کد خبر 251047
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱

رویین‌تن در گفتگو با «حیات»:

عشق سفارشی نیست/ «آتش و گلستان» در آخرین روزهای تدوین + فیلم

عشق سفارشی نیست/ «آتش و گلستان» در آخرین روزهای تدوین + فیلم

کارگردان سینما گفت: «آقا سیدابوالفضل کاظمی همیشه می‌گفت حساب عاشقا از کاسبا جداست. واقعیت این است که باید بدانیم عشق سفارشی نیست. ما نمی‌توانیم یک اصل را نشناسیم و به آن اعتقاد نداشته باشیم و بعد در آن راه فیلم بسازیم.»

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ پس از سال‌هایی که علی رویین‌تن کارگردان «دلشکسته» از ساخت فیلم دور شد؛ حالا با ساخت فیلم‌هایی مستند و داستانی درباره زندگی شهدا برگشته است. او به زندگی شهید ابراهیم هادی در قالب «آتش و گلستان» پرداخته و قرار است پشتوانه‌ای برای ساخت فیلم «چریک» باشد که آن‌هم به زندگی شهید هادی خواهد پرداخت. رویین‌تن در جدیدترین اثرش به سراغ فرمانده گردان لات‌های دفاع مقدس؛ سیدابوالفضل کاظمی رفته است تا از مرام و مسلک آنان در زندگی و ۸ سال دفاع مقدس بگوید.

عشق سفارشی نیست

حیات: به عقیده شما چرا فیلم‌های دینی و ارزشی در دو دهه اخیر به آن نتیجه مطلوب نرسیدند و هنوز نبض جامعه را نشناخته‌اند؟

رویین تن: ما در جوانی استادی داشتیم؛ ایشان هر وقت می‌خواست برای ما دعای خیری بکند می‌گفت «الهی که عاشق بشی.» آقا سیدابوالفضل کاظمی همیشه می‌گفت حساب عاشقا از کاسبا جداست. واقعیت این است که باید بدانیم عشق سفارشی نیست. ما نمی‌توانیم یک اصل را نشناسیم و به آن اعتقاد نداشته باشیم و بعد در آن راه فیلم بسازیم. مردم از ریا بدشان می‌آید، اما اگر آدمی گندم نمای جو فروش نباشد و با شرافت زندگی کند زیباتر است. من می‌خواهم راجع به سید ابوالفضل کاظمی که ۸ سال در جنگ بود و اندازه ۸۰ سال خاطره شیرین داشت فیلم بسازم.

من راجع به جوانمردی و فتوت فیلم می سازم و هنوز کسی را به جوانمردی و فتوت شهدا ندیدم. من نه سفارش هیچکسی را قبول می‌کنم و نه سفارشی فیلم می‌سازم. حقیقت این است که فیلم‌های اعتقادی باید دلی ساخته شوند. الرساله و عمر مختار از فیلم‌های ماندگاری هستند که با اعتقاد ساخته شده‌اند.

مهم‌ترین و زیباترین فیلم تاریخ جهان راجع به اسرائیل را «سیف‌الله داد» ساخت؛ چراکه به سفارش دلش ساخته شده است. چرا الان از دفاع مقدس و فیلم‌های آن دور افتاده‌اند؟ چون سخت است برای جوان و نوجوان فیلم ساختن. چرا الان ابراهیم حاتمی‌کیا دیگر راجع به دفاع مقدس فیلم نمی‌سازد؟ رسول ملاقلی‌پور خوشحالم که حالا مرده است چراکه اگر بود دق می‌کرد.

من زمانی که تصمیم گرفتم راجع به شهید هادی فیلم بسازم تحقیق کردم؛ ما در ادبیات مکتوب و شفاهی ادبیات ایران ضعیف هستیم. یکسری افراد راویان جنگ بودند و یکی از بهترین آنان سیدابوالفضل کاظمی بود که عضو و فرمانده گردان لات‌ها بود که یکی دو سال پیش در پای بساط امام حسین (ع) جان باخت. زمانی‌که فهمید من راجع به شهید ابراهیم هادی فیلم می‌سازم آنچنان جلو آمد و همه را سر خط کرد و من فکر می‌کنم، اینها مانند سامورایی‌ها هستند و کسی آنان را نمی‌شناسد. من از آدم‌های ریایی دوری می‌کنم.

قیمت عدد و رقم معامله شهدا در چرتکه هیچ‌کس نمی‌آید

حیات: اولین باری که از نزدیک با شخصیت سید ابوالفضل کاظمی آشنا شدید؛ چگونه جذب ایشان شدید؟

رویین تن: اولین باری که با سیدابوالفضل آشنا شدم جلوی مترو توپخانه قرار گذاشتیم. با موتور دنبال من آمده بود. از من خواست تا ترک موتور بنشیم و با هم به حمام سنتی در باب همایون به پیشنهاد او رفتیم؛ پس از آن هم ناهار بیرون خوردیم و گفت حالا شدیم رفیق گرمابه و گلستان؛ بسم‌الله. حالا بینید ایشان چه جذابیتی دارد. اینها مردم هستند، از مردم جدا نیستند و بر سر اعتقادات خود هستند و یک نکته بسیار جالب میان همه شهدا هستند اینکه همگی دلداده و دلسپرده ائمه و به ویژه امام حسین (ع) هستند.

خانه هر شهید یک تکیه است و هیات‌های عزاداری در خانه آنها می‌روند و توسل می‌گیرند. من مادر یک شهید می‌شناسم که سال گذشته فرش خانه‌اش را می‌فروشد تا از هیات امام حسین (ع) پذیرایی کند. شهدا عدد و رقم معامله‌شان آنقدر بالاست که قیمت‌شان در شعور و چرتکه ما و مسئولان نمی‌آید.

«آتش و گلستان» آخرین روزهای تدوین خود را می‌گذراند 

حیات: هرکدام از آثاری که در دست ساخت دارید در چه وضعیتی هستند؟

رویین تن: فیلم «آتش و گلستان» آخرین روزهای تدوین خود را می‌گذراند؛ فیلمنامه «چریک» نیز چهار سال منتظر پروانه ساخت و منتظر رضایت خانواده شهید است. فیلم فرمانده لوتی‌ها نیز نیمی از آن فیلمبرداری شده و باقی نیز در حال طراحی است.

فیلم مستند داستانی «آتش و گلستان» روایت ۷ محقق با ۷ نگرش و ۷ گرایش است که جمع شدند و هرکدام به یک گوشه از زندگی و شخصیت ابراهیم هادی می‌پردازند. فیلم چریک مستند داستانی زندگی شهیدان است و درباره ۷ عکس است. باید بدانیم که شهدا عارفان هم روزگار ما هستند. آنان افرادی هستند که خونشان با خون ما یکی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha