کد خبر 151507
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰

گفتگوی حیات طیبه با رتبه 5 آزمون سراسری:

تناسب رشته با روحیه و توانایی فرد مورد اهمیت است

تناسب رشته با روحیه و توانایی فرد مورد اهمیت است

سید محمد صادق سید هاشمی ریزی گفت: من روزها در مورد رشته ام فکر کردم و با افراد زیادی در این حیطه صحبت و مشورت کردم. رشته های موردنظر خود را با توجه به معیارهای مختلفی که برایم مهم بود از جمله درآمد، سختی درس و کار، امکان مهاجرت و اپلای کردن، تعادل کار و زندگی، امنیت شغلی، تاثیرگذاری، تناسب با روحیات، تنوع و انعطاف شغلی و ... مقایسه کردم و به نتیجه دلخواهم دست یافتم.

سیدمحمدصادق سیدهاشمی ریزی متولد سال1382، فرزند جانباز 50درصد سیدحسین سید هاشمی ریزی در استان البرز است. وی حائز رتبه 5 کشوری و رتبه 1 سهمیه ایثارگران در کنکور زبان خارجی و رتبه 113 در کنکور رشته علوم تجربی است. در حال حاضر در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی از  دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می باشد.

سید محمدصادق سید هاشمی تصریح کرد: از نظر من شاید بخشی از هدف و انگیزه کنکور به دلیل حرکت کردن در جریان موج و فشار اجتماعی است. خیلی از مواقع فرد کاری را انجام می دهد چون آن را  وظیفه خود می داند یا به عبارتی از او  انتظار می رود که آن کار را  انجام دهد، فارغ از این که آیا از رشته و شغلی که انتخاب کرده  لذت می برد یا برایش مفید است . کنکوری های تجربی عمدتا برای رشته های پرطرفدار پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی تلاش می کنند ولی به نظر نمی آید که به این رشته هایی که مدنظر دارند علاقه ای داشته باشند.

این دانشجو نمونه با اشاره به دلیل انتخاب رشته بیوتکنولوژی افزود: دلایل زیادی نقش داشتند که رشته ام را انتخاب کنم . من روزها در مورد این رشته فکر کردم و با افراد زیادی در این حیطه صحبت و مشورت کردم.  رشته های موردنظر خود  را با توجه به معیارهای مختلفی که برایم مهم بود  از جمله درآمد ،  سختی درس‌ و کار ، امکان مهاجرت و اپلای کردن ، تعادل کار و زندگی ، امنیت شغلی ،تاثیرگذاری ، تناسب با روحیات ، تنوع و انعطاف شغلی و ... مقایسه کردم و به نتیجه دلخواهم دست یافتم.

وی در ادامه تصریح کرد: خانواده ام سال کنکور خیلی برای پیشرفت در مطالعه درس هایم  کمک کردند. اگرچه گاهی آن ها به دلیل فشار روانی که بر من بود ناراحت می شدند و این باعث هم افزایی ناراحتی می شد و نتیجه مثبتی نداشت، ولی همیشه سعی می کردند امید و انگیزه بدهند . مخصوصا برادرم که در این قضیه خیلی کمک کرد و من همیشه مدیونش خواهم بود. خانواده ام  به من فهماندند که من در مورد ناکارآمد بودن نظام آموزشی، کنکور و دیگر شرایطی که به جبرجغرافیایی مربوط می شود نمی توانم‌ کاری انجام دهم. به جای ناامیدی، مواردی را که نمی توانم تغییر بدهم بپذیرم. همچنین خودم و دیگران را کمتر اذیت کنم و در عوض انرژی و وقتم را برای  هدفی بگذارم که در محدوده توانایی من هستند.

این دانشجو با اشاره به نحوه مطالعه خود اضافه کرد: من کلاس خاصی شرکت نکردم، مجازی بودن آموزش در سال کنکور خیلی به من کمک کرد و باعث شد آزادی عمل و زمان بیشتری برای درس خواندن داشته باشم و در کنکور نتیجه بهتری کسب کنم. به طور کلی سال کنکور همه توصیه می کردند که تا جایی که امکان دارد تمرین تست و مطالعه ی پیوسته داشته باشم. ساعت مطالعه ام تقریبا در اوایل سال 9 ساعت و در اواخر 11 ساعت بود.

سید محمد صادق سید هاشمی ریزی در پایان گفتگو گفت: اگرچه بدون سهمیه هم رشته مورد نظرم را قبول می شدم ، ولی از لحاظ بعد روانی احتمالا بی تاثیر نبوده و باعث شده آرامش بیشتری داشته باشم . هرچند همیشه سعی کردم نهایت تلاشم را بکنم تا بهترین نتیجه را بدست آورم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها