کد خبر 250468
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴

پیشکسوت باستان‌شناسی:

چهره‌های ماندگار برای حفاظت میراث‌فرهنگی جان و آبرو گذشته‌اند

چهره‌های ماندگار برای حفاظت میراث‌فرهنگی جان و آبرو گذشته‌اند

پیشکسوت باستان‌شناسی گفت: چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی باید به جامعه و جوانان معرفی شوند تا این نسل ببینند پیشکسوتان این حوزه، برای حفاظت از میراث فرهنگی فداکارانه جان و آبروی خود را گذشته‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به نیروهای انسانی متخصص از جمله پیشکسوتان، صاحب‌نظران، اساتید و کارشناسان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی داشت، برگزاری دو دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی و تجلیل از ۲۲ چهره شاخص و برجسته از نتایج همین رویکرد است.

تیرماه سال ١۴٠١ اولین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور برگزار شد و از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل به عمل آمد، محمدرضا اولیا، عبدالله جبل‌ عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی ۱۲ پیشکسوتی بودند که در نخستین دوره این آیبن مورد تجلیل قرار گرفتند.

خرداد ماه سال ۱۴۰۲ دومین دوره این رویداد فاخر برگزار شد و از ۱۰ چهره برجسته میراث‌فرهنگی کشور تجلیل شد و زهره بزرگ‌مهری (مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی)، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی)، سید منصور سید سجادی (دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده)، اسکندر مختاری طالقانی (دکترای پژوهش هنر، مرمت‌گر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی، جلیل گلشن بافقی (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، هایده لاله (دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مولف)، سید محمود طالقانی (دکترای مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان)، رسول وطن‌دوست (پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی)، عبدالحسین وکیلی فرد (از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌فرهنگی) و عبدالرحمان وهاب‌زاده (باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی) به عنوان چهره ماندگار این دوره معرفی شدند.

حفاظت پایدار از میراث با نکوداشت چهره‌های ماندگار

جلیل گلشن پیشکسوت حوزه باستان شناسی و میراث فرهنگی درباره اثرات برگزاری همایش چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی گفت: این رویداد اثر خوبی در جامعه به ویژه در میان نخبگان و فرهیختگان حوزه باستان شناسی و میراث فرهنگی دارد، اگر به همه جنبه‌های آن پرداخته شود، باعث آشنایی بیشتر مردم با موضوعات میراث فرهنگی و ارتقا سواد میراثی در جامعه می‌شود؛ چنین رویدادی می‌تواند مردم را برای حفاظت از میراث فرهنگی مردم وارد عمل کند و در صورت تحقق این امر، حفاظت پایدار ایجاد می‌شود.

برگزیده دومین دوره نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی گفت: ادامه داد: در رویداد چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی تنها نباید به معرفی افراد بسنده کرد، زیرا اگر فقط افراد معرفی شوند، بدون اینکه فعالیت‌ آنها و چگونگی عملکردشان در طول خدمت معرفی شود، خیلی از مسایل مغفول و گنگ خواهد ماند.

بسیاری از پیشکوستان میراث فرهنگی همچنان گمنام هستند

گلشن با تاکید بر گستردگی حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: باید در قالب این همایش ابعاد و گستردگی حوزه میراث و باستان شناسی هم به جامعه معرفی شود. این همایش به‌عنوان اولین قدم، اقدام مناسبی است، اما لازم است، کارشناسانی که واقعا در حوزه میراث فعال و موثر بودند، شناسایی شده و به جامعه معرفی شوند.

وی افزود: بسیاری از پیشکوستان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی همچنان گمنام باقی مانده‌اند و فعالیشان شناخته نشده ولی امیدواریم با این اقدام وزارت میراث فرهنگی و برگزاری آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار این افراد شناسایی و تقدیر شوند.

این پیشکسوت باستان‌شناسی بیان کرد: باید برای شناسایی گزینه‌ها، با افراد مختلف صحبت شود و ببینند چه افرادی در این زمینه گام‌های موثری برداشته‌اند. خیلی از این افراد در مدتی که فعالیت داشتند، ایثارگونه در ارتباط با مسئولیتی که به عهده گرفته‌اند؛ انجام وظیفه کرده‌اند.

جان و آبرو گذاشتند

گلشن با بیان اینکه فعالان میراث فرهنگی غالبا به کارشان عشق می‌ورزند، گفت: این گروه کارهایی انجام داده‌اند که خیلی از افراد دیگر از انجام آن سر باز زدند و یا به آن تن نداده‌اند. این افراد باید شناسایی شده و به جامعه معرفی شوند، معرفی این دسته برای جوانان موثرتر است؛ زیرا نسل جوان می‌بیند افرادی که چهره ماندگار هستند، واقعا از جان و آبروی خود در جهت حفاظت از میراث فرهنگی گذشته‌اند.

وی گفت: در حوزه میراث‌فرهنگی شاخه‌های مختلف مثل باستان‌شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی، معماری، هنرهای سنتی و غیره وجود دارد، در این رشته‌ها یک سری افراد کار میدانی انجام می‌دهند. باید مشخص شود که این افراد با چه امکانات و محدودیت‌هایی مواجه بودند و چگونه این کارها انجام گرفته است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha