کد خبر 217463
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

«حیات» از عدم تعهد کشورهای اروپایی نسبت به لغو تحریم های 2023 گزارش می دهد؛

بازی اروپا در زمین سیاسی آمریکا

بازی اروپا در زمین سیاسی آمریکا

بازی‌های اروپا در زمین سیاسی آمریکا نسبت به ایران برای عدم ایفای تعهداتش در برجام، مسئله‌ای تازه‌ای نیست؛ لذا ایران، تصمیم اتحادیه اروپایی و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عملی تنش‌زا می‌داند.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ بازی‌های اروپا در زمین سیاسی آمریکا نسبت به ایران برای عدم ایفای تعهداتش در برجام، مسئله‌ای تازه‌ای نیست. اما اینکه با نزدیک شدن به لغو تحریم تسلیحاتی از سوی سازمان ملل، این اتفاقات دوباره رنگ و روی تازه به خود گرفته است، موضوعی است که سبب می شود جمهوری اسلامی ایران با این دوگانگی رفتاری و تناقض در تعهدات کشورهای اروپایی روبرو شود، تعهدی که آنان معتقدند به آن عمل کرده و ایران خلف وعده می‌کند در صورتیکه شواهد نشان می‌دهد ایران به همه تعهدات ذیل آن تعهد نامه پایبند می‌باشد.

طبق گزارش حیات هفته اخیر، جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد و کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان به همکاری آمریکا با این هدف که قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران با محوریت گزارش دبیر کل آژانس آماده کنند. هرچند این بیانیه تحت تاثیر رژیم صهیونیستی بوده اما رایزنی‌ها و هشدار جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا کشورهای اروپایی از موضع خود عقب نشینی کرده و به یک بیانیه بسنده کنند.

براساس این گزارش مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در بیانیه ای اعلام کرده است که کشورهای اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای، قصد ندارند تحریم‌ها را لغو کنند اما این سه کشور ( فرانسه، انگلیس و آلمان) با همکاری و همراهی آمریکا با هدف حفظ تحریم‌های تسلیحاتی، اقدامات خود را عملی کرده‌اند.

به گزارش حیات، بخشی از محدودیت های برجام علیه ایران می بایست تا (اکتبر 2023)، مهر 1402 به پایان برسد که مشروح این حذف تحریم‌ها به شرح ذیل است؛

* برداشتن محدودیت‌های سازمان ملل در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) و تولید موشک‌های بالستیک ایران که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند.

* سازمان ملل ممنوعیت واردات و صادرات فناوری مرتبط با صنایع موشکی نظیر موشک و پهپاد با برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) یا بیشتر را برمی‌دارد.

* آمریکا طبق برجام ملزم به درخواست قانونی از کنگره (لایحه) برای پایان دادن به تحریم‌ بخش‌های اقتصادی است که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای آن را تعلیق (Suspend) کرده بود که البته واشنگتن از برجام خارج شده است.

* ایالات متحده ملزم به حذف (Remove) تحریم برخی افراد و نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است.

* اتحادیه اروپایی باید تحریم‌های باقیمانده خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را بردارد.

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به رویکرد و بدعهدی های آمریکا و کشورهای اروپای حال وقت آن است که دوباره به برجام و رکب خوردن ها اشاره کنیم. بنابراین باید گفت آمریکا که در زمان ریاست جمهوری ترامپ از برجام خارج شده بود و در دولت بایدن نیز چیزی به اسم احیای برجام و یا پیش شرط برای ایران وجود نداشت، بنابراین باید گفت؛ این واشنگتن است که نمی خواهد تحریم‌ها را برداشته و همچنان در ژست همکاری با ایران در برجام بماند.

بدعهدی اروپا سبب روسیاهی برخی از افراد در دولت‌های گذشته ایران نیز می باشد. چرا که با توجه به همه اخطارهای که از سوی رهبر فقیه ایران وجود داشت اما این پافشاری بر برجام ادامه پیدا کرد. از این رو باید گفت این عدم پایبندی بر تعهدات کشورهای اروپایی را به دو نحو می توان تحلیل کرد؛در ابتدا آنها با علم بر اینکه ایران بر تعهداتش پایبند است این رویکرد را دارند تا این مسئله را از طریق « پایبند نبودن ایران» از مکانیسم حل و فصل اختلافات برجامی استفاده کنند و رفع تحریم ها را تا مهر 1402 به عنوان روز انتقال برجام عملی نکنند و یا با توجه به تحلیل، تحلیگران باید گفت هدف کشورهای اروپایی فعال کردن ساز و کار موسوم به، اسنپ بک( مکانیزم ماشه) است که به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران است.

گفتنی است ریل گذاری نادرست اروپایی‌ها سبب مسدود سازی مسیرهای برخورداری تهران از مزایای برجام است، لذا وزیر امور خارجه ایران پنج شنبه در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص عدم انجام تعهدات این اتحادیه و سه کشور اروپایی بیانیه ای صادر کرد:

در بیانیه ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اتحادیه اروپایی و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توأم با سوءنیت می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و باز وضع تحریم‌های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام‌ها کاملا مطابق رویه‌های مندرج در برجام است.

بنابراین تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپایی و 3 کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته‌ای ایران، کاملا خالی از منطق حقوقی است، زیرا ایران یک سال تمام به طرف‌های اروپایی برای جبران اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام‌های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف‌های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی، به صورت تدریجی آغاز کرد.قابل پذیرش نیست اتحادیه و 3 کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی‌عملی اتحادیه اروپایی و 3 کشور اروپایی بوده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملا قانونی بوده و خود اروپایی‌ها نیز به آن اذعان داشته و دارند. لذا نسبت به این موضوع تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک‌آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپایی، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ذیل برجام پاسخ خواهد داد.

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به واکنش سخنگویی وزارت خارجه ایران مدعی شده است: ایران تصمیم خود برای لغو مجوز چند بازرس آژانس را به ما اطلاع داده است و این اقدام به گونه‌ای اجرا شد که به طور مستقیم و شدید بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی‌های موثر در ایران تأثیر می‌گذارد. در بیانیه گروسی که در وبسایت آژانس منتشر شده، ادعا شده است: با تصمیم امروز، ایران عملاً حدود یک سوم از گروه اصلی بازرسان آژانس را که برای ایران تعیین شده بودند، حذف کرده است.

حال آنکه باید گفت رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می داند که ایران در تمام طول مدتی که تحت نظارت سازمان انرژی اتمی بوده است برخلاف کشورهای اروپایی، به همه تعهدات خود پایبند بوده و طبق پیشنیه‌ای که در میزگردهای این سازمان داشته است این روزها را پیش بینی می‌کرد؛ لذا عدم تعهد کشورهای اروپایی و آمریکا اتفاق نو و تازه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران و ایرنیان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha