کد خبر 211692
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماجرای یک قرارداد پر سرو صدا

ماجرای یک قرارداد پر سرو صدا

امضای قرارداد محمد نادری با تراکتور حاشیه و جنجال جدیدی در فوتبال ایران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ فوتبال ایران در 2 روز اخیر درگیر حاشیه و جنجال عجیبی شده که به واسطه یک امضای قرارداد رقم خورده و باعث شده اعتراض‌های شدیدی به تغییر یا به عبارتی نقض یک قانون از سوی برخی باشگاه‌ها و طرفدارانشان صورت بگیرد و باشگاه تراکتور در مقام دفاع از خودش بر بیاید.

ماجرا مربوط به قانونی است که ابتدای فصل از سوی فدراسیون فوتبال ابلاغ و به شکل رسمی اعلام و رسانه‌ای شد. سقف تعداد بازیکن خارجی تیم‌های لیگ برتری از 2+1 به 5 عدد رسید و یک تبصره به آن اضافه شد مبنی بر اینکه بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور هم برای بازگشت به ایران در ابتدا سهمیه خارجی محسوب می‌شوند و یکی از آن 5 سهمیه به حساب می‌آیند که این موضوع دست باشگاه‌ها را در جذب لژیونرهای دیپورتی به فوتبال ایران می‌بندد.

این قانون در ادامه قوانین پر حرف و حدیث این دوره فدراسیون فوتبال بود مبنی بر اینکه استخدام قرضی بازیکنان ایرانی از تیم‌های خارجی ممنوع است و هر باشگاهی نیاز به جذب این نفرات دارد باید رضایت نامه قطعی و دائمی آنها را دریافت و این بازیکنان را به صورت قطعی و کامل به خدمت بگیرد و این موضوع کار را برای باشگاه استقلال در حفظ امثال محبی و قایدی دشوار و غیر ممکن کرد تا جایی که این دو بازیکن کلیدی خودش را از دست داد.

و اما ماجرای نادری و باشگاه تراکتور چرا بیخ پیدا کرد؟ باشگاه تراکتور اواخر فصل گذشته توسط محمدرضا زنوزی مطلق، مالک خود نامه ای را خطاب به مسئولان فدراسیون فوتبال نوشته و پیشنهاد داد که سهمیه بازیکنان خارجی در فوتبال ایران افزایش یافته تا هم سطح کیفی مسابقات لیگ برتر افزایش پیدا کند و از حریفان آسیایی و حاشیه خلیج فارس عقب نمانیم و هم از طرفی قیمت فزاینده بازیکنان داخلی که به شکل افسار گسیخته‌ای با تورم روبرو شده بود با شکستن این انحصار با کاهش و تعدیل روبرو شود و چندی بعد بود که با ابلاغیه قوانین جدید نقل و انتقالات فوتبال ایران مشخص شد پیشنهاد تراکتور پذیرفته شده و البته تبصره‌هایی شامل این موضوع می‌شود که بعداً گریبان خود این باشگاه را گرفت.

باشگاه تراکتور در پنجره تابستانی نقل و انتقالات گزینه‌های اسم و رسم داری را به خدمت گرفت و نفرات مطرح و سرشناسی همچون آلوارو خیمنز، شجاع خلیل زاده، امیرحسین حسین زاده، مهدی شیری، سیامک نعمتی و... را جذب کرده است و کار به جایی کشید که در نهایت مجبور شد برای جذب نفرات مد نظر خودش برخی افراد را از فهرست خود خارج کند.

با این وجود تراکتوری‌ها که اقدام به جذب محمد نادری، بازیکن سابق خودشان کردند در امضای قرارداد با وی به مشکل قانونی برخورد کردند که مربوط به همان تبصره خارجی حساب شدن لژیونرهای بازگشتی به لیگ برتر می‌شود و این موضوع نشان می‌داد 5 سهمیه خارجی تراکتور تکمیل شده و اجازه ثبت قرارداد با نادری را ندارد.

آنها پس از خریدهای اسم و رسم دار خود و بدون توجه به محدودیت قانونی، سراغ محمد نادری رفتند تا بازیکن فصل گذشته آلتای اسپور ترکیه را جذب کنند. او نیز با تراکتور توافق داخلی امضا کرد و با سرخپوشان تمرینات خود را دنبال می‌کند اما به دلیل نبود قانون وضعیتی بلاتکلیف داشت.

پاکو خمز که در دو بازی دوستانه اخیر تراکتور از نادری در ترکیب اصلی استفاده کرده بود برای استفاده از او دچار مشکل شد و قوانین می‌گفت او به دلیل اینکه به عنوان لژیونر بازگشتی به ایران شامل سهمیه خارجی می‌شود نمی‌تواند با سرخپوشان تبریزی قرارداد امضا کند و باشگاه اگر تمایل به جذب او دارد چاره‌ای جز کنار گذاشتن یکی از بازیکنان خارجی فعلی خود نظیر صفا هادی، شجاع خلیل زاده (لژیونر‬ بازگشتی)، الوارو خیمنز، امیرحسین حسین زاده (لژیونر بازگشتی) و ریکاردو آلوز ندارد.

البته این پایان ماجرا نبود بلکه نادری با توجه به قوانین جذب بازیکن خارجی نه تنها با تراکتور بلکه هیچ باشگاه ایرانی دیگر نمی‌توانست قرارداد امضا کند. نادری باید در سطح اول لیگ ترکیه بازی می‌کرد که سوپر لیگ این کشور محسوب می‌شود اما او فصل گذشته در لیگ یک آنجا حضور داشت تا نتواند به عنوان خارجی برای تیم‌های کشور خودش بازی کند! در حقیقت نادری هم سهمیه ایرانی محسوب می‌شود و هم خارجی!

این موضوع مدتی باعث کش مکش میان باشگاه تراکتور و فدراسیون فوتبال شد تا جایی که هوشنگ نصیرزاده با قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال به درگیری لفظی پرداخته و علیه یکدیگر مصاحبه کردند ولی در ادامه پافشاری تراکتور برای تغییر قانون موجود جواب داد و نادری توانست برخلاف منع قبلی با تراکتور امضای قرارداد کرده و در فصل جدید برای این تیم بازی کند.

این موضوع موجب اعتراض شدید سایر باشگاه‌ها و طرفدارانشان شد چرا که هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور همزمان عضو کمیته تدوین مقررات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال هم هست و اینطور عنوان می‌شود که او از یک سِمت خود برای بهره برداری در سِمت دیگر استفاده کرده و تداخل منافعی که در این میان وجود داشته منفعتی را به باشگاه تراکتور رسانده که مصداقی از بی عدالتی در فوتبال ایران است.

البته نصیرزاده عقیده دارد قانون جدید و اصلاح شده به سود فوتبال ایران و تمام باشگاه ها محسوب می‌شود و اینطور نیست که تنها به سود تراکتور باشد و در ادامه مواهب آن به تمام باشگاه‌های لیگ برتری خواهد رسید. با این وجود امضای نادری با تراکتور جنجال های زیادی ایجاد کرده است و یکی از پر سروصداترین نقل و انتقالات تابستان کنونی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha