اسلامی ایران  و آژانس بین الملل به دور از سیاست های آمریکا و اروپا مذاکره کرده اند به توافقات مناسبی رسیده اند. 

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ فضای همکاری بین ایران و آژانس بین الملل اتمی در حالی برقرار است که ایران برای عمل به تعهداتش ذیل توافق هسته ای بارها هشدار داده و این در حالی اتفاق افتاده است که برخی از کشورهای اروپایی به تحریک آمریکا در حال جمع کردن امضا علیه جمهوری اسلامی هستند.

براساس این گزارش باید گفت همکاری ایران با آژانس بین الملل انرژی اتمی، زمینه ساز به تصویب نرسیدن قطعنامه علیه ایران، توسط شورای حکام شود.

هرچند مدیر کل آژانس بین الملل انرژی اتمی در چند روز گذشته کاملا دو پهلو از همکاری ناکافی ایران با آژانس سخن گفته است و اعلام کرده که راستی آزمایی و نظارت بر توافق هسته ای (برجام) تحت تاثیر تصمیم جمهوری اسلامی ایران در فوریه 2021 برای متوقف کردن تعهدات برجامی است. همانگونه که گروسی نیز اعلام داشته که وضعیت جمهوری اسلامی ایران، پس از تصمیم این کشور برای خارج نمودن تجهیزات راستی آزمایی و نظارتی در خصوص توافق هسته ای شرایط را بدتر کرده است.

با توجه به سخنان مدیر کل آژانس بین الملل نسبت به اینکه دو سال و نیم از متوقف شدن موقت اجرای پروتکل الحاقی از سمت ایران گذشته است و جمهوری اسلامی ایران تا آن زمان گزارشات و توضیحاتی که می داد را، به روز رسانی کرده و آژانس قادر شده تا تاسیسات و محل های دسترسی را تکمیل کند.

مدیر کل آژانس بین الملل در بیانیه ای اعلام کرده است که مسئله پادمانی باقیمانده ناشی از تعهد ایران، ذیل توافقات جامع پادمانی بوده و باید برطرف گردد تا آژانس را در موقعیتی قرار دهد که این اطمینان را نسبت به ماهیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برای صلح آمیز بودن ایجاد کند. چرا که آژانس در خصوص توافق پادمانی منع اشاعه تسلیحاتی اتمی و اجرای فعالیت های مقرر در بیانیه مشترک با ایران که در مارس 2023 رخ نداده و ایران توضیحات موثقی در زمینه وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد و ورامین و همچنین ناهمخوانی موجود در ارزیابی توازن مواد هسته ای در تاسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان و اجرای کد اصلاحی 3.1 در تعهدات غیر داوطلبانه در توافق جامع پادمانی با آژانس انرژی اتمی حل و فصل نشده که این، سبب شده است رافائل گروسی از ایران بخواهد تا صادقانه و مصمم تر در راستای اجرای تعهدات توافق هسته ای اش با آژانس بین الملل قدم بردارد.

براساس این گزارش این نکته قابل توجه است که چگونه می شود وقتی که ایران برای حسن نیت تمام تلاش خود را می کند و در چندماه گذشته تعداد ده دوربین را در تاسیسات هسته ای اصفهان، راه اندازی کرده است هرچند کارت ذخیره آنها را نزد خود نگه داشته تا طرف غربی نیز به تعهدات خود ذیل همین توافقات عمل کند اما در نهایت جمهوری اسلامی ایران برای ادعای نهاد آژانس بین الملل انرژی اتمی که در شورای حکام در خصوص وضعیت هسته ای قرار است خوانده شود، پاسخ هایش را آماده کرده است. لذا مکان های که در گزارش مدیر کل آژانس بین الملل براساس ادعاهای که متاثر از رژیم صهیونیستی است آمده.هرچند خود این رژیم هیچ گونه اساس حقوقی نداشته و گزارشاتش هم ارش بررسی ندارد اما باید این نکته را فراموش نکرد که ایران و آژانس در سه نوبت بیانیه های مشترکی برای ادامه هکاری در سه سال پیاپی منتشر کرده اند که تعاملات کماکان ادامه دارد و گزارش اخیر مدیر کل آژانس علیه برنامه های هسته‌ای ایران،کاملا سیاسی بوده است.

براساس این گزارش کشورهای مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین آمریکا مدعی هستند  آنطور که انتظار داشتند ایران بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ را اجرای نکرده و خواستار همکاری کامل ایران در رابطه با ارائه اطلاعات و دسترسی به دو مکان و نصب دوربین‌های نظارتی فراپادمانی شده اند. 
جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب همکاری‌های داوطلبانه با آژانس در سال جاری، تعداد دوربین‌های آژانس را که در چارچوب قانون اقدام راهبردی جمع‌آوری شده بودند را در سایت اصفهان، دوباره نصب کردند. 

وزارت خارجه ایران نیز به دلیل بیانیه های مغرضانه ای که از سوی این سه کشور با تحریک آمریکا اعلام شده است واکنش نشان داده است و این موضوع به گوش طرف های مذاکره کننده رسیده است. 

توجه به این موضوع ضروری است که هرگاه جمهوری اسلامی ایران  و آژانس بین الملل به دور از سیاست های آمریکا و اروپا مذاکره کرده اند به توافقات خوبی رسیده اند. 

 کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوم مهر ماه در وین برگزار خواهد شد که محمد سلامی برای شرکت و سخنرانی در این کنفرانس حضور خواهد یافت و طبق خبرها، قرار است در حاشیه این سفر سلامی با رافائل گروسی، دیدار کرده تا درباره ادامه همکاری‌های با وی صحبت کند. لذا باید گقت اسناد ارائه شده توسط رژیم صهیونیستی به آژانس بین المللی یک گزارش کاملا نادرست و جعلی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha