کد خبر 160695
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

گزارش حیات از بزرگترین رویداد ناگوار تاریخ فوتبال در سال 1365؛

وقتی رژیم بعث مسابقه فوتبال تیم‌های منتخب چوار و ایلام را در دقیقه 55 به پایان می رساند

وقتی رژیم بعث مسابقه فوتبال تیم‌های منتخب چوار و ایلام را در دقیقه 55 به پایان می رساند

حادثه فوتبال خونین شهر چوار برگ سرخ دیگری از تاریخ پر افتخار حماسه دفاع مقدس را رقم زد، 23 بهمن سال 65 واقعه عظیمی در استان ایلام و زمین فوتبال شهر چوار به وقوع پیوست که می‌توان آن را بزرگترین رویداد ناگوار تاریخ فوتبال این مرز و بوم نامید.

به گزارش گروه سیاسی حیات، حادثه فوتبال خونین شهر چوار برگ سرخ دیگری از تاریخ پر افتخار حماسه دفاع مقدس را رقم زد، 23 بهمن سال 65 واقعه عظیمی در استان ایلام و زمین فوتبال شهر چوار به وقوع پیوست که می‌توان آن را بزرگترین رویداد ناگوار تاریخ فوتبال این مرز و بوم نامید.

آن روز قرار بود با تلاش بخشدار وقت چوار مسابقه فوتبالی بین تیم‌های منتخب چوار و ایلام برگزار شود اما در رقابتی که پایانی نداشت.

نیمه اول بازی بدون هیچ مشکلی با 2 گل توسط جعفر نورمحمدی و محمد کمالوند به سود تیم منتخب جوانان ایلام به پایان رسید و تیم‌ها بعد از استراحت کوتاه، برای برگزاری نیمه دوم فوتبال وارد زمین شدند.

تیم منتخب چوار در دقایق ابتدایی نیمه دوم توانست یکی از گل‌های خورده را توسط حسین هزاوه جبران کند و بازی طبق روال عادی خود در جریان بود تا اینکه زمان به دقیقه 55 بازی رسید و داور یک ضربه کرنر به سود تیم ایلام گرفت و یکی از بازیکنان تیم منتخب ایلام برای زدن ضربه کرنر پشت توپ قرار می گیرد و همه منتظر زدن ضربه کرنر از سوی مصطفی نعمتی بازیکن تیم ایلام هستند که ناگهان....

در آن لحظات تلخ، محل مسابقه بمباران شد تا آن رقابت فوتبال برای همیشه ناتمام بماند و تعداد زیادی از بازیکنان، مربیان، تماشاگران و داوران به شهادت برسند.

جنگ به هیچ وجه رابطهٔ انسان با انسان نیست، بلکه رابطهٔ دولت با دولت است

در کتاب «حقوق مخاصمات مسلحانه» نوشتهٔ «شارل روسو» آمده‌است: «جنگ به هیچ وجه رابطهٔ انسان با انسان نیست، بلکه رابطهٔ دولت با دولت است که در این رابطه افراد خصوصی به گونه‌ای اتّفاقی دشمنِ یکدیگر شده‌اند و این نه به عنوان دو انسان بلکه به عنوان شهروند، نه به عنوان اعضاء یک میهن بلکه به عنوان مدافع».

در جریان جنگ غیرنظامیان در آن دخالتی ندارند و بنابراین آثار جنگ هم نباید دامن گیر آنان شود. طبق مقرّرات وضع شده در سال 1874 (کنفرانس بروکسل) و سالهای 1899 و 1907 (کنفرانس لاهه) کشورهای متخاصم ملزم شده‌اند که از سرایت جنگ به افراد غیرنظامی خودداری کرده و افراد غیرنظامی را از صحنهٔ درگیری خارج نمایند. علاوه بر آن از گسترش جبهه‌های جنگ به مناطق مسکونی منع شده‌اند.

بر طبق مفاد قوانین بین‌المللی ورزشکاران (به عنوان افراد غیرنظامی) باید از هرگونه حمله نظامی مستثنی باشند ولی هواپیماهای نیروی هوایی عراق با زیر پا نهادن قوانین بین‌المللی 15 انسان بی‌گناه را هنگام بازی فوتبال به خاک و خون کشیدند.

فیلم مستطیل قرمز دربارهٔ جنایت رژیم عراق در بمباران زمین فوتبال چوار ایلام

در آبان 1395 خبری منتشر شد که یک فیلم سینمایی با موضوعیت این رخداد ساخته خواهد شد و کار فیلمبرداری آن در ایلام، تهران و شهرک سینمایی دفاع مقدس دنبال خواهد شد. تهیه‌کننده این اثر گفت:داستان این فیلم دربارهٔ جنایت رژیم عراق در بمباران زمین فوتبال چوار ایلام است. داستان فیلم در زمان حال اتفاق می‌افتد و در دنباله به رخداد «چوار» پرداخته می‌شود.

فیلم مستطیل قرمز به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی به این حادثه می‌پردازند. فیلم سینمایی مستطیل قرمز برنده جشنواره فیلم میلان است که جایزه ویژه سال 2019 میلادی خود را به شبکه ورزش سیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل این فیلم اعطا کرد. همچنین این فیلم برگزیده جشنواره بین‌المللی مقاومت و کسب دیپلم افتخار و لوح زرین از جشنواره ملی فانوس است.

 

گزارش: پریسا بیگی - حجت عابدی اصل

برچسب‌ها