کد خبر 207493
۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

یادداشت/ بهاره بهرامی

سلامت جسمانی دانش آموزان؛ قربانی نظام آموزش

سلامت جسمانی دانش آموزان؛ قربانی نظام آموزش

صندلی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش حدود 9 ماهیست که خالی می باشد و گویی نه برای وزیر پیشین و نه برای وزیر جدید سر سوزنی اهمیت ندارد و این درحالیست، که بنا بر اعلام کارشناسان حوزه سلامت و متخصصان تغذیه، دانش آموزان ایرانی سوار بر نمودار صعودی چاقی و اضافه وزن شده اند.

به گزارش حیات: طبق فرمایش رهبر انقلاب، تربیت، پیش از تعلیم انسان را به حرکت در می آورد. به گفته ایشان انسان تا در میدان تعلیم و تربیت گام ننهد توانایی هایش از مرحله نهان و نهفته به مرحله فعلیت و شکوفایی نمی رسد. از این رو باید به صورت دقیق و حساب شده برای تعلیم و تربیت جامعه برنامه ریزی کرد.

طبیعتا میدان وسیع تعلیم و تربیت نیازمند راهبری مصلح، مسئولیت پذیر و دلسوز دارد که باید خود عمری در مسیر فراگیری علم در بستر پرورش صحیح کسب فضیلت کرده باشد. 

از این رو، اگر اظهار نظر امام راحل (ره) که فرمودند "امید من به شما جوانان است تا انشاالله مقدرات کشور ما بعد از این در دست شماها باشد و شماها وارث این کشور باشید" را شاخص و مبنا قرار دهیم در می یابیم این جوانان باید در بستر صحیح و مناسب تعلیم، تربیت و پرورش به رشد و بالندگی برسند. اما آیا این بستر برای کودکان و جوانان ما فراهم شده است؟

مدت هاست حواشی وزارتخانه ایی که باید تمام هم و غم آن تعلیم، تربیت و پرورش صحیح کودکان باشد آنقدر زیاده شده که دیگر وظیفه اصلی به فراموشی سپرده شده است.

در حقیقت تغییرات مداوم وزرا و معاونین در چندین سال اخیر، وزارت آموزش و پرورش را تبدیل به یکی از ضعیف ترین وزارت خانه دولت‌ها کرده است.

وزارتخانه ایی که همچنان با همان رویه چند دهه پیش گام برمی دارد و در دل آن هیچگونه توجهی به مقوله تعلیم و تربیت نشده است.

این روزها فارغ از مقوله تعلیم که مورد انتقاد همگانی صاحب نظران است و نیازمند بحثی مفصل است، خلا دو مقوله تربیت و پرورش در «وزارت آموزش و پرورش» به شدت محسوس است. 

در همین رابطه، صندلی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش حدود 9 ماهیست که خالی می باشد و گویی نه برای وزیر پیشین و نه برای وزیر جدید اندکی اهمیت ندارد و این درحالیست، که بنا بر اعلام کارشناسان حوزه سلامت و متخصصان تغذیه، دانش آموزان ایرانی سوار بر نمودار صعودی چاقی و اضافه وزن شده اند.

پدیده ای که گویی زنگ هشدار سلامت عمومی جامعه را برای کودکان امروز و بزرگسالان فردا به صدا درآورده است.

به باور بسیاری، عدم توجه مناسب به زنگ ورزش و اصول تربیت بدنی در مدارس کشور دلایل متعددی دارد. در واقع نگاه اکثر دانش آموزان به زنگ ورزش نگاهی تفریحی و نمره اییست. یعنی تعدادی از دانش آموزان زنگ ورزش را صرفا زمانی برای خوش گذرانی و فرار از درس قلمداد می کنند و تعدادی دیگر به آن نگاه نمره ای دارند، نمره ای که در معدل تاثیر مستقیم دارد.

اما با نگاهی ژرف به این باور غلط دانش آموزان در می یابیم که سیستم غلط تعلیم و تربیت ما سبب ایجاد چنین نگاهی در بین دانش آموزان شده است.

در حقیقت با وجود اینکه تنها یک زنگ در کل هفته به سلامت جسمانی دانش آموزان تعلق دارد، این مقوله همیشه قربانی دروس دیگری نظیر ریاضی، شیمی، فیزیک و غیره شده است.

از طرفی عدم توجه آموزش و پرورش به این موضوع و در پی آن عدم ارائه امکانات مورد نیاز در مدارس، زنگ سلامت جسمانی یا به تعبیری زنگ ورزش را به یکی از بی اهمیت ترین موضوعات موجود در مدارس کرده است. امری که در نهایت سبب شده وزارت آموزش و پرورش 9 ماه بدون معاون تربیت بدنی و سلامت باشد.

معاونتی که سالهاست منفعل عمل کرده و هیچگاه وزرای ما نیز به عملکرد این معاونت ورود نکرده اند.
 
در نهایت، همین بی توجهی ها طی چند سال اخیر سبب شده، براساس آمار های موجود، ۹۰ درصد کودکان ایرانی به سرعت در حال چاق شدن باشند. روندی که ظرف ۱۰ سال آتی از جامعه پویای ایرانی شهروندانی چاق و منفعل به بار می آورد.

امید است، وزیری که طبق سخنان خودش در بیش از 20 کشور دنیا تدریس کرده و سیستم های آموزش و پرورش بسیاری از کشورهای روز دنیا را دیده است پس از بازگشت از سفر حج، با نگاهی ویژه به مقوله تربیت، پرورش و سلامت جسمانی به سکان داری این وزارتخانه ادامه دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha