کد خبر 209794
۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «حیات»:

آمریکا پیگیر دیدار حضوری با ایران است، ایران قبول نمی کند/ اشتباه استراتژیک جمهوری آذربایجان در قبال ایران

آمریکا پیگیر دیدار حضوری با ایران است، ایران قبول نمی کند/ اشتباه استراتژیک جمهوری آذربایجان در قبال ایران

شهریار حیدری گفت: آمریکا به ظاهر وانمود می‌کند که هیچ پیامی به ایران نفرستاده است درحالیکه حداقل در یکسال گذشته، چندین بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران پیام دادند و می خواهند به صورت حضوری با ایران مذاکره کنند و حاضرند که به مذاکرات برجام برگردند ولی ایران دیدار حضوری را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛  شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری حیات در رابطه با از سرگیری روابط ایران و عربستان، مذاکرات برجامی، جنگ روسیه و اوکران و اتفاقاتی که در قفقاز جنوبی رخ می دهد صحبت کردیم.

مشروح مصاحبه حیات با شهریار حیدری در ۳ بخش تدوین شده است که بخش دوم  آن به شرح ذیل است:

حیات: نظرتان در مورد توافق ایران و عربستان چیست؟ از سرگیری روابط دو کشور چقدر می تواند در اتحاد منطقه‌ای در قبال غرب موثر باشد؟

حیدری: حاکمان عربستان پس از اصلاحات اداری که در کشورش انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اولویت با کشورهای همسایه است پس لازم دیدند که با کشورهایی مثل ایران، یمن و سوریه رفع تنش کنند. اقدام عربستان اقدام بسیارخوبی بود. اولویت راهبرد جمهوری اسلامی ایران هم ارتباط با کشورهای همسایه و رفع سوءتفاهمات است. عربستان در یک مقطع زمانی، تحت تاثیرکشورهای فرامنطقه ای بود، کارکردهای رژیم صهیونیستی در ایجاد تنش و تفرقه بین ایران و عربستان، عربستان با یمن، بحرین و سوریه بود که می توان گفت که در ایجاد این اختلاف تاحدودی هم عملکرد موفقی داشت ولی به نظر من کنار گذاشتن اختلاف و تصمیم به از سرگیری روابط، جزو توفیقات بزرگ در نظام بین الملل و تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه و آسیاست. پس از توافقی که بین عربستان و چند کشور منطقه ایجاد شد هر روز شاهد تولید قدرت و ژئوپلتیک جهان اسلام در خاورمیانه و جهان هستیم.

امروز عربستان نقش مثبتی در مذاکرات دارد

حیات: در زمان احیای برجام، عربستان یکی از مخالفین احیای برجام بود، با توجه به اینکه شرایط تغییر کرده و توافقاتی بین ایران و عربستان شکل گرفته است آیا میتوان شاهد مخالفت‌های عربستان با احیای مذاکرات شد؟


حیدری: به طور کلی عربستان در روابطش با کشورهای همسایه تجدید نظر داشت. یکی از موضوعاتی که عربستان تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گرفت این بود که قصد داشتند از ظرفیت‌های مالی عربستان برای به نتیجه نرسیدن برجام استفاده کنند که عربستان تا قبل از برقراری روابط دیپلماتیک با ایران، یکی از حاشیه های برجام بود ولی امروز عربستان نقش مثبت در مذاکرات را دارد.

آمریکا پیگیر دیدار حضوری با ایران است، ایران قبول نمی کند/ اشتباه استراتژیک جمهوری آذربایجان در قبال ایران

آمریکا پیگیر دیدار حضوری با ایران است، ایران قبول نمی کند


حیات: آیا به مذاکرات برجامی امیدوار هستید؟

حیدری: پیام های منعکس شده از سمت کشورهای طرف برجام، مثبت ارزیابی می‌شود. آمریکا به ظاهر وانمود می‌کند که هیچ پیامی به ایران نفرستاده است درحالیکه حداقل در یکسال گذشته، چندین بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران پیام دادند و می خواهند به صورت حضوری با ایران مذاکره کنند و حاضرند که به مذاکرات برجام برگردند ولی ایران دیدار حضوری را نمی‌پذیرد. زیرا اعتقاد داریم که صرفا در قالب برجام میتوان با آمریکا مذاکره کرد.

 در صورتی که آمریکا صادقانه درخواست کند جمهوری اسلامی می تواند این درخواست را بررسی کند. اغلب پیام‌های ارسالی به صورت کتبی و شفاهی بوده که مجموعه پیامک‌هایی که آمریکا برای ایران ارسال کرده، قابل توجه است ولی مقامات آمریکایی در محافل سیاسی به نحو دیگری صحبت و وانمود می‌کنند.


حیات: اخیرا آقای ظریف ادعا کردند که اقدامات فعلی برای احیای مذاکرات مثبت ولی برخلاف مصوبات مجلس است. نظر شما در این رابطه چیست؟ مجلس چه مصوباتی در این خصوص داشته است؟

حیدری: مصوبات مجلس بیشتر در رابطه با اقدام راهبردی انرژی اتمی است. ما ۹ بند تحت عنوان اقدام راهبردی برای ترغیب لغو تحریم‌ها در مجلس تصویب کردیم. چنانچه تحریم‌ها لغو شوند ما نیز در قالب آژانس بین‌المللی و سازمان انرژی اتمی همکاری خواهیم کرد، برنامه های سازمان انرژی اتمی نیز خوب پیش می‌رود.

جمهوری اسلامی ایران زیر بار فشار نمی‌رود


حیات: آیا احتمال دارد ایران از NPT خارج شود؟ در این صورت چه اتفاقاتی پیش‌بینی می‌شود؟


حیدری: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که NPT مشروط به همکاری دوجانبه است و اگر قرار بر این باشد که فقط ایران قوانین موجود را رعایت کند قطعا تجدید نظر خواهیم کرد. کما اینکه مجددا اعلام آمادگی کرده‌ایم، چنانچه آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و مباحث متعددی که در گذشته مطرح بود و جهت‌گیری‌های امنیتی به موضوع داده‌ بودند را کنار بگذارد، میتوان در همکاری ها تجدید کرد زیرا جمهوری اسلامی ایران زیر بار فشار نمی‌رود و در این صورت هیچ تعاملی نخواهد داشت.

با توجه به همکاری آژانس و اعلام کشورهای طرف برجام، زمان آن فرا رسیده است که جمهوری اسلامی در شرایط مناسب همکاری‌های لازم را داشته‌ باشد.

افراد تحریم شده از سوی آمریکا تاثیری در اقتصاد ما ندارند


حیات: تحریم‌های گسترده علیه ایران همچنان ادامه دارد، آیا این تحریم‌ها میتواند سد راه ایران برای رسیدن به اهدافش باشد؟ تحریم اشخاص تا چه حد تاثیرگذار است؟

حیدری: تحریم ها مباحث سیاسی است و بار روانی دارد وگرنه اشخاصی که از سوی آمریکا تحریم می‌شوند نه منافعی در آمریکا و نه اروپا دارند زیرا افراد تحریم شده بیشتر افراد سیاسی و قضایی هستند که هیچ تاثیری در اقتصاد ما ندارند.

جمهوری آذربایجان نباید پای رژیم صهیونیستی را به کشورش باز می کرد


حیات: رفتارهای اخیر جمهوری آذربایحان در قبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیدری: جمهوری آذربایجان کشوری است که پس از فروپاشی شوروی از آن کشور جدا شد، کشوری نوپا و جوان که هنوز مسائل و مشکلات اقتصادی زیادی دارد. از این رو احساس کردند که از ظرفیت کشورهای دیگر برای امنیت، اقتصاد و معیشت استفاده کنند. با کمال تاسف باید عرض کنم که جمهوری آذربایجان دچار یک اشتباه استراتژیک و تاریخی شد که پای رژیم صهیونیستی را به کشورش باز کرد.

 رژیم صهیونیستی با هدف تنش در روابط ایران و آذربایجان، در آن کشور حضور دارد. در سال ۱۳۷۵ به بهانه احیای پادگان‌های نظامی به نزدیکی مرزهای ما آمدند و با مستقر شدن در جوار مرز ایران و آذربایجان، دستگاه‌های استراق سمع و سرویس‌های جاسوسی را مستقر کردند. جمهوری اسلامی بارها به آذربایجان تذکر داد تا این پدیده شوم را از مرزهای ما دور کنند، از سوی دیگر جنگی که بین آذربایجان و ارمنستان شکل گرفت محوریت آن با کشورهای فرامنطقه‌ای بود. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی، آمریکا و ترکیه در این کشور حضور فعال دارند الان مدعی هستند که جمهوری آذربایجان هیچ نقشی در پیروزی مقابا ارمنستان نداشته و باید منابع قفقاز در اختیار این ۳ کشور قرار گیرد.

بزرگترین آسیب جدی برای جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی، آمریکا و ترکیه است. ما نگران امنیت آذربایجان هستیم و امنیت این کشور را به دلیل اینکه یک کشور مسلمان و دوست با اشتراکات زبانی و مذهبی با ایران است، امنیت خودمان می‌دانیم. جمهوری آذربایجان اشتباه استراتژیک نسبت به ایران دارد.

جمهوری آذربایجان اشتباه استراتژیک نسبت به ایران دارد و روزی خواهد رسید که همانند عربستان به این نتیجه می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران بهترین همسایه و دوست برای آذربایجان و سایر کشورهای منطقه است.

آمریکا پیگیر دیدار حضوری با ایران است، ایران قبول نمی کند/ اشتباه استراتژیک جمهوری آذربایجان در قبال ایران

ترکیه به دنبال احیای آتاترک است

حیات: جمهوری آذربایجان گهگاهی با تحریک پذیری برخی کشورها ادعاهایی بر دالان زنگزور دارد. نظر شما در رابطه با این رفتار جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای شمالی ایران چیست؟

حیدری: بارها اعلام کردیم که نظر ایران این است که تغییری در ژئوپلتیک منطقه ایجاد نشود. باتوجه به مرز مشترک ۴۷ کیلومتری با ارمنستان و روابط خوبی که با این کشور در طول تاریخ داشتیم یکی از بهترین کشورها در توجه به امنیت پایدار مرزهاست. در صورت تغییر در مرز بین آذربایجان و ارمنستان، صاحب اصلی این مرز رژیم صهیونیستی، ترکیه خواهند بود. ترکیه به دنبال احیای آتاترک است و با کمال تاسف، جمهوری آذربایجان این موضوع و سیاست راهبردی اردوغان را متوجه نمی‌شود زیرا با فشار بر مردم قره‌باغ که جزئی از ارمنستان بوده، در تلاش برای حذف مرز مشترک بین آذربایجان و ارمنستان است.

جمهوری اسلامی ایران به وضعیت موجود پایبند و معتقد است که نباید هیچگونه تغییری در این مرز بوجود آید. در صورت تغییر در مرز بین آذربایجان و ارمنستان، صاحب اصلی این مرز رژیم صهیونیستی، ترکیه خواهند بود نه جمهوری آذربایجان.

جمهوری آذربایجان به جای اینکه تحت تاثیر ترکیه و رژیم صهیونیستی قرار گیرد باید مشکلات خود با ارمنستان را به شیوه مسالمت آمیز حل کند.

اروپا و آمریکا با دام قرار دادن اوکراین، در تلاش برای تضعیف روسیه هستند

حیات: جنگ بین روسیه و اوکراین با شدت قبل ادامه دارد، اخیرا نیز شاهد کودتای واگنرها بودیم. سرانجام این جنگ چه خواهد شد؟

حیدری: طبق تحلیل‌های خودم از وضعیت ژئوپلتیک منطقه، به نظرم اوکراین برای روسیه یک دام بود. قدرت نظامی، دریایی و اقتصادی روسیه پس از فروپاشی شوروی، احیا شده بود و آمریکا و اروپا به شدت نگران این موضوع بودند، بنابراین اوکراین را مورد هدف قرار دادند و با ایجاد تنش بین این دو کشور در تلاش بودند که  قدرت روسیه را در نظام بین الملل، اقتصادی و نظامی تضعیف کنند.

اروپا نه طرفدار اوکراین و نه طرفدار روسیه است

واگنرها هم جریان تندرویی هستند که معتقدند روسیه باید برخورد شدیدتری با اوکراین داشته باشد که قطعا تحرکاتی که دارند بی نتیجه خواهد ماند. اروپا نه طرفدار اوکراین و نه طرفدار روسیه است فقط با دام قرار دادن اوکراین، در تلاش بدای تضعیف روسیه هستند.

این دو کشور باید به دور از تنش و مسالمت آمیز مشکلاتشان را حل کنند زیرا این درگیری به نفع هیچ کدام نیست بلکه به نفع اروپا و آمریکاست.

گزارش: صفورا طالب زاده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha