کد خبر 209270
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

اطلاعات پویا نقش مهمی در مدیریت منابع آبی دارد

اطلاعات پویا نقش مهمی در مدیریت منابع آبی دارد

وزیر نیرو گفت: اطلاعات صحیح به روز و پویا در مدیریت منابع آبی نقش کلیدی دارد که پیشخوان رصد آب در همین راستا ایجاد شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، وزیر نیرو در مراسم رونمایی از پیشخوان رصد منابع آبی کشور گفت: آب به عنوان عنصر حیات است و با توجه به افزایش روز افزون تقاضای آب در بخش‌های مختلف ضرورت مدیریت منابع آب امری بدیهی است چراکه کشوری در حال رشد و پیشرفت در بخش صنعتی و کشاورزی هستیم. پس از پیروزی انقلاب در بخش‌های مختلف شاهد رشدهای زیادی بودیم. حدود ۴۵ سال پیش ۵.۷ میلیون واحد مسکونی داشتیم که امروز واحدهایی که دارای اشتراک آب و برق هستند به ۳۰ میلیون رسیده است. در صنعت هم رشد چشمگیری داشتیم؛ و ظرفیت فولاد از ۴۸ میلیون تن عبور کرده و به بیش از ۱۰۰ برابر نسبت به ۴۵ سال گذشته رسیده است.

او ادامه داد: سرانه آب کشور ۳ هزار و ۶۰۰ متر مکعب بود این سرانه امروز به کمتر از ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است. میطلبد که ما مدیریت بسیار خوب و دقیقی بر این عنصر حیاطی داشته باشیم. اطلاعات صحیح به روز و پویا در این امر نقش مهمی دارد. با تحلیل و تلفیق این اطلاعات با مدل‌های پیشرفته می توان در مدیریت منابع آبی پیشتاز بود.

محرابیان می‌گوید: طی جلسات با همکاران به نتیجه رسیدیم که چنین پیشخوانی در بخش آب نیاز است. این اطلاعات بعضاً در اختیار ما بوده و به صورت انفرادی استفاده می‌شده است اما پیشخوان جدید این اطلاعات را تجمیع می‌کند و یک موتور تحلیل گر متصل به این سامانه است که دائما داده ها را تحلیل و بروزرسانی می‌کند. شاخص منابع آب، پیش بینی بارش ها، مخازن سدها و آمار بارش‌های کشور، عناصر اصلی برای مدیریت منابع آب کشور است که در این پیشخوان آورده شده است. نکته حائز اهمیت این است که در مخازن سدها هم تحلیل‌های منفرد و هم تحلیل‌های زنجیره‌ای داریم.د ر آب‌های زیرزمینی به عنوان یکی از مهمترین منابع آب کشور باید به نحوی از آبخوان‌ها حفاظت کنیم و سرعت اُفت این مخازن را کاهش دهیم.

جوانبخت معاون وزیر نیرو در این رویداد گفت: سامانه تجمیع آمار و اطلاعات و داده‌های آب کشور از کمبودهای ما در بخش آب کشور بود. همکاران ما همت خوبی را به خرج دادند و این سامانه راه اندازی شد. در این سامانه به شاخص‌های مهم آب کشور و تجزیه تحلیلی آن‌ها خواهیم پرداخت. پارامترهای محیطی و آب‌های زیرزمینی پیش بینی بارش‌ها که در مدیریت آب کشور جزء نیازمندی‌های ما بود در این سامانه تجمیع و راه اندازی شد.

او ادامه داد: امیدوار هستیم توسعه این سامانه و اصلاحات انجام شود، اما در مدیریت منابع آب کشور که در شرایط فعلی با مسائل خاصی روبرو هستیم میتواند گام مهمی باشد. موضوع اطلاعات و داده‌های صحیح با توجه به تغییرات اقلیمی میتواند به ما در مدیریت آب کمک کند. امسال این سامانه به شکل کامل‌تر از گذشته یاری گر مدیران بخش آب باشد.

 پیشخوان منابع آب از مهمترین محصولات است که برای پاسخگویی به این نیاز ابجاد شد

در ادامه قاسم زاده سخنگوی آب در خصوص ویژگی‌های ابن پیشخوان گفت: یکی از دستورات وزیر نیرو در بحث حکمرانی داده و ارتقاء آن بود که با این پیشخوان بخشی از این دستور انجام شد. ما در بخش آب داده‌های زیادی تولید میکنیم که برای استفاده از آن نیاز به ابزار داریم و ابزار سنتی نمیتواند پاسخگو باشد. پیشخوان منابع آب از مهمترین محصولات است که برای پاسخگویی به این نیاز ابجاد شد.

قاسم زاده گفت: این محصول تماما توسط متخصصان مدیریت منابع آب انجام شده و ۹۰۰ ثبت نام کننده در این پیشخوان درخواست داده اند و ۳۰۰ نفر تأیید شده اند که عدد قابل توجهی است. آمار بارش کشور، وضعیت ۱۹۷ سد مهم به صورت جزیی و تحلیل منابع آب زیرزمینی از ویژگی‌های این پیشخوان است.

بعد از تلاش بسیار زیاد، مرحله سوم آمار برداری کشور به پایان رسید و ۱۰۰ قرارداد در بحث آمار برداری انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha