کد خبر 213682
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛

364 موکب خدمت رسان زائران اربعین حسینی هستند

364 موکب خدمت رسان زائران اربعین حسینی هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام اربعین در 364 موکب خدمات ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری اربعین حسینی در این سازمان با اشاره به فضیلت زیارت امام حسین (ع) بیان داشت‌: واژه زیارت مفهوم گسترده ای دارد و در فرهنگ اسلام مورد قبول شیعیان و اهل سنت نیز است، از همه زیارت‌ها با فضیلت تر زیارت سیدالشهداء است که در همه مناسبت ها تاکید شده و در روز اربعین نسبت به عاشورا و دیگر مناسبت‌ها بیشتر تاکید شده است.

وی افزود: امروز جهان شاهد عظیم‌ترین اجتماع بشر در یک بازه زمانی محدود به مناسبت اربعین برای زیارت امام حسین (ع) است. اکنون پیاده روی‌ها در برخی نقاط شروع شده است.

حجت الاسلام عادل گفت: با توجه به استقبال گسترده مردم و شروع زودتر از موعد پیاده روی ها، امسال حضور بیشتری  از زائرینی که از کشور ما به سوی پیاده روی اربعین در کربلا مشرف می‌شوند را شاهد هستیم. 

وی ادامه داد:ما در مجموعه سازمان اوقاف که به نوعی این دستگاه متعلق به سیدالشهدا است، برنامه‌های خود را در این راستا اجرا می‌کنیم، تقریبا ستاد اربعینی ما هیچ وقت تعطیل نمی‌شود و بعد از پایان اربعین نیز تمامی جلسات به صورت تخصصی برای ارائه بهتر برگزاری مراسمات سال بعد برگزار خواهدشد، امسال نیز همه با همکاری هم برنامه ریزی‌های بهتری داشتند و ان شاء الله خدمات به خوبی ارائه شود. 

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان ارگانی که ماهیت مردمی دارد، اداره می‌شود و مواکب نیز در اختیار مردم است، واسپاری مواکب به مردم جزو اولویت‌های ما بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: محوریت قالب مواکب ما امامزادگان در شهرها و روستاها هستند و برنامه ریزی ها توسط مراکز انجام شده است. 

حجت الاسلام عادل گفت: امسال به صورت ویژه تر و با برنامه تر و با برنامه ریزی بیشتر برنامه های فرهنگی ارائه می‌شود. مخصوصا به برنامه های قرآنی نیز توجه ویژه ای شده و کمیته قرآنی برنامه ویژه ای دارد. 

وی افزود: اولین اقدامی که به صورت عملی انجام گرفت، همایش ملی موکب داران در هجده مرداد با حضور 1300 نفر از موکب داران برگزار شد که در آن برنامه به موضوعات مختلفی در این خصوص پرداخته شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به خدمت رسانی مواکب در ایران و عراق بیان داشت: خدمت رسانی به زائران در  امسال به بیش از 360 موکب در ایران و عراق ارائه خواهد شد که از طرف امامزادگان نیز می‌شود. در کشور ایران در 53 موکب تمامی خدمات فرهنگی،رفاهی و  اسکان ارائه خواهد شد. 76 موکب دیگر خدمات فرهنگی و در 139 موکب خدمات رفاهی و در 39 مورد خدمات اسکان ارائه می‌دهند همچنین مواکبی که در عراق برپا می شوند در 39 موکب خدمات اسکان، فرهنگی و رفاهی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از عملیات عمرانی مهمی که صورت گرفت، ایجاد مخازن آب در صحن‌های امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. این موقوفه که از موقوفه‌های استان مرکز است، نیتش آبرسانی است. با هماهنگی که بین عتبه و سازمان عتبات صورت گرفت، بنا شد برای حرم و مجاورین حرم آب سردکن تعبیه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:در سال گذشته سایتی ایجاد کردیم که امسال بروزرسانی شده و با عنوان arbaeen.rasekhoon.net شناخته می‌شود. در این سایت تولیدات صوتی و مقالات و استوری‌ها و هر آنچه مربوط به بحث اربعین است، بارگزاری شده است.

حجت الاسلام عادل گفت:کاروان های زیارتی حین حرکت یک برنامه آیینی برایشان برگزار می‌شود و دربیش از 2000بقعه مراسم بدرقه زائران امام حسین را خواهیم داشت. با توجه به این که خیلی از مشتاقان نمی‌توانند زائر امام حسین (ع) شوند در 2900بقعه برای جاماندگان حسینی مراسم برگزار خواهد شد. 

وی با اشاره به اعزام مبلغان در پیاده روی اربعین حسینی برای ترویج دین و ارائه مشاوره مذهبی تصریح کرد: 405 نفر از مبلغین به پیاده‌روی اربعین اعزام می شوند که تعداد زیادی از این افراد به زبان خارجی آشنا هستند و می توانند با سایر مسلمانان و زائران امام حسین (ع) از اهالی کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام عادل گفت: یک تعهدی را در ستاد اربعین بر عهده گرفتیم که آن  برای توزیع آب معدنی و یخ بود؛ تعهد ما تهیه  5 میلیون بطری آب و پنج هزار قطعه یخ بود که با توجه به برنامه ریزی های از پیش تعیین شده  این تعداد را  نیز بیشتر خواهیم کرد.

وی با  ارائه بخشی از خدمات این سازمان در پیاده روی اربعین بیان داشت: ارائه خدمات درمانی، استقرار پزشک و ارائه خدمات درمانی به بیش از ده هزار زائر پیش بینی شده است. همچنین17 دستگاه کانتینر نانوایی تهیه شده که چه در مسیرها و مرز ها و چه در اعتاب مقدس اسکان دارند و خدمات ارائه می دهند. در 24 نقطه رخت شورخانه فراهم کرده ایم که افراد لباس زائرین را بعد از یک ساعت شست و شو و خشک کردن تحویل می دهند. همچنین دستگاه های یخ ساز ، سردخانه، کارخانه یخ و سوله ،سیزده دستگاه ژنرال برقی دو کیلو وات به بالا،دستگاه تمام اتوماتیک کباب زن و فلافل زن و دستگاه های سرمایشی اعم از مه پاش و استخر فراهم کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به در راه ماندگان اربعین گفت: پیش‌بینی حمایت در راه ماندگار را نیز داشته ایم که اکثر مواکب ما می‌توانند آن‌ها را با هماهنگی سازمان حج و زیارت کمک کنند. 

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی این سازمان در اربعین حسینی بیان داشت: امسال توجه ویژه ای به برنامه های فرهنگی در مواکب شده و اقلام فرهنگی جزو ملزوماتی بوده که قرار شد در مواکب فراهم کنند تا در اختیار زائران ایرانی و خارجی ارائه شود. همچنین گروه های مختلف نمایشی و سرودخانی در مواکب برنامه اجرا می کنند. اعزام کاروان نور قرآن در اربعین حسینی که ان شاء الله 700 برنامه قرآنی پیش‌بینی شده است.

حجت الاسلام عادل افزود: بیانیه ای در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم تدبیر شده است که 72 نفر اقدام به ایجاد ایستگاه های قرائت قرآن و اقامه نماز خواهند داشت. برنامه‌های ویژه قرآنی و کرسی‌های قرآن نیز اجرا خواهد شد. پویش ختم قرآن کریم برای زائران به منظور زیارت نیابتی نیز اجرا می‌شود که افراد می توانند در پویش شرکت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما در مرزها از محور میرجاوه که مرز ورودی از استان سیستان و بلوچستان است پذیرای مردم کشور پاکستان هستیم همچنین در مرزهای ایران و عراق خدمات مواکب سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه خدمت خواهند داد که ان شاء الله 364موکب در خدمت زائران خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha