کد خبر 249544
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

واعظ آشتیانی در گفتگو با «حیات»:

سهام استقلال و پرسپولیس باید دو سال قبل واگذار می‌شد/ فوتبال و ورزش ما در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارند

سهام استقلال و پرسپولیس باید دو سال قبل واگذار می‌شد/ فوتبال و ورزش ما در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارند

مدیرعامل اسبق استقلال معتقد است اقدام دولت در زمینه واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی‌ها اقدام درستی بوده که باید زودتر از این انجام می‌شد ولی در عین حال معتقد است فوتبال ما به دلیل تصمیمات اشتباه در رأس مدیریت آن دچار گرانی است و در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی حیات در خصوص واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به هلدینگ‌های بانکی و پتروشیمی اظهار کرد: این اقدام درست و مناسبی است که از سوی دولت انجام گرفت و این اتفاق را می‌توانستند خیلی زودتر از این رقم بزنند. من دو سال قبل در صحبت‌هایم گفتم با توجه به شرایط موجود بهترین تصمیم در خصوص این دو باشگاه این است که سهامشان به موسساتی که از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند برسد تا مشکلی که در نهادهای بین المللی بابت مالکیت مشترک و دولتی بودن دارند برطرف شود. این موضوع خیلی زودتر از این‌ها می‌توانست اتفاق بیافتد تا در این چند سال آسیب‌هایی که به دو باشگاه وارد شد اتفاق نیافتد ولی متاسفانه زمان را بی دلیل از دست دادیم و آخر سر سراغ همان راهی رفتیم که از اول باید طی می‌شد.

وی در ادامه گفت: فعلاً با توجه به شرایط و ضرورتی که درگیر آن بودند اولویت با این بود که مشکل مجوز حرفه‌ای دو باشگاه با خروج از حالت مالکیت مشترک و دولتی بودن خارج شود و سایر مباحثی از این دست که آیا این دو کنسرسیوم از خرید این سهام سود می‌کنند یا زیان می‌دهند در مرحله بعدی خواهد بود. این مباحث مربوط به آینده است و نوع فعالیت این دو کنسرسیوم هم تاثیر بسزایی در سود و زیان آنها خواهد داشت ولی همانطور که گفتم با یک بسترسازی مناسب و فعالیت خوب می‌توان طی مدت زمانی این دو باشگاه را به سود دهی رساند و سهام آنها را از طریق بورس به فروش رساند.

مدیرعامل اسبق استقلال در مورد اینکه وضعیت دو باشگاه با مالکیت جدید چگونه خواهد شد، اظهار داشت: این بسته به عملکرد کنسرسیوم‌هایی است که دو باشگاه را خریداری کردند و امیدوارم بتوانند با مدیریت درست به وضعیت دو باشگاه سرو سامان دهند و بعد در آینده شرایطی مهیا شود که سهام دو باشگاه از طریق بورس به فروش برسد. به هر حال این دو باشگاه در حال حاضر به جز این دو کنسرسیوم، خریداران دیگری نداشتند چون از لحاظ منطق اقتصادی خرید این دو باشگاه با وضعیت فعلی توجیه اقتصادی ندارد و طبیعی بود که هیچ خریداری رغبت نکند قدم جلو بگذارد. استقلال و پرسپولیس را هر نهاد یا شخصیت حقوی اگر به تنهایی بخواهد در اختیار بگیرد، با توجه به گران بودن فوتبال، توجیه اقتصادی وجود ندارد. منابع درآمدی طوری نیست که دخل و خرج را هماهنگ کند. استقلال و پرسپولیس که به لحاظ برند از تمام باشگاه‌ها برتر هستند، اسپانسرشان در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد هزینه خواهد کرد و اگر از حق پخش هم بتوانند در بهترین حالت 150 میلیارد دریافت کنند، به درآمد 400 میلیاردی می‌رسند و این در حالیست که دو باشگاه در فصل جاری کف هزینه‌شان ۷۰۰ میلیارد بوده است. شما فاصله این عددها را ببینید. خب این از کجا باید تامین شود؟ آیا منابع درآمدی دیگری دارند؟ ۲ باشگاه استادیوم هم ندارند و ورزشگاه آزادی را اجاره می‌کنند که هزینه آن از بلیت‌فروشی هم بیشتر است. این موارد نشان می‌دهد سرمایه گذاری در فوتبال و ورزش ما توجیه اقتصادی وجود ندارد. اگر بناست سرمایه‌گذار وارد شود، راهی جز ارزان کردن بخش حرفه‌ای فوتبال نیست.

واعظ آشتیانی در ادامه گفت: به طور کلی وضعیت اقتصادی فوتبال ما خوب نیست، فوتبال ما بیش از حد گران است و برای همین از لحاظ اقتصادی توجیهی در ورزش ما خصوصاً در فوتبال وجود ندارد که سرمایه گذاران بیایند و در رشته‌های مختلف ورزشی سرمایه گذاری کنند. بهبود این وضعیت این نیازمند این است که دولت به واسطه مسئولیت اجتماعی خود بسته‌های حمایتی تعریف شده در حوزه ورزش ارائه کند تا علاقمندان برای سرمایه گذاری به این حوزه وارد شوند. هر کسی که بخواهد سرمایه گذاری کند توجیه اقتصادی را در نظر می‌گیرد و اگر ببیند این سرمایه گذاری برایش آورده‌ای ندارد ورود نخواهد کرد. لذا یکی از پاشنه آشیل‌های فوتبال ما گران بودن فوتبال کشورمان هست و فدراسیون فوتبال عامل اصلی  گرانی فوتبال  محسوب می‌شود و عدم  توانایی اش در مهار قیمت‌ها باعث شده به وضعیت حاضر دچار شویم.

وی در ادامه گفت: برای مثال فدراسیون فوتبال با تصمیم‌های اشتباه مانند اجرایی کردن قانونی تحت عنوان سقف بودجه، عامل گران کردن فوتبال در فصل گذشته بوده است و تصمیمات حساب نشده این چنینی به اقتصاد فوتبال ما ضربه می‌زند. اکنون هم همین رویه می‌خواهد ادامه پیدا کند و به طور حتم شرایط سخت‌تر می‌شود. اگر اقدامات و تصمیمات آسیب زننده این چنینی کاهش پیدا کند وضعیت اقتصاد فوتبال ما بهتر خواهد شد و بخشی از این توجیه ناپذیری اقتصادی سرمایه گذاری در فوتبال برطرف می‌شود.

مدیرعامل اسبق استقلال در ادامه گفت: در حال حاضر ما نباید نگاهمان به این باشد که باشگاه  استقلال و پرسپولیس که توسط شخصیت‌های حقوقی خریداری شدند سود می‌دهند یا نه! این مربوط می‌شود به سیاست‌ها، رفتارها و رویه‌هایی که آنها می‌خواهند در ادامه در پیش بگیرند و نوع مدیریتی که می‌خواهند در این دو باشگاه داشته باشند. از سویی اینکه گفته می‌شود بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند هم درست نیست چرا که بانک‌ها بنگاه داری نمی‌کنند و کنسرسیوم تشکیل دادند و هر کدام سهامی  خریدند و این بنگاه‌داری محسوب نمی‌شود. اگر  باشگاه پرسپولیس را یک بانک  می‌خرید در آن صورت می‌توانستیم ادعا کنیم که بنگاه داری می‌کند، اما من اعتقادم این است که این کنسرسیوم در درجه اول وظیفه اجتماعی اش را انجام می‌دهد و در عین حال از جنبه‌های فرهنگی و ورزشی به این موضوع نگاه دارد.

واعظ آشتیانی در مورد اینکه اگر مدیران آینده این دو کنسرسیوم علاقه‌ای به فعالیت در حوزه فوتبال نداشته باشند، تکلیف دو باشگاه چه خواهد شد، توضیح داد: من بعید می‌دانم در آینده چنین اتفاقی رقم بخورد چرا که تا همینجا دولت کلی دردسر تحمل کرده و دولت بعدی نمی‌آید این را وتو کند و برگرداند. چون اینطوری دوباره بحث مالکیت مشترک از نظر AFC مشکل‌ساز می‌شود. البته ناگفته نماند اگر از بین استقلال و پرسپولیس، یکی هم واگذار می‌شد، کافی بود. AFC و فیفا می‌گویند همزمان ۲ باشگاه نباید متعلق به دولت باشند. در عربستان و مصر هم الان باشگاه دولتی داریم. یکی هم واگذار می‌شد کفایت می‌کرد. الان هر ۲ را واگذار کردند که یعنی دولت مطلق جدا شود که به نظرم کار درستی بوده است.

وی در مورد تغییرات احتمالی در مدیریت و اعضای هیات مدیره دو باشگاه به واسطه این واگذاری چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد هم گفت: این حق سهامدار است اعضای هیات مدیره را انتخاب کند و این نگرانی که افراد غیر فوتبالی روی کار بیایند بی مورد است. در باشگاه‌های بزرگ دنیا هم افراد فوتبالی در هیات مدیره حضور ندارند و بیشتر افراد حقوقدان و اقتصادی حضور دارند.  در باشگاه‌ها کمیته‌های تخصصی مختلفی وجود دارد. مثل کمیته بازاریابی و اقتصادی که آن‌ها با تدبیر و هوشمندی درباره موضوعات تصمیم می‌گیرند و در هیئت مدیره این از جنبه‌های حقوقی و اقتصادی بررسی می‌شود و تصمیم‌گیری می‌کنند. به ندرت می‌بینید که در هیئت مدیره باشگاه‌های بزرگ، یک شخص فوتبالی وجود داشته باشد. ما می‌گوییم ورزش و فوتبال صنعت است پس آدم‌های اقتصادی باید تصمیم‌گیری کنند. در زیرشاخه‌ها می‌توانند افراد ورزشی حضور داشته باشند. برای مثال در بایرن مونیخ، اسطوره‌های باشگاه در شاخه‌های پایین مسئولیت دارند. در کل این دو کنسرسیوم قصد ندارند به این دو باشگاه آسیب بزنند و هدفشان موفقیت باشگاه هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه ورزشی است پس از این جهت جای نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha