کد خبر 210579
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

حجت الاسلام فیض آبادی در گفتگو با «حیات»:

عزاداری امام حسین (ع) تعظیم شعائر الهی است

عزاداری امام حسین (ع) تعظیم شعائر الهی است

کارشناس مذهبی گفت: عزاداری امام حسین علیه‌السلام تعظیم شعائر الهی است، هرچیزی که نماد دین، شعار دین و الم دین است باید آن را با عظمت نگهداری کنیم.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی کارشناس مذهبی و استاد قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره اهمیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) گفت:عزاداری امام حسین علیه‌السلام تعظیم شعائر الهی است، هرچیزی که نماد دین، شعار دین و الم دین است باید آن را با عظمت نگهداری کنیم. به‌عنوان مثال درباره سعی صفا و مروه خداوند می‌فرماید که شعائر الهی می‌باشد، هر کسی که به مکه می‌رود باید ردپای هاجر را  هروله کنان بدود چون هاجر یک حرکت بزرگی برای اقامه دین انجام داد، امام حسین علیه‌السلام نیز یک حرکت بزرگ برای اقامه دین انجام داد و لازم است یادآوری شود. 

وی افزود: در وهله اول باید این حرکت بزرگ امام حسین (ع) را همیشه بزرگ بشماریم که بهترین شیوه آن برگزاری عزاداری برای ایشان و یارانش می‌باشد. در وهله دوم نیز بحث مبارزه با دشمن مطرح می‌شود؛ حرکت امام حسین (ع) از یک جواب «نه» شروع شد، نه گفتن به بیعت با یزید یعنی مبارزه با دشمن است.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به مقام امام حسین (ع) گفت:  در روایات داریم که سعی کنید تسبیح دستتان و مهر نمازتان از خاک کربلا باشد، اگر از خاک کربلا باشد آثار خوبی برای ما دارد، خوردن خاک حرام است اما اگر مقدارکمی از خاک کربلا را بخوریم شفابخش می‌شود، در همه مناسبت‌های مذهبی زیارت امام حسین تأکید شده‌است و مستحب است که این زیارت را بخوانیم، در روز عرفه نیز طبق روایات ملائکه در ابتدا به حرم امام حسین علیه‌السلام در کربلا می‌روند و بعد به عرفات مشرف می‌شوند. طبق روایات دعا زیر قبه امام حسین (ع) مستجاب است؛ هیچ امامی جز امام حسین (ع) مراسم اربعین ندارد.

وی با اشاره به آداب دهه اول ماه محرم  بیان داشت: روایت داریم که روز عاشورا را روز اندوه و گریه قرار دهیم؛ امام فرمودند اگر می‌خواهید ثوابی مانند ثواب شهدای کربلا داشته باشید هر وقت به یاد امام حسین علیه‌السلام افتادید بگویید:«یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیماً»؛ یعنی ای‌ کاش با آن‌ها بودم و به فوز عظیم می‌رسیدم؛ روایت داریم اگر می‌خواهیم در غرفه‌های بهشتی با پیغمبر و آل پیغمبر ساکن شویم بر قاتلان امام حسین (ع) لعنت بفرستیم، لعنت بر دشمنان و قاتلان امام حسین (ع) تأکید شده است؛ همچنین اگر کسی می‌خواهد بدون گناه خداوند را ملاقات کند به زیارت کربلا برود؛ سرودن شعر و مرثیه‌خوانی، برگزاری مجالسی به یاد ائمه و امام حسین (ع) و  گریه کردن برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا آدابی است که در بحث محرم ذکر شده‌است.

وی با اشاره دلیل پررنگ بودن مراسم های عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول ماه محرم گفت: دلیل این‌که عزاداری در دهه اول ماه محرم پررنگ‌تر است این است که در روایت داریم که اهل بیت عزاداری برای امام حسین (ع) را از شب اول محرم شروع می‌کردند و لباس سیاه می‌پوشیدند، مراسم می‌گرفتند، محزون و اندوهگین بودند، در این رابطه تفسیرهای فراوانی نیز روایت ‌شده است؛  برخی از بزرگان علت پررنگ تربودن عزاداری ها در دهه اول محرم را اینگونه می‌گویند که سعی کنید و کاری کنید که سر مبارک امام حسین (ع) به روی نیزه نرود، منظوراین است که از اول محرم بیدار شویم که روز عاشورا سر امام به نیزه نرود و الی اگر سر امام حسین روی نیزه رفت چه فایده ای دارد؟ به یک نوعی این روایت بیدار کردن افراد از خواب غفلت است.

حجت الاسلام فیض آبادی تصریح کرد: معمولاً افرادی که در پیروی از اهل‌بیت (ع) خیلی عقب افتادند، برای اسلام سودی نداشتند، مثل قیام توابین که توابین قیام کردند، شهید و کشته شدند ولی اثر خاصی برای اسلام نداشتند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم در دهه اول محرم گفت: بعضی می‌گویند چون مصیبت‌های عاشورا بسیارسنگین است، مردم را از روز اول محرم آرام‌آرام آماده کنید که روز عاشورا وقتی به این غم عظیم برسند تحمل شنیدن این مصیبت‌ها را داشته باشند.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به روزه گرفتن در روز عاشورا بیان داشت: درباره روزه گرفتن در روز عاشورا چون بنی‌امیه آن روز را روز شادی قرارداده بودند و روزه می گرفتند ما روایت داریم که روزه گرفتن و شادی کردن در روز عاشورا کراهت دارد.

کارشناس مذهبی با اشاره به دادن صدقه شب عاشورا به نیت حضرت مهدی (عج) گفت: از بزرگان روایت شده است که  در شب عاشورا چون امام زمان (عج) امام ما می باشند و بنا به امام بودن ایشان بیشتر از ما  از قضایای روز عاشورا خبر دارند؛ و ما تنها از کتاب ها و منابع از روایات روز عاشورا آشنا شده ایم، لذا قلب ایشان  در شب عاشورا در تب و تاب است، بنابراین بسیار بر قلب امام زمان (عج) در آن شب فشار وارد می‌شود و به‌همین جهت برای سلامتی ایشان بهتر است که صدقه بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha