کد خبر 138556
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

در گفت و گوی حیات با معاون حقوقی و اعتبارات صندوق اشتغال ایثارگران مطرح شد:

اختصاص 750 میلیارد تومان وام اشتغال روستایی به ایثارگران

اختصاص 750 میلیارد تومان وام اشتغال روستایی به ایثارگران

حیات: 750 میلیارد تومان تسهیلات وام‌ برای مشاغل روستایی و عشایری به ایثارگران اختصاص داده شده است.


حسین قاضی نژاد معاون حقوقی و اعتبارات صندوق اشتغال و کارافرینی ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با پایگاه خبری حیات گفت : صندوق بر اساس دستور هیئت وزیران در سال 94 تشکیل شد و از 13 مرداد 95 تا کنون وظیفه دادن وام های ایثارگری بر عهده این صندوق بوده است.

قاضی نژاد در حاشیه برگزاری مجمع عمومی خانه نور ایرانیان بصیر، با بیان این که 750 میلیارد تومان تسهیلات وام‌ برای مشاغل روستایی و عشایری به ایثارگران اختصاص داده شده است، اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه بین دو دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه با سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد برای اعطای وام، سامانه ای به نام کارا ایجاد شد که ایثارگران با مراجعه به سامانه «کارا» به آدرس http://kara.mcls.gov.ir نسبت به ثبت ‌نام خود برای دریافت این تسهیلات اقدام و پس از ارائه طرح شغلی خود در این سایت، روی گزینه ایثارگری کلیک کنند.

وی تصریح کرد: پس از بررسی، این طرح‌ ها توسط نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران و تایید آن، ایثارگران از طریق سامانه کارا به بانک عامل که یکی از بانک‌ های کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید است، معرفی می ‌شوند تا تسهیلات را دریافت کنند.

معاون حقوقی و اعتبارات صندوق اشتغال و کارافرینی ایثارگران در خصوص مبلغ وام ‌های روستایی گفت: مبلغ این وام‌ ها در مناطق روستایی تا سقف 50 میلیون تومان با سود 6 درصد و مناطق روستایی مرزی تا سقف 50 میلیون تومان با سود چهار درصد با باز پرداخت 60 ماهه خواهد بود. همچنین اعتبارات ویژه ‌ای برای طرح‌ های ملی پیش ‌بینی شده است و در صورتی که این طرح‌ ها تایید شود، امکان تخصیص وام 6 درصدی تا مبلغ 15 میلیارد تومان نیز وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به وام های دیگری که ایثارگران، با معرفی بنیاد، می توانند از ان بهره مند شوند توضیح داد: بنیاد متقاضیان خانواده شاهد و ایثارگر را به بانک توسعه تعاون، برای اخذ وام از 20 تا 200 میلیون با 10 تا 15 درصد کارمزد، صندوق کارافرینی امید برای گرفتن وام های 30 میلیون تومانی با 4 درصد کارمزد و به چهار بانک سپه، ملی، پست بانک و توسعه تعاون برای وام های 20 میلیونی با 4 درصد کارمزد( بند پ ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه) معرفی می کند تا این عزیزان بتوانند بعد از انجام مراحل اخذ وام از این وام ها بهره مند شوند.

قاضی نژاد، با تاکید بر پیگیری مشکلات ایجاد شده در مراحل اخذ وام ایثارگران ، در مورد روال اخذ وام از صندوق کارافرینی و اشتغال ایثارگران، گفت: ایثارگر باید ابتدا به مرکز بنیاد شهرستانی که در ان پرونده دارد مراجعه و در خواست خود را مطرح کند مشاور حاضر در انجا در مورد وام درخواستی و اسناد و مدارک لازم برای شغل مورد نظر توضیحات کافی را ارائه می دهد. ایثارگران بعد از تهیه مدارک مورد نیاز، ان را در اختیار بنیاد شهرستان قرار می دهند، این مدارک به ستاد استان ارسال می شود و سپس در اختیار صندوق کارافرینی قرار می گیرد و ظرف یک روز جواب لازم به استان ارسال می شود و استان، نامه مذکور را در اختیار بنیاد شهرستان قرار می دهد و این مرکز نیز با تایید، ان را به ایثارگر متقاضی می دهد تا با مراجعه به بانک، وام مذکور را دریافت کند.

معاون حقوقی و اعتبارات صندوق اشتغال و کارافرینی ایثارگران در پایان یاداور شد:

فرزند شهید، جانباز، ازاده و فرزند جانبازان بالای 25 درصد، فرزند ازادگان با حداقل یک سال اسارت، والدین شهید، همسر شهید، همسر جانباز 25 درصد و بالاتر می توانند از تسهیلات نامبرده شده استفاده کنند همچنین به فرزندان جانبازان کمتر از 25 درصد نیز وام های 20 میلیونی با 4 درصد کارمزد( بند پ ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه) تعلق می گیرد.

طاهره ساعدی 

برچسب‌ها