کد خبر 205589
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

به بهانه سالروز عملیات قدس یک «حیات» گزارش می‌دهد:

عملیاتی که 200 کیلومتر مربع از خاک ایران را آزاد کرد

عملیاتی که 200 کیلومتر مربع از خاک ایران را آزاد کرد

در این عملیات، منطقه‌ای حدود دویست کیلومتر مربع از تصرفات عراق به دست رزمندگان ایران فتح شد. یک گردان کامل از تیپ 2 حطین عراق منهدم و ضربات سختی به این تیپ وارد شد. در مجموع از نیروهای عراقی حدود دویست تن کشته، دویست تن مجروح و صد تن اسیر شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ دشمن‌ در صبح‌ روز نخست‌ (25 خرداد) با هواپیماهای‌ پی‌سی‌7 و چرخبال‌ اقدام‌ به‌ بمباران‌ شیمیایی‌ و انفجاری‌ کرد، اما با استقرار سریع‌ توپ های‌ ضد هوایی، یک‌ فروند از این‌ نوع‌ هواپیما با موشک‌ «سام‌7» ساقط‌ شده‌ و پاتک‌ هوایی‌ دشمن‌ عملاً‌ ناکام‌ ماند.

در پی این حمله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات «قدس ۱» را با رمز «یا محمد رسول الله (ص) » در منطقه عملیاتی «هورالهویزه» و شرق رودخانه «دجله» عراق، برای انهدام نیروها و بر هم زدن انسجام ماشین جنگی ارتش‌ عراق، در منطقه‌ای‌ به‌ وسعت ۱۸۰ کیلومتر مربع‌ آغاز کردند.

این عملیات که 4 روز به طول انجامید با هدف تصرف پاسگاه‌های ابوذکر و ابولیله و به دست آوردن جای پای مناسب برای ادامه عملیات در این محور، ترمیم خط پدافندی، نزدیک کردن خط پدافندی به دجله و امکان اجرای آتش روی جاده بصره - العماره طراحی و برای اجرا به لشکر 25 کربلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از استان مازندران واگذار شد.

رمز «یا محمد رسول الله (ص)» و دستاوردهای عملیات قدس 1

  پس از ابلاغ مأموریت، نیروهای اطلاعات این لشکر، شناسایی منطقه را به طور مستمر و با جدیت شروع کردند. برای عملیات چهار هدف عمده: پاسگاه ابوذکر، روستای ابولیله، برکه مختار و کمین دژبانی در عقبه دشمن مشخص شده بود. شناسایی‌ها از چهار محور آبراه‌های صف، خیطه، معارج و اعظم  انجام شد. با پیشرفت کار و تسلط نیروها بر منطقه عملیات، مقرر شد برای هر هدف دو معبر شناسایی شود و کار شناسایی در هشت معبر ادامه یابد.

لشکر 25 کربلا برای حفظ منطقه و امکان حضور فعال در آن و بالا بردن سطح آموزش و تجربه نیروهای خود، خط پدافندی در این منطقه تشکیل داد و چهار گردان نیرو در آن مستقر کرد. هر گردان موظف بود بدون درگیری خود را به مواضع عراق نزدیک کند. ازاین‌رو، نیروها با یک خیز کاملاً مؤثر و بدون درگیری و کمین در مقابل عراقی‌ها به جلو ‌کشیدند، طوری که در بعضی محورها به فاصله یک تا دو کیلومتری مواضع آنها ‌رسیدند.

منطقه عملیات به دو محور تقسیم و دو عقبه «طبر» و «شط‌علی» برای آن مشخص شده بود. طبق برآورد از منطقه و وضعیت دشمن، مقرر شد پنج گردان از رزمندگان وارد عمل شوند. مسیر محور اول از طبر به آبراه کسر، پاسگاه ترابه و آبراه نهروان ختم می‌شد. مسیر محور دوم نیز از شط‌علی به آبراه صف و از آنجا به پاسگاه‌های ابوذکر و ابولیله می‌رسید.

برای پشتیبانی عملیات، واحد پدافند هوایی چهار توپ ضد هوایی 5/14 میلی‌متری برای استقرار در آبراه نهروان، برکه‌مختار، آبراه معارج و آبراه صف ـ خیطه در نظر گرفته بود. واحد ادوات لشکر نیز چهار قبضه مینی‌کاتیوشا، 23 قبضه تیربار و دوشکا و سه قبضه توپ 106 میلی‌متری را به طور شناور در آبراه‌ها و برکه‌های صف، ترابه، مشروع و مختار برای پشتیبانی مؤثر از نیروها اختصاص داده بود.

در این عملیات، منطقه‌ای حدود دویست کیلومتر مربع از تصرفات عراق به دست رزمندگان ایران فتح شد. یک گردان کامل از تیپ 2 حطین عراق منهدم و ضربات سختی به این تیپ وارد شد. در مجموع از نیروهای عراقی حدود دویست تن کشته، دویست تن مجروح و صد تن اسیر شدند. همچنین پانزده دستگاه قایق، یک فروند هواپیمای پی‌سی7 و دو فروند هلیکوپتر ارتش عراق منهدم شد. چهار قبضه توپ ضدهوایی، شش قبضه خمپاره‌انداز و سی قطعه پل شناور از غنایم این عملیات است. در عملیات قدس 1، چهل تن از رزمندگان ایرانی شهید، سی تن مجروح و سه تن در هور مفقود شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha