کد خبر 230984
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعلام کرد؛

پذیرفته شدن هزار پایان‌نامه دانشجویان برای رفع نیاز صنایع/ ورود بدون آزمون به دوره دکتری

پذیرفته شدن هزار پایان‌نامه دانشجویان برای رفع نیاز صنایع/ ورود بدون آزمون به دوره دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان اینکه پایان نامه و رساله دکتری هزار دانشجوی استعداد درخشان از طریق سامانه ایده‌ها و نیازها در راستای رفع نیاز صنایع پذیرفته شد، گفت: امسال ۲۰ درصد از طریق آزمون سراسری (در قالب بورسیه صنعت) جذب خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در مراسم بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فن‌آوری و فن‌بازار گفت: در نمایشگاه پژوهش و فن‌آوری امسال، ۲ هزار و ۲۰۲ محصول جدید توسط فن‌آوران ارائه شده که در TRL بین ۴ تا ۵ قرار دارند و در حال تبدیل به مقیاس صنعتی هستند.

وی با بیان اینکه تعداد اسناد علمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر ۷۸ هزار سند است، افزود: امروز ۹۳۰ دانشمند یک درصد بین‌المللی و بیش از ۲۲۴۰ دانشمند دو درصد بین‌المللی در کشور داریم، همچنین ۴۰۰ دانشمند برتر یک درصد علوم انسانی در پایگاه استنادی جهان اسلام به ثبت رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اضافه کرد: هفته گذشته شاهد بودیم که کپسول زیستی بعد از ۱۰ سال توقف در دولت سیزدهم با موفقیت پرتاب شد و این اتفاق مهم نتیجه یک همکاری علمی بین نیروهای دفاعی و پژوهشگاه فضایی است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات فن‌آورانه امروز برون‌داد دانشگاه‌ها است، ادامه داد: امروز بیش از ده هزار نیاز صنایع  در سامانه به ثبت رسیده و حقانیت این مطلب که نظام اسلامی توانسته مدل جدیدی را در دانشگاه ایجاد و از نظام سلطه خودش را خارج کند، بر همگان به اثبات رسیده است.

ورود بدون آزمون به دوره دکتری

زلفی‌گل با بیان اینکه دستاوردهای امروز نتیجه جهاد علمی خانواده بزرگ دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فن‌آوری است، در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی و این‌که گفته شده این دانشجویان بدون اخذ مدرک کارشناسی وارد دوره دکتری شده‌اند، تصریح کرد: من گفته بودم گزارشی در این زمینه رسیده است، ولی رئیس دانشگاه آزاد توضیح دادند که زمان ثبت‌نام هم سنوات اخذ و هم همه اصول رعایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه اول تولید علم بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس را در منطقه دارد، یادآور شد: تحقیقات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای از مأموریت‌های مشترک معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم است و بیش از ۳۵ درصد تولیدات ایران با مشارکت‌های بین‌المللی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: باید قدر کارهای تحقیقاتی-توسعه‌ای و علوم پایه را بدانیم زیرا این دو در کنار هم موجب رشد می‌شوند، همانطور که ایران در حوزه تولید علم رتبه خوبی دارد باید تلاش کنیم در حوزه فن‌آوری هم خود را در جایگاه جهانی قرار دهیم و پژوهشگران در این رشد نقش آفرین خواهند بود.

وی با بیان اینکه پایان نامه و رساله دکتری هزار دانشجوی استعداد درخشان از طریق سامانه ایده‌ها و نیازها در راستای رفع نیاز صنایع پذیرفته شد و امسال نیز ۲۰ درصد از طریق آزمون سراسری (در قالب بورسیه صنعت) جذب خواهیم کرد، یادآور شد: بودجه فن‌آوری در حوزه تحقیق و توسعه تنها ۸۳ صدم درصد است و مقرر شده تا در برنامه هفتم توسعه این رقم به دو در صد برسد. امروز شاهدیم که کشوری همچون ترکیه حدود ۱.۴ دهم درصد صرف تحقیق و توسعه می‌کند و این امر برای جامعه دانشگاهی ایران شایسته نیست.

زلفی‌گل همچنین گفت: بدون تولید علم مرجعیت حاصل نمی‌شود ولی این یک مطالبه به حق است که تولید علم به مصرف علم تبدیل شود زیرا در این شرایط رفاه، قدرت و اقتدار محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha