کد خبر 206509
۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

کریمی در گفتگو با «حیات»:

خطر شیوع آلزایمر در افراد 65 سال به بالا/ نوشیدن قهوه از آلزایمر جلوگیری می کند

خطر شیوع آلزایمر در افراد 65 سال به بالا/ نوشیدن قهوه از آلزایمر جلوگیری می کند

یک روانپزشک تغییر سبک زندگی را مهمترین عامل در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر دانست و گفت: پیروی از رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، تحرک و فعالیت فیزیکی، اجتناب از استرس و خواب کافی، آموزش یک زبان دیگر، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای (سبزیجات، میوه ها، ماهی)، نوشیدن قهوه و کنترل فشار خون از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک می باشد.

مهدی کریمی روانپزشک درخصوص بیماری آلزایمر و روش های پیشگیری از آن به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: آلزایمر یک بیماری مزمن و تخریب کننده سلول های عصبی است که به صورت آرام آغاز می شود اما به مرور، سلول های عصبی بر سر راهش را نابود می کند.

این روانپزشک با بیان اینکه رایج ترین علامت اولیه آن فراموش کردن اتفاقات تازه یا به سختی به یادآوردن آن‌هاست، بیان کرد: بیماری آلزایمر زمانی اتفاق می افتد که مقداری غیرطبیعی از پروتئین ها در مغز شکل می گیرد و سلول های اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

وی ادامه داد: نتیجه تشکیل این پلاک ها، مختل کردن عملکرد و فعالیت شیمیایی عادی مغز است که منجر به کاهش معنادار ناقلین عصبی می شود و نتیجه این اتفاقات کاهش پیشرونده عملکرد مغز است.

کریمی با اشاره به اینکه آلزایمر اغلب بزرگسالان 65 سال به بالا را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: به طور کلی فراموش کردن اتفاقات و اطلاعات جدید، فراموشی پایدار و پیش رونده، سخت بودن پیدا کردن کلمات مناسب و درست، ناتوانی در تشخیص و انجام امور، عدم تمرکز در خواندن و نوشتن، نداشتن درک درست از زمان و مکان، کاهش قدرت قضاوت، تغییرات رفتاری و خلقی، افسردگی و بیماری از علائم این بیماری بوده و اگر فردی دارای ۲ مورد از این علائم است بهتر است سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کند.

خطر شیوع آلزایمر در افراد 65 سال به بالا/ نوشیدن قهوه از آلزایمر جلوگیری می کند

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که می‌توان برای کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر انجام داد، تصریح کرد: خطر ابتلا به آلزایمر برای افراد میانسالی که به طور منظم ورزش می‌کردند تا ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.  در واقع بر اثر ترشح هورمون آیریزین در زمان ورزش، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به طور چشمگیری در افراد کاهش می یابد.

این روانپزشک درخصوص تاثیر چشمگیر استراحت و خواب خوب شبانه بر سلامت افراد، تاکید کرد: براساس آزمایشات علمی، احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که ۶ ساعت یا کمتر در شبانه روز می خوابند، به مراتب بیشتر است.

کریمی با اشاره به نتایج محققات انجمن آلزایمر اعلام کرد: عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند، خطر ابتلاء به آلزایمر را نیز افزایش می‌دهند.

وی تغییر سبک زندگی را مهمترین عامل در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر دانست و افزود: پیروی از رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، تحرک و فعالیت فیزیکی، اجتناب از استرس و خواب کافی، آموزش یک زبان دیگر، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای (سبزیجات، میوه ها، ماهی)، نوشیدن قهوه و کنترل فشار خون از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک می باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha