کد خبر 209303
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

رصد مداوم و مستمر از منابع آبی در تالاب‌های کشور

رصد مداوم و مستمر از منابع آبی در تالاب‌های کشور

مدیر پیشخوان رصد منابع آبی گفت: با راه‌اندازی سامانه پیشخوان رصد منابع آبی به صورت مستمر و مداوم شاهد رصد منابع آبی خواهیم بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ قاسم زاده، مدیر پیشخوان رصد منابع آبی، گفت: امروز مراسم رونمایی از پیشخوان رصد منابع آبی کشور انجام شد که با استفاده از این سامانه ما به صورت مداوم شاهد رصد منابع آبی در سدها و تالاب ها را انجام می دهیم

به گفته مدیر پیشخوان رصد منابع آبی، این محصول تماما توسط متخصصان مدیریت منابع آب انجام شد و ۹۰۰ ثبت نام کننده در این پیشخوان درخواست داده اند و ۳۰۰ نفر تأیید شده اند که عدد قابل توجهی است. آمار بارش کشور، وضعیت ۱۹۷ سد مهم به صورت جزیی و تحلیل منابع آب زیرزمینی از ویژگی‌های این پیشخوان است.

 او می گوید: یکی از دستورات وزیر نیرو در بحث حکمرانی داده و ارتقاء آن بود که با این پیشخوان بخشی از این دستور انجام شد. ما در بخش آب داده‌های زیادی تولید میکنیم که برای استفاده از آن نیاز به ابزار داریم و ابزار سنتی نمیتواند پاسخگو باشد. پیشخوان منابع آب از مهمترین محصولات است که برای پاسخگویی به این نیاز ابجاد شد.

 قاسم زاده گفت: اطلاعات در اختیار ما بوده و به صورت انفرادی استفاده می‌شد، اما پیشخوان جدید این اطلاعات را تجمیع می‌کند و یک موتور تحلیل گر متصل به این سامانه است که دائما داده ها را تحلیل و بروزرسانی می‌کند. شاخص منابع آب، پیش بینی بارش ها، مخازن سدها و آمار بارش‌های کشور، عناصر اصلی برای مدیریت منابع آب کشور است که در این پیشخوان آورده شده است. نکته حائز اهمیت این است که در مخازن سدها هم تحلیل‌های منفرد و هم تحلیل‌های زنجیره‌ای داریم.د ر آب‌های زیرزمینی به عنوان یکی از مهمترین منابع آب کشور باید به نحوی از آبخوان‌ها حفاظت کنیم و سرعت اُفت این مخازن را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha