کد خبر 151838
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

گزارشی از متن و حاشیه همایش تجلیل از معلمین و همیاران طرح شاهد/ لزوم چاره جویی برای پديده کتمان هویت ایثارگری در دانشگاه

گزارشی از متن و حاشیه همایش تجلیل از معلمین و همیاران طرح شاهد/ لزوم چاره جویی برای پديده کتمان هویت ایثارگری در دانشگاه

باغ‌موزه دفاع مقدس امروز دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه میزبان همایش ملی تجلیل از معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه و همیاران طرح شاهد با حضور جمعی از معلمین، اساتید دانشگاه، خانواده معظم شهدا و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران بود و در مجموع از 31 نفر از معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه و همیاران طرح شاهد در‌ حوزه استان تهران و 119 نفر دیگر به‌صورت هم‌زمان در استان‌ها تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه این مراسم با تنی چند از اساتید و همیاران پیش‌کسوت طرح شاهد که از سوی دکتر قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  مورد تقدیر قرار گرفتند به گفتگوهایی کوتاه پرداختیم که در ادامه می‌آید:

بیانیه گام دوم انقلاب پیوست تمام برنامه‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکری، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این گفت‌وگو با خبرنگار حیات طیبه گفت:  برای اجرایی‌شدن سیاست‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری در سال جاری  ضمن توجه دادن مخاطبین عزیز به پیام بیانیه گام دوم انقلاب باید به‌طورجدی در بنیاد موردتوجه قرار بگیرد و پیوست تمام برنامه‌های فرهنگی بنیاد باشد.

وی افزود: بر اساس رسالت تعلیم‌وتربیت مورد تاکید دین مبین اسلام، ضروری است ارتقای معنویت در پرسنل بنیاد، تبیین مسائل مهم و دینی و اجتماعی به نحو مطلوب صورت پذیرد و گام‌های مهمی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداشته شود.

 

«کتمان هویت ایثارگری» یک معضل فرهنگی است

مریم رضایی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد اسلام‌شهر و از منتخبین همایش ملی تجلیل از معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه و همیاران طرح شاهد  درباره اثربخشی قدردانی از جامعه علمی ایثارگران گفت:  از نظر من این‌گونه همایش‌ها در مناسبت‌های مختلف برای کارکنان و اساتیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند ایجاد انگیزه می‌کند و باعث می‌شود آنها زمینه فعالیت خود را بیشتر کنند و هم برای سایر همکارانشان در همه سطوح  علمی برای کمک به دانشجویان شاهد و ایثارگر انگیزه‌بخش است.

این فرزند ایثارگر و استاد دانشگاه تاکید کرد: برای تبیین درست طرح شاهد و اهداف آن  کار فرهنگی دقیق و علمی لازم است. کتمان هویت ایثارگری توسط دانشجویان شاهد و ایثارگر چالش مهمی است که باید تغییر کند. فرهنگ‌سازی لازم است تا دانشجو و استاد ایثارگر به‌راحتی بتوانند هویتش را همراه با افتخار و عزت اعلام کنند.

اولین برنامه تجلیل از معلمین در طراز ملی

 در ادامه با  محمدرضا محمدخانی رئیس اداره دانش‌آموزی بنیاد شهید و امور ایثارگران (همیار)  به گفتگو پرداختیم. او که 25 سال سابقه خدمت در طرح شاهد را دارد.

وی درباره تاریخچه طرح شاهد گفت: سال 1365 به دستور حضرت امام رسیدگی ویژه به این گروه خاص صادر شد و از همان ابتدا بنیاد شهید و آموزش پرورش سعی کردند به فرزندان شاهد و ایثارگر به‌ویژه فرزندان شهید اقدامات و برنامه‌های آموزشی را انجام دهند که دراین‌خصوص مدارس خاص شاهد تأسیس شد که در حال حاضر 1350 مدرسه شاهد در سطح کشور دایر است و دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر به دو صورت متمرکز در مدارس شاهد و اصطلاحاً در طرح پراکنده  و غیر از مدارس شاهد مشغول به تحصیل هستند.

محمدخانی در پاسخ به این پرسش که برگزاری این‌ همایش‌ها چقدر اثربخش و تأثیرگذار است، توضیح داد: این اولین‌بار است که از معلمان  و همیاران طرح شاهد به‌صورت ملی تجلیل می‌شود. قطعاً اهمیت‌دادن به این قشر زحمتکش تأثیر به سزایی در روند آموزش خواهد گذاشت.

همه مزایای اجتماعی در اختیار جامعه ایثارگری قرار ندارد

دکتر غلامعلی جاودان، دکتری پزشکی و دکتری تخصصی رشته علوم تغذیه دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره برگزار این همایش در هفته نکوداشت مقام معلم گفت: به طور طبیعی برگزاری جشنواره‌های مختلف در سطح ملی موثر است اما کیفیت جشنواره و برنامه‌های جانبی هم مهم است. اینکه قبل از برگزاری برای اساتید اطلاع رسانی مناسب شود و همچنین  از وزارت بهداشت یا وزارت علوم و سایر اساتید هم  حضور داشته باشند و نخبه های شاهد و ایثارگر دیده شوند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وزارت خانه ها و آموزش وپروش هم وظیفه برگزاری اینچنین همایش هایی را دارند. نخبگان دانشگاهی شاهد وایثارگر ما در سطح ملی جزو بالاترین حد معیاری ها هستند. این مشارکت ها اثرگذاری بیشتری دارد.

دکتر جاودان در پایان اظهار کرد: متأسفانه جامعه‌نگرش مثبتی به جامعه ایثارگری ندارد زیرا فکر می‌کند تمام مزایای اجتماعی در اختیار جامعه ایثارگری است درصورتی‌که واقعیت مطلب این نیست به‌عنوان‌مثال در یک دانشگاه علوم پزشکی اگر بررسی کنید حتی کمتر از 10 درصد اساتید آن دانشگاه از بین جامعه ایثارگری نیستند.  دانشجو و استاد هویت خودشان را به‌عنوان ایثارگر مخفی می‌کنند دلایلش هم مطرح‌شدن بیش از حد چالش‌ها یا  قوانین مقررات و حمایتی از ایثارگران است. متأسفانه قوانینی مصوب می‌شود که بسیاری اجرا نمی‌رسد و از آن طرف سطح کلی جامعه این‌طور تلقی می‌کند که این امتیاز و فرصت به جامعه ایثارگری داده شده درصورتی‌که  ممکن است جامعه ایثارگری از این امکان و فرصت استفاده را پیدا نکند.

انتهای گزارش

 

 

 

برچسب‌ها