کد خبر 126477
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰

ضرورت تغییر روابط عمومی های سنتی به روابط عمومی های دیجیتال

ضرورت تغییر روابط عمومی های سنتی به روابط عمومی های دیجیتال

رئیس دفتر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: دولت و مسئولان نظام باید با اندیشیدن تدابیر لازم تلاش کنند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده سازند.

مهدی طوریان، رئیس دفتر مدیرکل بنیاد شهبد و امور ایثاگران خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار حیات مشهد مقدس اظهار کرد: امروزه در عصر حاضر، ارتباطات اگر چه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است.  وی در ادامه با اشاره به 27 اردیبهشت ماه، روز ارتباط و روابط عمومی افزود: امروز رابطه معناداری میان قدرت اطلاع رسانی حکومت ها با جایگاه آنها در جهان وجود دارد، حکومت در چنین جهانی بدون بهره مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر حکومتی باید در کنار برنامه های خود، نگاهی نیز به روابط عمومی داشته باشد.  مدیر روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: در چنین فضایی که ارتباطات و رسانه جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است، کسی نمی تواند منکر جایگاه حساس و اثرگذار رسانه های دیجیتال به خصوص شبکه های اجتماعی در تغییر و تحول احوال فرهنگی مردم و حتی سازمان ها در تعاملات اجتماعی و خدمت گذاری به جامعه هدف شود. بزرگترین سرمایه یک سازمان داشتن اطلاعات موثق و دقیق است وی تصریح کرد: در سازمان های دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دو سویه درون و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه های روابط عمومی نمایان می شود.  طوریان خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور مدیران روابط عمومی سازمان ها جهت کسب اطلاع از اوضاع و احوال کاری و برآورد میزان کسب رضایت ارباب رجوع در تشکل نه چندان منسجم با ارسال و الصاق فرم های نظرسنجی اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده هایی از روند خدمات از حوزه بیرون سازمان و سپس استخراج آن می کردند.  وی گفت: این فرایند علاوه بر طولانی بودن موجب می شد که اطلاعات به موقع و سریع تجزیه و تحلیل نشده و عموما مدیران ارشد از اصل نظرسنجی مطلع نبود و صرفا داده های استخراج شده با رعایت متغیرهای مدنظر سازمان به دست مدیران ارشد برسد که چندان نتایج سودمندی مفیدی را در پی نداشت.  رئیس دفتر مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران خراسان رضوی تاکید کرد: اما امروز این فرایند از طریق رسانه های دیجیتال و نظر سنجی از طریق شبکه های اجتماعی به حداقل زمان کاهش یافته است.  وی ابراز کرد: در کشور ما نیز رسانه های دیجیتال اهمیت و جایگاه خود را یافته و به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی در عرصه های جدید و تمامی حوزه ها جایگاه ویژه ای برای خود بدست آورده است.  طوریان افزود: در همین راستا بی شک یک سازمان و یا یک اداره نمی تواند خود را جزیره ای بی ارتباط فرض کند و از تکنولوژی و آورده های آن بی نیاز و با آن بیگانه باشد. ضرورت تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری در روابط عمومی هاوی ادامه داد: روابط عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شده و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد.  مسئول کارگروه تبلیغات و مناسبت های روابط عمومی دستگاه های اجرایی خراسان رضوی اظهار کرد: امیدواریم که در دنیای علم ارتباطات و رسانه ها شاهد ارتقا جایگاه روابط عمومی در کشور به عنوان مهمترین بخش شناسایی، پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادها و آینده باشیم.  وی ابراز کرد: اگر مدیران سازمانی می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص و با اخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است. طوریان تاکید کرد: در این راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه های رهبری معظم انقلاب را در خصوص روابط عمومی های دستگاه خود جدی تلقی کرده و با اندیشیدن تدابیر لازم تلاش کنند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده سازند.  وی بیان کرد: این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک کنند و آگاهی مناسب از آن داشته باشند.  

برچسب‌ها