کد خبر 246010
۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده

آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده

معاون سازمان انرژی اتمی ایران از بتن‌ریزی عملیات اجرایی ساختمان راکتور واحد سوم نیروگاه اتمی بوشهر در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: افزایش بهره‌وری واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر را از طریق تکمیل برنامه تعویض سوخت دنبال می‌کنیم و افزایش سیکل ۱۲ به ۱۸ ماهه دوره تعویض سوخت این نیروگاه را مدنظر قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه سیاسی حیات، شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران از پاییز ۱۳۸۳ و با هدف ساماندهی و اجرای فعالیت‌های دولت در زمینه تولید و توسعه برق هسته‌ای، راهبری و انجام برخی فعالیت‌های عملیاتی و کارگزاری سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه و نظارت بر آن‌ها، فعالیت‌ خود را آغاز کرده است.

این شرکت در زمینه مدیریت و نظارت بر سرمایه‌ها با هدف انجام هرگونه فعالیت در راستای تولید و توسعه برق هسته‌ای، مدیریت و نظارت بر انجام مطالعات، مکان‌یابی، طراحی، احداث، تامین سوخت هسته‌ای، بهره‌برداری ایمن و ازکاراندازی نیروگاه‌های هسته‌ای و تاسیسات آن‌ها و انجام همه معاملات مربوط به برق هسته‌ای فعالیت دارد.

حسین درخشنده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۳ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان درباره مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های اجراشده توسط این معاونت و شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: فعالیت‌های شرکت در حوزه نیروگاهی در چهار حوزه کلان، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: هدف کلان نخست در زمینه بهره‌برداری ایمن، مطمئن و اقتصادی از نیروگاه‌های هسته‌ای‌ است که برنامه‌ها و فعالیت‌های واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر را دربرمی‌گیرد. این نیروگاه، به عنوان نخستین نیروگاه هسته‌ای در کشور، از سال ۱۳۹۲ وارد فاز بهره‌برداری تجاری شده و در مهرماه ۱۴۰۲ دهمین سال فعالیت خود را جشن گرفته است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران افزود: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر پس از انجام عملیات تعویض سوخت که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتمام رسید، به شبکه سراسری برق وصل شد و توانستیم رکورد خوبی را در زمینه تولید برق در طول یک سال به ثبت برسانیم، به‌طوری که تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۷ هزار و ۴۷۰ میلیون کیلووات ساعت برق توسط واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری تحویل داده شده است.

ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای در سال ۱۴۰۲

وی تاکید کرد: این میزان تولید، ‌ رکورد چشمگیری در تولید برق واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر محسوب می‌شود.

درخشنده گفت: میزان برق تولیدی و تحویل آن به شبکه سراسری در سال ۱۴۰۲ موجب صرفه‌جویی در مصرف بیش از ۱۱ میلیون بشکه نفت خام شده، همچنین، از تولید بیش از ۸ میلیون تن آلاینده جلوگیری کرده است.

وی افزود: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در یک دهه گذشته بیش از ۶۵ هزار میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده که بیش از ۹۰ درصد از این میزان به شبکه سراسری برق تحویل شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: عملکرد مطمئن و پایدار واحد یکم در سال گذشته کمک فراوانی به شبکه سراسری برق کشور کرد تا از پیک مصرف در تابستان و زمستان با موفقیت عبور کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اهداف کلان دیگر این معاونت گفت: یکی دیگر از اهداف کلانی که دنبال می‌کردیم، مربوط به احداث واحدهای جدید نیروگاه‌های هسته‌ای (واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر) است.

درخشنده اظهار کرد: هدف کمی حوزه توسعه‌ای این معاونت و شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، دستیابی به تولید ۳ هزار مگاوات برق هسته‌ای در ساختگاه بوشهر است که در حال حاضر عملیات اجرایی ۲ واحد ۱۰۵۷ مگاواتی در حال پیگیری بوده و در سال ۱۴۰۲ این پروژه‌ها با سرعت بسیار خوبی دنبال شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha